SimCity Review

SimCity Review 2013-03-07T15:35:27
Wolkenkrabberhoge verwachtingen, dat hebben we van het stedenbouwspelletje waar Maxis ons mee gaat verblijden. En zeker, velen zullen door de straten dansen van geluk als zij zich eindelijk weer burgemeester mogen noemen. Maar Wouter... tja, er is geen huis met hem te houden.

Let op! In de PU 232 staat een andere review over SimCity. Het heeft wel dezelfde conclusie en cijfer, maar daarin vertelt Wouter het hele verhaal net een tikkeltje anders!

Oh absoluut, ik ben heerlijk aan het bouwen. Van mijn residential zones maak ik mooie, Hysteria Lane-achtige cirkels, want dat kan, en de industrial zones zijn lompe blokken saaiheid. Ik ontdek gaandeweg steeds meer functies, meer wisselwerkingen tussen verschillende gebouwen en daarbij komt de logica van de game langzamerhand bovendrijven. Als je grondstoffen delft, dan moet je een handelsdepot hebben, waar je in een apart menuutje moet aangeven dat je je erts of olie wil verhandelen. Wil je toeristen naar je stad lokken, dan dien je eerst een upgrade aan je gemeentehuis te plakken voordat je monumenten van over de hele wereld kan plaatsen (van het Empire State Building, tot aan een Nederlandse molen). En een zeer belangrijke, onbetwistbare waarheid in SimCity: er zijn altijd, maar dan ook áltijd meer residential areas nodig! Ohja, en parkjes aanleggen doet wonderen.

Baby you're a firework
Af en toe verschijnt er een verzoekje van mijn inwoners in de vorm van een tekstballonnetje op het scherm. ‘Hey, we willen een feestje met vuurwerk houden, dus je stad komt in de fik te staan. Moet jij even de brandjes blussen, cool?’
Eh, okay? Als jij het zegt, sure…
Dan: ‘Yo, ik weet dat je het eigenlijk niet nodig hebt, want er is totaal geen criminaliteit in je stad, maar ik zou het waarderen als je even een zo’n enorm Police Precinct voor me zou willen bouwen.’
Nou goed, ik moet er even voor sparen, maar aangezien de cash op een prima tempo binnen rinkelt, zal ik uw verzoek inwilligen, meneer de politiedude!
Het vreemde is dat je voor bepaalde verzoeken een geldbedrag als beloning krijgt, maar sommigen ook totaal niets lijken op te leveren. Nog vreemder is dat dit eigenlijk de enige feedback is die de game je geeft, de enige opdrachten die je krijgt en je daarom dus eigenlijk je eigen doelen moet stellen. Dat is prima, maar mijn doel in alle SimCity’s tot dus ver was altijd een zo groot mogelijke, goed gebalanceerde stad bouwen, of een Scenario spelen waarin je een duidelijke doelstelling voorgeschoteld krijgt. Maar beide is niet mogelijk in deze game, want Scenarios bestaan niet meer en een lot heb je binnen een paar uur vol gebouwd. (Zie m’n review in PU 4 voor een uitgebreide analyse van dit probleem. Hoewel de lotsizes, zo blijkt uit dit nieuwtje, misschien ooit opgerekt worden. Eh ja, dat wist ik niet toen de PU naar de drukker ging…)
Een tijdje later staat er weer een burger naar me te schreeuwen: ‘Heye, we willen een feestje met vuurwerk houden…’
WTF!?

Een paar uur daarna kreeg ik het verzoek zelfs voor de derde keer, waarop ik m’n bewoners op een gegeven moment maar gewoon stelselmatig begin te negeren. Ze hebben eigenlijk toch niets te klagen...

Ik ben te goed
De mensen zijn dus gelukkig, m’n stad kent maar één crimineel (ik weet gewoon waar ie woont!) en het geld komt meer dan gestaag binnen. Zo niet, dan kan ik zonder problemen de belastingen wat omhoog gooien. Er vertrekken dan wel een paar mensen, met als gevolg wat leegstaande panden (tip: klik op je bulldozer en gooi lege gebouwen gewoon meteen roekeloos plat), maar er ontstaan nooit grote problemen. San Fernandanus is perfect in balans en dat is blijkbaar niet de bedoeling van deze game. Want waar is dan de uitdaging? Nergens, dus flikkert Maxis een paar rampen op m’n dak, gewoon omdat het te lekker gaat. Iets dat overigens geen theorie is, maar best een feit genoemd mag worden. De overige reviewers tijdens het event, die met financiële en welzijn gerelateerde problemen struggelen (sommigen moeten zelfs opnieuw een stad opbouwen), hebben namelijk nog geen ramp meegemaakt. Het is net als in een film of serie: als het de hoofdrolspeler voor de wind gaat, dan kan je je aars er wel om verwedden dat er iets vreselijks gaat gebeuren. Waarom zou je willen kijken naar iemand die niets meemaakt?

Hoe dan, ook eerst kwam er een roodgeel monster dat recht op m’n gemeentehuis afstevent, dan een tornado en tot slot een meteorietenregen. Bah, ik lach in het gezicht van uw rampen, SimCity! Mijn brandweercoverage is perfect en de branden daarom zó geblust, de landwaarde van de plekken die platgestampt of weggeblazen worden is hoog, dus die worden zo weer volgebouwd. Nee, dit is geen ramp, dit is een drempeltje.

Giralda di fallusio
Ik spaar nog wat door en plaats een leuk gebouwtje uit Spanje (ik WEIGER m’n stad te vervuilen met een fucking molen) waar de toeristen waarschijnlijk wel kiekjes van willen maken. Het geld stroomt nog niet echt binnen door dat toerisme, dus ik wil een extra trekpleister neerplempen, misschien zelfs sparen voor het enorme, belachelijk dure Empire State Building, maar eigenlijk zit mijn lot al helemaal vol. Dus ga ik wegen upgraden zodat de landwaarde verhoogd wordt, het openbare vervoer verbeteren en een project beginnen in m’n universiteit... maar dafuq, om het uiteindelijk resultaat van zo’n project te kunnen bouwen, dan moet ik veel te lang wachten op geld. Zelfs op de hoogste snelheid! En er valt eigenlijk al geen fuck meer in m’n stad te doen, helemaal niet als ik geen geld mag uitgeven. Eh, dus wat nu? Moet ik tevreden zijn met een stad van 100.000 inwoners? Groningen City is 2 keer zo groot!
Maar ik moet de feiten onder ogen zien; als je je 2 kilometer grote lot vol hebt geramd, dan moet je een andere plaats beginnen (ik weiger het vanaf nu nog een keer een stad te noemen). Dat is in principe best geinig, want als je je nieuwe dorpke in dezelfde region bouwt, dan kan je diensten en grondstoffen onderling uitwisselen, maar voor mijn speelstijl is het ruk. Ja, gewoon ruk.

Dorpenbouwer
Al deze persoonlijke bedenkingen over SimCity staan los van nóg een ander feit dat de game er niet veel beter op maakt; DRM-gehannes. Je kunt niet spelen als je offline bent, of je nou een singleplayer dorpenbouwer bent of niet. Nou was er in de States flink veel gezeik mee, met een belachelijk lage user score op Metacritic tot gevolg, maar gelukkig lijken we in Europa totnogtoe de dans te ontspringen. Ik kreeg afgelopen nacht wel een melding dat de servers offline waren, maar ik werd niet uit m’n game geflikkerd. Dat is mooi, maar dat neemt de problemen die ik heb met de kadering van SimCity niet weg; ik mis uitdaging, ik mis speelbare scenario’s waarin je een opdracht krijgt die je in een bepaalde tijd moet klaren en ik mis huge ass cities. Ik mis bijna alles dat ik leuk vind aan deze serie. Maar als jij SimCity kunt zien als een speeltuin waarin je lekker kunt experimenteren zonder de druk van doelen en uitdagingen (hoewel EA ons over 2 weken iets in de geest gaat bieden via interwebz), waarbij je geniet van de slicke infographics en verslavende, soepele gameplay, dan heb je een lekker spelletje te pakken. Maar laten we het wel noemen wat het is: géén city building game, maar een dorpenbouwer.

SCORE: 76
SimCity is veel kleinschaliger dan de vorige delen, qua modes kariger en soms is de uitdaging moeilijk te vinden. Maar het is onmogelijk te ontkennen dat de serie moderner is geworden, met een soepele, prachtige interface en veel mogelijkheden om prachtige... tja, dorpen te bouwen. Maar eh, fuck die connectiviteit.