Starcraft II: Wings of Liberty - review 

Starcraft II: Wings of Liberty - review 2013-06-26T13:01:56
Het heeft twaalf lange jaren geduurd, maar Blizzard heeft eindelijk het vervolg op hun baanbrekende RTS-kraker uitgebracht: StarCraft II ligt in de winkel. Ondanks zijn Blizzard-liefde is Steven slechts een casual RTS-speler, wat hem niet tegenhield zich met hart en ziel in StarCraft II te storten.

Ik zal eerlijk zijn. Al dagen hik ik tegen het schrijven van deze review aan. En zelfs nu het er toch echt van moet komen blijft mijn tekstdocument angstvallig lang leeg.

StarCraft II is geen makkelijke game om te reviewen. Dat is een understatement.

Het lastige is dat de game niet één maar vele valkuilen kent.

Het origineel heeft het genre gevormd. Mag je een soortgelijke impact van het vervolg verwachten?

Daarnaast is het een game die jaren gespeeld zal worden. Dus heb ik gedurende mijn speeltijd slechts een fractie van de ervaring meegekregen.

Ik doel niet op  de ervaring van het doorlopen van de campaign. Die is uiteraard goed te overzien. Maar het ontrafelen van de vele lagen gameplay kost maanden. Zeker voor mij.

En zo komen we bij het derde probleem aan, want wat betreft StarCraft ben ik een nieuwkomer.

NIEUWE ZIELTJES

Natuurlijk wordt StarCraft II door veel verschillende soorten gamers gespeeld, dus misschien is het perspectief van een StarCraft-noob als ik ook wel interessant.

Want de StarCraft-licentie kent dan wel een grote en trouwe achterban, ik denk evengoed dat de game opvallend veel nieuwe zieltjes zal winnen.

Niet alleen zijn er weinig belangrijke PC-releases momenteel, ook World of Warcraft gamers die niet perse iets met het RTS-genre hebben zullen zich op StarCraft II storten.

Maar je hoort nu niets nieuws. Zeker niet als je een van de vele previews hebt gelezen.

En in diezelfde previews heb ik in feite ook de essentie van de gameplay van voor naar achter en links naar rechts besproken.

Hoe kan ik ondanks al deze obstakels er in slagen de grootsheid van StarCraft II over te brengen zonder in herhaling te vallen?

OMHEININGEN

Het is vooral zaak om de factoren te benoemen die een game tot het niveau van StarCraft II tillen. En om het enigszins relevant te houden zal ik dit proberen te koppelen aan de vraag of de game wel genoeg zijn best doet om wederom het genre te vernieuwen.

Gelukkig voor mij zijn deze twee variabelen op interessante wijze met elkaar verbonden. Want als je reeds enkele reviews hebt gelezen, weet je dat StarCraft II niet vernieuwend is. Sterker nog, de game lijkt zijn best te doen zo netjes mogelijk binnen de omheiningen te blijven die het eerste deel eind vorige eeuw heeft geplaatst.

Ben je dus op zoek naar een baanbrekende RTS die het genre op zijn grondvesten laat schudden alsof het 1998 is, dan staat je waarschijnlijk een teleurstelling te wachten.

En toch is StarCraft II briljant, omdat de totale ervaring, van alle gameplay bij elkaar opgeteld, ongeëvenaard is.

BLIZZARD EN NINTENDO

Ik maak graag weer de vergelijking tussen Blizzard en Nintendo. Beide bedrijven hebben een ongekende focus op fun, evenals op het afleveren van tot in de puntjes verzorgde games.

Mario is ook zo’n serie die het genre waarbinnen het valt eigenhandig heeft gevormd. Tegenwoordig zit een Mario game vol met nieuwe gameplay elementen, toch wordt er aan de basis zelden getoornd.

Geef Mario een brandweerslang en men is zelfs een beetje teleurgesteld. Naar onbereikbare platformen en op vijanden springen is wat men wil.

Natuurlijk zijn Blizzard en Nintendo mijlenver van elkaar verwijderd. Immers, van alle hedendaagse consoles verschilt de Wii verreweg het meest van de PC.

Maar ondanks dat de platformen van beide bedrijven zo verschillen, zijn zij zo’n beetje de enige die dergelijke nagenoeg perfecte games kunnen afleveren, en ook rustig de tijd nemen om deze kwaliteit te behalen.

TOPKWALITEIT

Om terug te komen op mijn initiële vraag: de twee factoren die StarCraft II zo bijzonder maken zijn de onmiskenbare fun-factor en perfecte afwerking.

Ja, je bent gewoon met kleine units aan het werk en de omgevingen zijn niet de grootste die we tegenwoordig in RTS-games tegenkomen. Maar het is de synergie tussen alle units en vijanden die ervoor zorgt dat de gameplay zo veel lagen kent. En het leren inzetten van de verschillende strategieën die de vele units met hun unieke skills bieden is daar een goed voorbeeld van.

Uiteraard mis ik de bagage om elk subtiele vernieuwing op het gebied van de units op te merken, maar neem van mij aan dat er voor oudgedienden genoeg verrassingen zijn.

In de singleplayer mode kun je naast de units ook uitdagende missies verwachten. Bepaalde clichés kunnen niet worden vermeden, zoals het escorteren of bewaken van personages en steden, maar door het geweldige verhaal zijn zelfs deze opdrachten vet.

Want het is niet alleen de gameplay die zo goed is verzorgd, ook het script, de cut-scenes en de muziek zijn van topkwaliteit.

Wat je ook aan het doen bent in StarCraft II, je wordt simpelweg vermaakt.

Conclusie 

SCORE: 95
Ook al zijn er zat nuances van StarCraft II die mij ontgaan, het lijkt me een veilige conclusie om dit een van de beste games van 2010 te noemen. Want als je een meeslepende campaign combineert met oneindige replay value dankzij de multiplayer en creation mode, ondersteund door de rijke StarCraft II setting, dan heb je een game die zowel bij diehards als groentjes (zoals ondergetekende) in de smaak valt.
Ook al zijn er zat nuances van StarCraft II die mij ontgaan, het lijkt me een veilige conclusie om dit een van de beste games van 2010 te noemen. Want als je een meeslepende campaign combineert met oneindige replay value dankzij de multiplayer en creation mode, ondersteund door de rijke StarCraft II setting, dan heb je een game die zowel bij diehards als groentjes (zoals ondergetekende) in de smaak valt.

REACTIES (0) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord