The Walking Dead: Survival Instinct - review

The Walking Dead: Survival Instinct - review 2013-06-26T12:23:18
Aangezien het derde seizoen van The Walking Dead inmiddels ten einde is, werd het voor Nick lastig om zijn zombie-fix te krijgen. Gelukkig verscheen The Walking Dead: Survival Instinct, maar of hij daar nou zo blij van werd..

Door alle zombie-games is het tegenwoordig nog behoorlijk lastig om geen miskopen te doen. The War Z is een goed voorbeeld van het weggooien van je geld, maar met een titel als The Walking Dead kun je evengoed een topper aan je collectie toevoegen! Die laatste is gebaseerd op de comic, terwijl deze The Walking Dead: Survival Instinct aansluit bij de goed bekeken TV-serie van AMC. En dat verschil zie je overal terug!

Daryl Dixon en de zombies

In Survival Instinct spelen we met Daryl Dixon, momenteel ’s werelds favoriete redneck, uit de TV-serie van The Walking Dead. Omdat die serie in Atlanta begint en deze game zich voor deze tijd afspeelt is onze missie duidelijk; we moeten onzen aarsen richting Atlanta bewegen terwijl honderden zombies een hapje uit ons proberen te nemen! Hiermee is het zeer zwakke plot ook meteen in zijn volledigheid aan jullie prijsgegeven, de schrijvers hadden blijkbaar weinig zin in extra werk. Hiermee staat Survival Instinct dus meteen recht tegenover de The Walking Dead-game van Telltale Games, die de waarde van het verhaal binnen de zombie-games wél op waarde weet te schatten.

Het verhaal dient dus enkel om de locaties met elkaar te verbinden. Omdat we met de auto reizen hebben we tijdens het verkennen van de levels benzine nodig. Hier moet je als speler dus tussen de missies door ook nog naar zoeken. Niet dat dat lastig is, want in Survival Instinct kun je vrijwel niet van het pad afdwalen. Bovendien kan tijdens het laden van een volgend level iets binnen de auto kapot gaan, waardoor je in een soort mini-level naar een vervangend onderdeel moet zoeken. Dat onderdeel ligt natuurlijk heel toevallig ergens in een schuur. Deze mini-levels zijn verschrikkelijk saai, vervelend en worden zelfs schaamteloos hergebruikt!

Darryl Dixon

Een zwakke en domme zombie

Omdat Survival Instinct een First Person Shooter is verwacht je hele dikke actie. Wellicht een soort Left 4 Dead in het universum van The Walking Dead, maar Survival Instincts zet (zeer verstandig) in op stealth. De ondoden afslachten met stille wapens als een hamer of mes zorgt ervoor dat de hele horde niet meteen op je af komt en dit zou een gezonde dosis spanning op moeten leveren. Wanneer je gedwongen wordt om kogels te  lossen breekt de hel daadwerkelijk los en komen er tientallen zombies op je af. Yikes!

Het probleem van Survival Instinct is dat het even uitdagend is als het strikken van je veters. In veel gevallen zijn de zombies alleen en sprint je heel makkelijk naar ze toe, omdat ze vrij vaak met hun rug naar je toe staan. Het gevolg is dat je met één knop een stealth kill uitvoert om vervolgens naar het volgende rottende lijk toe te sprinten om daar je mes in een oogbal te jassen. Die stealth kills zien er fantastisch uit en geven dan ook een bevredigend gevoel, toch zeker de eerste vijf minuten van het spel.

Mocht je nu wel een keer gespot worden door  een zombie, dan is er nog steeds geen reden voor paniek. Je slaat simpelweg vier keer met een melee-wapen op zijn harsens in en hij valt neer. Je kunt de vijanden wel een duw geven om hun aanval af te breken, maar deze knop niet gebruiken werkt net zo goed. Mocht je het dus echt heel vet vinden om je rechter trigger vaak te gebruiken dan is dit de game voor jou.

He so dumb!

Een beleefde zombie

Holy crap, nu word je omsingeld door VIER zombies! Alhoewel je eerste reactie toch het volpoepen van je onderbroek betreft, kun je heus rustig ademhalen. In Survival Instinct zijn de zombies zelfs beleefder dan de vijanden in Assassin’s Creed. Ze gaan namelijk, zodra je wordt vastgegrepen, netjes voor je op een rijtje staan, waardoor je ze simpelweg één voor één met je counter afmaakt. Die counter is overigens de meest tergende mechanic die ik in tijden in videogames heb gezien!

Op het moment dat een zombie je vastgrijpt zoomt de camera wat in op zijn hoofd en schuift het heen en weer. De bedoeling is om de kop van de zombie in het midden van je scherm te krijgen door met je rechterpookje het beeld te verschuiven, maar de camera wil eigenlijk binnen één seconde weer wegschieten om een worsteling te simuleren. Als dit soepel zou werken zou het hartstikke dope zijn, maar het levert in het geval van Survival Instinct enkel frustratie op. En dan moet je je dus bedenken dat er daarna nog drie zombies netjes in de rij staan...

Survival Instinct

Een lelijke zombie

De screenshots spreken verder voor zichzelf als het om de graphics gaat. Op een gegeven moment liep ik met een fles in mijn hand, die ineens cell-shaded leek te zijn. De zwarte streep om de fles was dikker dan het remspoor van Wouter op zijn betere dagen, terwijl verder niets in de game cell-shaded leek te zijn. De grafische faal van Survival Instinct had ik ze nog wel vergeven als het gameplaytechnisch maar in orde zou zijn!

Helaas is dit niet het geval. Door het gebrek aan uitdaging, vervelende melee-technieken en een verhaal dat zaad kan doden is het spelen van Survival Instincts ongeveer even vermakelijk als jezelf met een punaisse prikken. Dat is zeker zonde, want er zitten zeker wat leuke ideeën in Survival Instinct die geweldig hadden kunnen zijn als het fatsoenlijk was uitgewerkt. Het lijkt er op dat deze game op het succes van de TV-serie probeert mee te liften en dat gaat waarschijnlijk nog lukken ook. Wees jij nou verstandig, en blijf hier heel ver vandaan!

SCORE: 41
The Walking Dead: Survival Instinct is net zo leuk als het schoonmaken van je kamer, of je huiswerk maken. Zonde, want niet alle ideeën van de game zijn slecht. Laten liggen dus!