Ride to Hell: Retribution - review

Ride to Hell: Retribution- review 2013-07-23T13:34:42
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Ride to Hell: Retribution is een gedrocht van een game en heeft voor de meest miserabele uren van Roy's leven gezorgd, en dat terwijl hij ooit per ongeluk een aflevering van ‘Sterren Springen’ heeft gezien. Het enige toffe aan deze game is het hoesje, en zelfs dat weet hij nog niet helemaal zeker...

Beroerte

Je speelt als Jake Conway die thuis komt na een tour of duty van vier jaar in Vietnam, en de beste man is een beetje getraumatiseerd. Hij wordt herenigd met zijn jongere broertje, en dit broertje wordt ongeveer vijf minuten na het opstarten van de game vermoord door de motorbende ‘The Devil’s Hand’. Jake zweert wraak, zoals het een grote broer op een motor betaamt, en gaat achter de schavuiten aan. Het verhaal is flinterdun, en totaal niet interessant of meeslepend.

De personages in Ride to Hell zijn allemaal zo tweedimensionaal als maar zijn kan, en wanneer ze hun mond opentrekken om de meest erbarmelijke voice-acting die je ooit gehoord hebt tentoon te stellen, lijkt het alsof de helft van de acteurs in een ventilator praat. De andere helft heeft een beroerte gehad, of krijgt er één tijdens het inspreken van hun tekst. Het is de eerste tien minuten lachwekkend, maar elke seconde daarna tergend en deprimerend.

Ride Through Hell

Gelukkig kunnen games met een bar slecht verhaal nog veel goedmaken met gameplay! Maar ook op dit front stelt Ride to Hell verschrikkelijk teleur. Het doel van de ontwikkelaars was een open world te creëren waarin je met je motor naar verschillende missies kon rijden alwaar shoot-outs en gevechten plaats zouden vinden. Hierin zijn de makers heel erg hard gefaald. Je motor bestuurt als een vrachtwagen, maar zelfs dat doet de besturing teveel eer aan. In een missie rij je namelijk met een vrachtwagen, en die rijdt ongeveer negen keer beter dan je stalen ros.

Het klinkt heel stoer; over een lange Texaanse (zand)weg rijden, en achtervolgd worden door bikers van The Devil’s Hand die je van hun choppers af moet schoppen door middel van de simpelste quick time events ooit. Ow wacht, dat klinkt zelfs niet eens stoer... De volledig willekeurige wegafzettingen en schansjes halen dat beetje vaart dat er zit in Ride to Hell uit de game. Vooral de vrachtwagens die uit het niets de weg versperren zodat je eronder door moet powersliden. Ow ja, soms ontploffen jij of je tegenstander gewoon, zonder reden. Dat terwijl wetenschappers al jaren dachten dat spontaan in vlammen uitbarsten een fabeltje was. Een betere titel voor dit spel was Ride Through Hell geweest...

Ride to Hell: Retribution

Rage

Er moet natuurlijk ook gevochten worden, want The Devil’s Hand verslaat zichzelf niet, al scheelt dit soms niet veel. De A.I. van je tegenstanders is namelijk om te janken. Meestal rennen ze direct op je af, maar met een simpele knoppencombinatie -dezelfde knop tachtig keer achter elkaar indrukken - zal je weinig moeite ondervinden om ze te verslaan. Soms kan je een zogenaamde ‘rage-aanval’ toepassen, wanneer dit gebeurt is pure willekeur, en wat het doet is een quick time event in gang zetten die niet kan falen én niet tof is om oneindig vaak te zien. Het enige voordeel is dat je de gevechten met één hand en zonder te kijken makkelijk kan winnen. Dan kan je die andere hand gebruiken om een boze brief te sturen naar Deep Silver, en vragen waarom ze deze game in Gods naam het daglicht hebben laten zien.

Ride to Hell: Retribution

Niks werkt

Dan zijn er ook nog shoot-outs, zonder enige vorm van Q.T.E. Pluspuntje! Wel jammer dat het schieten ook voor geen meter werkt. Het richten gaat zo traag dat het vanaf een paar meter afstand onmogelijk is om een bewegend doelwit te raken. Gelukkig zitten de Devil’s Hand bikers liever stil achter cover te wachten tot je rustig een kogel door hun hoofd jaagt, want stiekem zijn ze best sympathiek. Headshots zijn one hit kills, tenzij ze een masker dragen, want het is algemeen bekend dat maskers de klap van zeven kogels verzachten. De achtste niet meer, die is zeker fataal. Een kleine tip nog: schiet de rode tonnen kapot, die ontploffen namelijk! IN SLOW MOTION! Spektakel gegarandeerd...

Ride to Hell steelt allerlei elementen van andere games; cover zoeken, vechten met quick time events, racen en schieten tegelijkertijd, maar niks werkt naar behoren. Verder kan je ook nog speelkaarten verzamelen die her en der in de enorm lineaire levels verspreid liggen, en soms krijg je er één als je over een schansje rijdt, gewoon uit sympathie dat je de game nog speelt denk ik. Je kan je motor customizen, maar hij zal altijd lelijk blijven. Vijanden droppen geld en drugs, maar het enige wat je met de drugs kan doen, is verkopen aan een dealer in de stad, dus in principe droppen tegenstanders geld, en geld in poedervorm. De game ziet er trouwens ook niet uit, verrassend hè?

Ride to Hell: Retribution

Je weet dat je een kutgame hebt afgeleverd als zelfs de seks die erin zit niks goed maakt. Ga er maar vanuit dat elke dame die je tegen het lijf loopt in bed te krijgen is, maar nooit zal iemand zijn of haar kleren uit doen. De seksscènes zijn dan ook om impotent van te worden.

SCORE: 1
Ride to Hell: Retribution is zo buggy dat het in een terrarium thuis hoort. Er is simpelweg niks goed aan deze game. Ik heb nu al medelijden met de koters die dit spel van een onwetende oma cadeau krijgen ‘omdat het hoesje er wel stoer uit ziet’. Uitgever Deep Silver zou bij elke verkochte kopie een excuusbrief moeten leveren, want €50,- vragen voor deze immense wanprestatie is €80,- teveel.