Ridiculous Fishing Review

Ridiculous Fishing Review 2013-03-15T12:11:16
De Nederlandse indie studio Vlambeer heeft een nieuwe game voor de App Store gelanceerd. Ridiculous Fishing – A Tale of Redemption is al jaren in ontwikkeling en dat kan je aan het eindproduct zien, op een goede manier!

De tweekoppige Utrechtse ontwikkelaar, werd deze week bij PU Live vertegenwoordigd door Rami Ismail. Tijdens de uitzending vertelde hij over de moeizame ontwikkeling van Ridiculous Fishing. Je kan het hele interview hieronder checken, maar ik geef wel even een beknopte versie. Het project begon als Radical Fishing, een flash spelletje dat een paar jaar geleden al zeer populair was onder browsergamers, en Vlambeer een startkapitaal gaf om onder meer de hit Super Crate Box te maken. In 2011 bracht San Francisco studio Gamenauts iOS spel Ninja Fishing uit. De gelijkenissen met Radical Fishing waren zo duidelijk, dat binnen no time fans op Twitter hun afschuw begonnen te uiten. Nog pijnlijker: Vlambeer werkte in het geheim aan de iOS remake waarvan je nu de Review leest!

Vlambeer was al internationaal bekend dankzij andere games, maar de Ridiculous Fishing kloon maakte ze hét voorbeeld van “de indie developer die slachtoffer is van de commercie”. Dat de game eindelijk toch in de App Store staat, mag een klein wonder genoemd worden. Zou best sneu zijn als het een kutspel bleek te zijn, nietwaar?

Naar de bliksem schieten

Gelukkig is het dat niet, ik hou er gewoon van m’n alinea’s dramatisch te eindigen. Sterker nog, als je de iOS versie van Super Crate Box ernaast legt, is Ridiculous Fishing oneindig veel leuker om te spelen. Waar de krattenknaller duidelijk gemaakt is voor de secure bewegingen die alleen knoppen kunnen geven, voelt Vlambeers visspelletje meteen goed op het touchscreen. De gameplay bestaat uit drie delen:

1. Visser Billy gooit z’n hengel uit en met de iPad/iPhone gyroscoop begeleid je de haak naar de bodem.
  2. Raak je een vis aan of is de lijn op, dan haalt Billy de haak omhoog. Nu moet je zoveel mogelijk vissen aanraken in plaats van vermijden.
  3. Billy lanceert de vissen in de lucht en pakt z’n pistool om de beesten naar de bliksem te schieten! Vingervlugheid is hier natuurlijk een pre al moet je kwallen vermijden want daarmee verlies je geld.

Vlambeer

Klinkt als een typisch simpel iOS spelletje maar het zijn de kleine dingetjes waarmee Vlambeer zo beroemd is geworden. De chiptunes muziek (of had je iets anders verwacht?) wordt bij het binnenhalen ook teruggespoeld; de verschillende guns voelen heerlijk Super Crate Box-achtig en met genoeg upgrades en vuurkracht kan je vissen de ruimte in knallen.

Houten iPad

Er zijn ontzettend veel redenen om door te blijven gaan met het ridicuul vissen. Het geld dat het kapotgeschoten zeevoer opbrengt, biedt je toegang tot nieuwe wapens, langere lijnen maar ook upgrades voor Billy. Geef je hem een stropdas, dan gaat de prijs van z’n vis met tien procent omhoog. Het staat wel een beetje vreemd bij z’n narwal-hoed, die beschikbaar komt zodra je zo’n gehoornd beest met je lange lijn vangt. Weet je genoeg verschillende soorten vissen te verzamelen, dan komen nieuwe visplaatsen vrij. Die kan je weer checken op Billy’s houten iPad. Mijn persoonlijke favoriet is de Twitter-app die je vissertje constant weirde replies geeft van Jan en alleman. De kettingzaag en broodrooster upgrades vormen een gedeelde tweede plaats.

Lag

Ondanks de simplistische graphics bespeurde ik in mijn iPad-versie wat lichte lag tijdens de schietgedeeltes, vooral als ik een flinke buit lanceerde. De touchscreencontrols reageerden daarbij verder goed. De gyroscoop controls van de vishaak zijn zelfs nagenoeg perfect vergeleken bij andere apps die ik gespeeld heb. Het zijn de mooie details die soms nog weleens over het hoofd worden gezien bij goedkope touchscreengames. Vlambeer toont met Ridiculous Fishing ijzersterk gamedesign en je hoeft geen Nederlander te zijn om dat te zien!

Nederland heeft er weer een topgame bij. Alle verhalen over Ninja Fishing terzijde, verdient Ridiculous Fishing het om puur op eigen kracht een hit in de App Store te worden. Voor 2 euro nog wat, haal je dagenlang explosief vermaak in huis.