Sid Meier’s Civilization VI - Review

Sid Meier’s Civilization VI - Review 2016-10-31T10:24:45
Net toen je dacht dat de PC-game van het jaar 2016 een uitgemaakte zaak was – en nu roepen jullie allemaal braaf in koor 'Total War: Warhammer! Total War: Warhammer!' – komt Firaxis opeens met een ijzersterke Civilization op de proppen. Civilization VI is in topvorm.

De Civilization-serie is als een goede vriend. Eentje die je niet te vaak ziet, maar als je weer bij elkaar bent, pak je het gesprek gemakkelijk weer op, en ga je verder waar je de laatste keer was gebleven. Tegelijkertijd blijf je nieuwe dingen ontdekken bij elkaar. Je kunt nog steeds lachen om diezelfde grapjes die al decennialang de tand des tijds hebben doorstaan, maar je hebt ook nieuwe verhalen met elkaar te delen. De “vriend” in kwestie heeft misschien zijn looks een beetje veranderd, hij is in basis nog hetzelfde gebleven. Maar omdat hij meer heeft meegemaakt en weer een beetje ouder en wijzer is geworden, heeft hij ook meerdere laagjes gekregen en dat maakt hem natuurlijk een nóg interessantere mens! Verander ‘mens’ in ‘game’ en je snapt wellicht waar ik heen wil.

Same old same old?

Tot zover de Bromance, over tot de orde van de dag. Civilization VI dus. 2K games heeft de game bijna geruisloos op de markt gebracht. Alle focus lag daar de afgelopen maanden op Mafia III en ergens is dat ook wel logisch. Bij een nieuwe Civilization game weet je het eigenlijk al: ‘dat zit wel snor’. Tegelijkertijd; Firaxis maakt min of meer al 100 jaar dezelfde game, en dat is zowel hun kracht als hun zwakte. Het gevaar ligt op de loer dat de beproefde spelmechanismen sleets raken en dat voorspelbaarheid op de loer ligt. Maar jongens en meisjes, pacifisten en wapenvergunninghouders, veganisten en hamburgereters, Hillary-adepten en Trump-aanhangers… wat heeft Firaxis nou toch gedaan? Ze hebben misschien wel de beste Civilization game uit de serie uitgebracht!

Dat komt door een aantal zaken. De meeste basale is de look en feel van de game. Die is fris, overzichtelijk en flink meer cartoonesk dan in vorige delen. Firaxis heeft het uiterlijk van haar console- en mobiele varianten van de game aangehouden, waarbij met name de leiders als karikaturen in beeld worden gebracht. Ik vind het een leuk stijltje al zal niet iedereen de aaibare ver-cute-tenisering van de game waarderen. Over de muziek al niemand wat te klagen hebben, want die is gewoon prachtig. Iedere beschaving kent zijn eigen soundtrack waarbij door de eeuwen heen de muziek ook verandert en steeds rijker wordt. Hoe verder je in de tijd komt, hoe meer instrumenten worden toegevoegd. Een slim foefje dat goed werkt. Ook de map is erg fraai, zaken die je nog ontdekt hebt blijven van perkament (in plaats van het wolkendek van weleer), terwijl ontgonnen gebied levendig in beeld komt met diverse activiteiten. Het is echt een genot in en uit te zoomen op de wereldkaart van Civilization VI

Aaibaar in beeld

De gameplay zelf focust zich dit deel erg op steden en districten waarbij de map meer dan ooit een grote puzzel is. De stad zal hoe dan ook groter worden waarbij je werkt met bovengenoemde districten, waarvan je er maar een gelimiteerd aantal kunt bouwen kunnen. Zo heb je bijvoorbeeld de Harbor, Campus en Military Tile waar je verschillende zaken onderbrengt. Het is handig om per stad een goede balans te vinden tussen de verschillende zaken, zodat cultuur, religie, handel en militair apparaat allemaal een plekje in jouw rijk krijgen. Ook de plek op de map waar je wat neerzet, heeft impact op de bonussen. Je bouwers dien je dan ook goed aan te sturen waarbij je ieder bouwsel handmatig moet plannen. Deze op de automatische piloot zetten is er niet meer bij. Dat vereist meer inzet van de speler alsook een lange termijnvisie. Door zo maar wat her en der neerplanten loop je wellicht voordeel van het landschap mis, en het bijt je later in de game in je reet. Iedere tile is zeer waardevol en iedere beslissing is, als het goed is, een stap dichter bij je overwinning die kan behaald worden door verschillende soorten Victory’s (bijvoorbeeld Cultural of Conquest).

Kaartje gelegd

De techtree is opgesplitst in Civics en Technologies. Civics is meer spiritueel en heeft te maken met kunst, cultuur, religie en politieke opvattingen. Technologies zijn, zoals de naam al doet vermoeden, technologieën die bepalen wat je onderzoekt en waardoor je je verrijkt nieuwe landbouwtechnieken, wapens of andere technieken die je rijk doen groeien en bloeien. Doordat je deze tree’s onafhankelijk van elkaar kunt ontwikkelen, heb je nog meer vrijheid om de boel naar eigen wens te finetunen. Daarnaast, en dat maakt het er dieper, maar niet makkelijker op, heb je diverse speelkaarten die je in kunt zetten. Er zijn vier soorten, economische, diplomatieke militaire kaarten en Wildcards. Daarnaast heb je ook nog Civic kaarten die je over je staatsbestel gelden. Denk hierbij aan zaken als democratie, diplomatie, economie, de rol van het leger, de rol van de regering in oorlogstijd en ga zo maar door. Deze kaarten kun je uitruilen afhankelijk van de noodzaak waarin jij vindt dat ze van toepassing zijn.

Onvoorspelbaar

Als een ding duidelijk wordt uit bovenstaande is dat Civ 6 veel dieper is geworden maar dat zeker niet toegankelijker. De nieuw verworven vrijheden zijn welkom en zorgen voor veel meer replay, maar zorgen er ook voor dat nieuwkomers best wel geïmponeerd kunnen raken door alle spelelementen. Wat erg goed is, alle iconische leiders zijn weer van de partij en allemaal hebben ze unieke bonussen. Zo heeft Cleopatra als unieke unit de Maryannu Chariot Archer en als unieke improvement de Sphinx. Op zichzelf genomen voorspelbare extra unieke features. Toch zijn de leiders veel minder voorspelbaar dan voorheen. In de voorgaande Civ-games had je op een gegeven Caesar of Ghandi wel een beetje door. Nu hebben alle leiders zo hun eigen voorkeuren en karakteristieken maar de ene keer kunnen ze zich rustig houden en de andere keer toch agressiever opstellen. Dat zorgt voor extra onvoorspelbaarheid die zelfs de meest doorgewinterde Civ-6 speler op het verkeerde been kunnen zetten.

Civ 6 is ondanks zijn aaibare, console-eske look, stukken dieper en vooral veel dynamischer geworden. Dat maakt deze game in theorie eindeloos speelbaar en misschien wel de beste Civilization game uit de reeks.