Secret of Mana - Review

Secret of Mana - Review 2018-02-26T12:10:23
Graddus wordt er bijna schizofreen van: moet hij Secret of Mana nou door een roze nostalgiebril beoordelen, of als iemand die nog nooit van het origineel gehoord heeft? Voor de gelegenheid schrijft hij maar twee reviews...

Secret of Mana's remake verdeelt de meningen. De één prijst het heerlijke, nostalgische gevoel dat de game oproept, terwijl de ander vindt dat het nauwelijks iets toevoegt en zelfs afbreuk doet aan Secret of Mana's status van klassieker!

Omdat beide kampen een punt hebben, en omdat ik me realiseer dat ook hier op PU.nl zowel retrosuckers als nieuwerwetse figuren zitten, maak ik er maar gewoon een dubbele review van. Het gemiddelde is het eindcijfer. Punt.
Niet teveel op het andere kamp haten in de comments, hé?
Secret of Mana

Roze bril Graddus

Zucht, wat blijft het toch een machtig stukje muziek, die soundtrack van Secret of Mana. Ik ben gelijk in de stemming! Ook de nieuwe graphics bevallen me. Ze gebruiken hetzelfde felle kleurenpallet als het origineel maar dan met polygonen in plaats van sprites. Beslist charmant. Het enige wat ik niet begrijp is waarom de personages ineens van die rare stemmetjes hebben. Blegh, het lijkt wel een cheape zaterdagochtendcartoon. Gelukkig kun je ze ook in het Japans zetten, dat klinkt al stukken beter.

Secret of Mana

Aan de rest van de game is niet zoveel veranderd. Het verhaal draait nog steeds om Randi en z'n maatjes Primm en Popoi die tegen het kwaad van het Mana Fortress vechten. Ze bezoeken de meest wonderlijke plekken en hakken precies 7937112 vijanden in de pan, wat dankzij het verbeterde gevechtssysteem nóg lekkerder werkt. De vijfentwintig uur die het kost om de acht tempels te clearen waren één groot nostalgisch feest!

Secret of Mana's remake doet het origineel absoluut eer aan, waarbij het nieuwe verflaagje ervoor zorgt dat de game ook prima in 2018 past. Al met al geef ik het een mooie 79. Of nee, een 80!

Cijfer: 80

Zure n00b Graddus

Dus, Secret of Mana. Natuurlijk heb ik wel eens van die game gehoord, dat het een klassieker is en all, maar van nostalgie kun je niet eten zeg ik altijd maar. Laten we dus eens sec naar de feiten kijken. Grafisch is het adequaat, al oogt het meer als een mobiele telefoongame dan een titel van 39,99 euro. En waarom bewegen personages hun mond niet als ze praten?

Secret of Mana

Ik moet zeggen dat ik ook qua gameplay niet overtuigd ben. Oké, de real-time gevechten zijn best vermakelijk, maar tevens behoorlijk repetitief en soms zelfs gewoon unfair. Met name de A.I. van je kompanen laat nogal te wensen over. Dat steekt me nog het meest: dat de developers 25 jaar gehad hebben om deze game op te poetsen en er niet in geslaagd zijn om dat soort tekortkomingen aan te pakken. En laat ik niet beginnen over de nieuwe, geremixte muziek. Wat een kakofonie! Alsof Stevie Wonder een orkest dirigeert. Tip: switch ONMIDDELIJK naar de originele soundtrack!

Nee, ik denk dat je er in 1993 bij moet zijn geweest om deze remake van Secret of Mana echt te waarderen. Voor ieder ander is dit een bijzonder basic stukje software, waarvan je geen seconde vermoedt dat het op een klassieker is gebaseerd. Zonde.

Cijfer: 60

SCORE: 70
Het maakt nogal uit of je Secret of Mana met een roze nostalgiebril speelt of als nieuwkomer. De eerste groep zal genieten van het nog altijd magische sfeertje en de subtiele verbeteringen, terwijl newbies vooral denken: wat defuq is de fuzz about?