Thief: Deadly Shadows - review 

Thief: Deadly Shadows - review 2013-06-26T13:09:08
Thief: Deadly Shadows heeft de moeilijke taak een trouwe maar kritische fanbase over te halen voor de derde keer met Garrett uit stelen te gaan. Hebben we te maken met een kruimeldiefje of een meestercrimineel?

Thief fans hebben lang naar Deadly Shadows uitgekeken. Na het opdoeken van Looking Glass Studios kwam de Thief franchise in gevaar maar Ion Storm nam het nodige talent over en de serie onder haar hoede.

In dit derde deel leren we meer over Garrett en The City waar hij 's nachts de straten afstruint op zoek naar z'n buit in een spel dat bijna uit elkaar spat van intriges en mysteries.

PAGANS, HAMMERITES & KEEPERS

Ook nu zijn de drie facties weer van de partij die in en rondom de eeuwenoude stad opereren: The Pagans, The Keepers en The Hammerites. En ook deze keer is het 't geheime genootschap van Keepers dat Garrett's hulp inroept.

Volgens de profetieën is er een derde Dark Age op komst en om die voorspelling op z'n waarde te toetsen, moet jij twee belangrijke voorwerpen stelen. Een daarvan haal je bij de Pagans; woestelingen die in de ruige natuur rondom de stad leven en die de oergoden aanhangen.

Het andere voorwerp dien je te gappen bij de Hammerites; een bloedfanatieke, religieuze orde van bouwers en architecten. Met hun gereedschap bouwen ze allerhande stoommachines en kathedralen én slaan ze iedereen tot moes die hen in de weg staat.

Al snel sneak je de bibliotheken van de Keepers binnen (een van de vele supercoole settings die de game rijk is) om zo meer te leren over hun voorspellingen en jou rol daarin. En aangezien je onderweg allerlei kostbaarheden tegenkomt, vul je je zakken met goud en andere kostbare glimmers.

GARRETT GOES GTA?

Naast het switchen tussen third en first-person (werkt heerlijk), zijn er nog meer veranderingen in vergelijking met de vorige delen.

Zo is de game veel minder lineair. Je kunt diverse missies in zelf gekozen volgorde afwerken en tussen de verhalende hoofdmissies door, de stad afstruinen. De stad is behoorlijk groot en opgedeeld in verschillende districten. Om van het ene naar het andere deel van de stad te gaan, kost wel wat laadtijd, maar op de PC is dat niet meer dan een dikke tien seconden dus verwaarloosbaar.

In de straten van de stad kun je bij sommige medecriminelen - herkenbaar aan het teken van de bebloede hand - je gegapte edelstenen en vazen verpatsen en bij andere collega's koop je diverse pijlen (waterpijlen om brandende toortsen uit te schieten stonden bovenaan mijn boodschappenlijstje), oliën of flitsbommen.

Je kunt tussen de bedrijven door de zakken rollen van stedelingen, inbreken in huizen, gesprekken afluisteren voor hints over subopdrachten om zo weer wat extra lonkende loot op te strijken. Alleen hiermee ben je al uren bezig.

De straten zijn gevaarlijker dan ooit. Er is namelijk, net als vroeger bij GTA, een factie tabblad dat laat zien hoe de Pagans en de Hammerites zich tegenover je weerhouden. Steel je alle kerken van de Hammerites leeg of dood je te veel Pagans, dan zal men je weten te vinden.

Je kunt weer in een goed blaadje bij ze komen door voor hen opdrachten uit te voeren. Maar bevriend raken met de een, betekent vijanden worden met de ander; dit levert interessante afwegingen op.

Leuk is dat je na ieder missie start in Garrett's eigen huis, compleet met oefenruimte voor boogschieten en het kraken van sloten.

SUBLIEM

Naast het majestueuze verhaal kent T: DS een sublieme sfeer, gedragen door prachtige lichteffecten die niet onderdoen voor die uit de Splinter Cell games. Je kunt kaarsen en toortsen doven of je tegen de muur drukken om minder zichtbaar te zijn. De eerste keer dat je het maanlicht compleet met lichtstofjes door een gebrandschilderd raam ziet vallen, is een moment dat je niet snel zult vergeten. Ook de diverse kastelen, tempels, citadels en kathedralen zijn kunststukjes.

Voorts is er de indrukwekkende sound die eveneens zwaar bijdraagt aan de ultieme Thief vibe. Stephen Russell verdient sowieso een lintje, de man verzorgt ten derde male de voice-acting van Garrett en doet dat wederom met verve. Ook andere bekende stemmen keren terug; het voelt voor fans van het eerste uur dan ook weer helemaal vertrouwd als een soldaat van de City Watch de schaduw in tuurt en roept "Where Are You, Taffer? I Know Someone Is Taffin' About!"

WISPELTURIG

Valt er dan niks aan te merken op T:DE? Oh, jawel maar het zijn stofjes die je met een lichte beweging van je schouder klopt.

De graphics lopen wellicht wat achter op de Far Cry's van deze wereld maar eerlijk gezegd interesseert me dat net zoveel als een buidel vol eurocenten. De donkerte en de lichteffecten zijn subliem en de sfeer van de hele game is ongeëvenaard.

En ja, de ragdoll physics die lichamen ineen laten zakken na een klap van je ploertendoder, zijn eerder hilarisch dan realistisch maar ook dat is overkomelijk.

En ja, de A.I. is soms erg wispelturig. Stadsbewoners en patrouillerende ridders uiten slechts verbazing, ook al druk je in een kamer alle kaarsen uit en wordt het opeens pikkedonker; dat is op zijn zachtst gezegd vreemd. Tegelijkertijd is de reactie van diezelfde NPC's weer superscherp waar het gaat om geluid dat je maakt.

HOLLYWOOD

Het is echter de som van delen die maakt dat deze game een inbraakwaardige Gold Award verdient. Verhaal, sfeer, gameplay en het totale Thief universum is zo sterk en geloofwaardig dat ik helemaal begrijp dat Ion Storm is benaderd voor het maken van een film over Garrett en zijn dievenstreken.

De intriges en plotten zijn beter dan in menige Hollywood film en Deadly Shadows weet soms eenzelfde broeierige sfeer op te roepen als de (verfilming van) Umberto Eco's In The Name Of The Rose.

Trouwe Thief fans kunnen hun twijfel en scepsis dus rustig in een kist wegstoppen en de sleutel weggooien. En stealth fans die net komen kijken, zullen eveneens ondergedompeld worden in een fantastisch avontuur van de meesterlijkste dief die ooit bestaan heeft.

Conclusie 

SCORE: 91
Thief: Deadly Shadows is een meesterwerk waar iedere inbreker-wannabee z'n grijpgrage vingertjes bij af zal likken.
Thief: Deadly Shadows is een meesterwerk waar iedere inbreker-wannabee z'n grijpgrage vingertjes bij af zal likken.

REACTIES (0) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord