Saints Row: The Third 

Saints Row: The Third 2012-09-17T13:00:47
Jurjen had de game op de voet gevolgd en hoge verwachtingen van Saints Row: The Third. Dus was het voor hem best wel een bijzonder moment toen hij aan de complete game kon beginnen. En ook daarna volgden de bijzondere momenten elkaar in hoog tempo op...

Het nummer Power van Kanye West wordt ingezet. Hangend aan een parachute zweef ik naar het luxe penthouse van een rivaliserende bende. Na een zachte landing op het helikopterplatform, leeg ik mijn automatische wapens op dansende kerels en chillende bitches. Terwijl ik alles en iedereen voor mijn voeten met kogels doorzeef en op overtuigende manieren in elkaar zie zakken, raak ik bijna in jubelstemming. En dan gebeurt het…

Precies op het moment dat ik door een kapotgeschoten raam spring om iemand te achtervolgen, zingt Kanye West ‘Jumping out the window, letting everything go’. Het is zo’n onvergetelijk moment waarin alles bij elkaar komt en ik mij de coolste virtuele gangster aller tijden voel.

Onvergetelijk
De bestorming van het penthouse vindt vrij vroeg plaats in Saints Row: The Third. Dat penthouse wordt namelijk je basis in de nieuwe, gedetailleerd vormgegeven, met neonreclames behangen stad Steelport. Uitkijkend over die stad, denk je terug aan die andere onvergetelijke over-the-top-momenten die je dan al hebt beleefd. Zoals de mislukte bankroof waarbij je helikopters uit de lucht schiet terwijl je zelf op een kluis staat die aan een andere helikopter hangt. Of de shootout aan boord van het vliegtuig, waarbij een Sinatra-achtig jazzmuziekje wordt ingezet. Over Sinatra gesproken, toen ik het penthouse weer verliet om naar de volgende missie te vertrekken, had ik zo’n gevoel van, kom maar op, ‘The best is yet to come’. Dat bleek helaas een misvatting.

Belazerd
Eigenlijk voel ik me wel een beetje belazerd door de mannen van Volition. Tijdens mijn bezoek aan hun studio, kreeg ik te horen dat ze wat nieuws in het open wereld-genre wilden maken. Niet steeds dezelfde ‘rij van A naar B en schiet alles kapot’-missies. Als voorbeelden kreeg ik die missies met dat vliegtuig en die bankroof te zien. Lachen, leuk, goed bedacht. De open wereld werd niet gebruikt als ruimte om van A naar B te rijden, maar als decor voor nauwkeurig geregisseerde over-the-top-momenten. Helaas wilden die momenten na de verovering van het penthouse niet echt meer komen. In plaats daarvan moest ik vooral veel van A naar B rijden en alles kapot schieten.

Herhalingen
Nee, er is niets mis met van A naar B rijden en alles kapot schieten. Het probleem is alleen: ik heb dat al heel vaak gedaan. Na de verrassende, veelbelovende missies aan het begin, vervalt Saints Row: The Third al snel in herhalingen. Herhalingen van zichzelf, van zijn voorganger, van GTA en van al die andere games waarin je van A naar B moet rijden om alles kapot te schieten. Er floept nog wel eens ander missietje tussendoor, maar eigenlijk behelzen die ook niet veel meer dan het on-rails of op een vastgezette locatie schieten op alles wat beweegt, uitgezonderd de doelen die je af en toe moet beschermen. Missies waarin je jezelf voor aanstormend verkeer moet werpen, hoeren moet rondrijden of binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk schade moet veroorzaken, zijn direct uit de voorganger overgenomen.

Banaal
Begrijp me niet verkeerd, er zijn dingen die tot grijnzen stemmen. Maar hardop lachen, zoals tijdens de presentaties van het spel, heb ik niet meer gedaan. De verrassing was er voor mij ondertussen wel vanaf, en dat punt zul jij ook wel snel bereiken. Dat je met een kanonauto mensen kunt oppikken en als munitie kunt afvuren is een hilarisch idee, maar zodra je met dat idee bekend bent, blijft er eigenlijk weinig grappigs over.

De eerste keer dat je makker Zimos met zijn autotune-zangstem over zijn bitches vertelt, is het grappig. De derde keer wordt het irritant, en de veertigste keer wil je hem door zijn kop schieten. Het ergerde me ook wel dat over-the-top in Saints 3 vaak wordt uitgelegd als platter-dan-plat. Overal halfnaakte hoeren, mannen in sm-pakken, spermagrappen en kunstlullen, tja. Wanneer zelfs iemand als ik het allemaal banaal gaat vinden, schieten de ontwikkelaars wellicht de poes voorbij.

Interessant
Natuurlijk was het gebruik van het woord poes in de vorige alinea niet banaal maar een bruggetje naar Professor Genki’s Super Ethical Reality Climax. Je weet wel, die gekke Japanse tv-show waarin je op mensen in poezen- en konijnenpakken moet schieten. Dat zijn leuke uitdagingen, die door de malle hindernissen ook speltechnisch interessant zijn. En zo zijn er wel meer leuke en speltechnisch interessante nieuwtjes in dit derde deel te vinden. Zoals de virtual reality-missies, de optie om met één brute sprong achter het stuur van een auto te landen en de mogelijkheden om je guns te upgraden.

Gelukkig ben je niet meer verplicht om voor toegang tot nieuwe missies steeds weer ‘respect’ te verzamelen. Het helpt bij het upgraden, maar het  hoeft niet. Sowieso biedt het spel meer vrijheid dan Saints 2 en de GTA-delen om je eigen ding te doen.

Pimpen
Zo kun je Saints 3 het beste zien: de zoveelste GTA-kloon met een paar speciale missies, maar vooral veel ruimte om je ervaring zelf vorm en inhoud te geven. Zelf kiezen welke missies je wilt doen. Zelf kiezen tegen welke gangs je gaat strijden. Zelf kiezen hoe je je wapens en vaardigheden gaat upgraden. Al je shit eindeloos pimpen en aanpassen, van je voertuigen en gangmembers tot je eigen uiterlijk en dat van je optrekjes. Leuk om aan je vrienden te laten zien, of om een tweede speler uit te nodigen voor de co-op.

Zoals gebruikelijk in dit soort spellen kun je spelenderwijs ook een steeds groter aandeel in stadswijken veroveren, en dit monopoly-aspect biedt weer ondersteuning aan inkomsten die nieuwe pimps en upgrades mogelijk maken. Zoals The Four Tops ooit zongen: ‘It’s the same old song’... maar het werkt nog steeds.

Conclusie Jurjen:
Saints Row: The Third is misschien niet helemaal geworden wat in eerste instantie werd beloofd, maar het is wél een sterke GTA-kloon met lekker veel opties en ruimte om je eigen perverse gang te gaan.

REACTIES (33) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord