Review - Rollercoaster Tycoon Classic

Review - Rollercoaster Tycoon Classic 2016-12-29T18:16:06
Rollercoaster Tycoon is terug. De beste pretpark simulator ooit is vanaf nu uit op iOS en Android en daarom hebben we aan Bas de vraag gesteld of de game na 17 jaar een beetje overeind is gebleven.

Bijna uit het niets kwam eind vorige week Rollercoaster Tycoon Classic uit. Als ik me bedenk hoe veel ik het eerste en tweede deel wel niet gespeeld heb, moeten er wel een aantal hele goede argumenten zijn om niet heel enthousiast te raken over dit spelletje. Helaas zijn die er ook, want Atari die de rechten op de serie bezit, heeft met Rollercoaster Tycoon World en Rollercoaster Tycoon 4 Mobile de term kwaliteit een slechte dienst bewezen. Genoeg scepsis om de nieuwste titel eens heel goed onder de loep te nemen.

Rollercoaster Tycoon Classic

Wat is Rollercoaster Tycoon Classic

Rollercoaster Tycoon Classic is de remake van RCT 1 en RCT 2 speciaal aangepast om te werken op de tablet en smartphones. Het zijn niet twee losse games, maar het is een combinatie van de twee spelen geworden. Zo is het nog altijd de bedoeling dat je een rendabel park weet neer te zetten en scenario’s voltooit om zo nieuwe uitdagingen vrij te spelen. Wie bekend is met de eerdere games, herkent de levels in een oogopslag en omdat het een combinatie van de twee spellen is, zijn er héél veel levels!

Veel nieuws onder de zon is er niet, maar voor een schappelijke prijs van €7 (€6 op de iOS) hoeft er naar mijn idee ook niet veel toegevoegd te worden. Als het oude recept gewoon goed werkt, zie ik mezelf zonder problemen uren doorbrengen bij het perfectioneren van een houten mijntreinachtbaan.

Maximale controle

Het touchscreen van de tablet en smartphone devices vergt natuurlijk wel een iets andere besturing. Atari heeft godfather Chris Sawyer weer in huis gehaald speciaal om deze versie te optimaliseren voor het platform. De terugkeer van de man die het allemaal heeft bedacht, is een verstandige keuze gebleken omdat de game echt goed geoptimaliseerd is. Menu’s zijn niet onnodig ingewikkeld, maar juist erg overzichtelijk en vensters waarin interactie mogelijke is bevatten grote knoppen die makkelijk te gebruiken zijn. De kans dat je per ongeluk iets aanklikt, is hierdoor minimaal. Wat ook nieuw is, is de mogelijkheid om de tijd te versnellen en daarmee momenten waar je zonder geld zit sneller laat passeren. Een klein extraatje, maar eentje die wel erg welkom is als je alle levels uit wil spelen.

Rollercoaster Tycoon Classic

Een andere toevoeging die erg handig werkt, is de mogelijkheid om extra te kunnen zoomen. In de originele RCT was het slechts mogelijk om op drie niveaus je park te bekijken. Door extra zoom mogelijkheden toe te voegen, is er meer vrijheid voor de speler en wordt het net iets makkelijker om je ideeën te verwezenlijken op weg naar je ideale pretpark.

Om de proef toch een beetje op de som te nemen en de besturing te onderwerpen aan een digibeet zo groot dat ze zich bij de dokter wil laten inenten iedere keer als er een virus op haar computer wordt gevonden, heb ik mijn moeder mijn tablet gegeven en haar vriendelijk verzocht om het eerste level van de game even voor me te halen. Wonder boven wonder slaagde ze met twee kleine tips van mijn broertje hierin. Conclusie, deze besturing mag er wezen!

Nooit weggeweest

Rollercoaster Tycoon werkt in de eerste seconde alweer meteen verslavend. De geldbedragen vliegen door het beeld en slechts een klein kraampje zorgt ervoor dat de zakenman die ergens nog in mij schuilt, weer de kriebels voelt om van iedere euro een veelvoud aan winst te produceren. De balans vinden tussen geld lenen, investeren in onderzoek, het aannemen van personeel en het maken van reclame wordt weer tot een kunst verheven. De eerste levels zijn gemakkelijker te halen dan een vriendelijke groet onttrekken aan een passerende inwoner van een lokaal gehucht. Echter na deze eerste reeks parken stijgt de moeilijkheidsgraad naar een uitdagend niveau en worden soms slimme trucks als ‘paraplu’s verkopen voor €20,-- als het regent’ en de weg naar de uitgang afsluiten in de laatste maand voor het einde van je missie, van je gevraagd om zo toch succes te boeken.

Rollercoaster Tycoon Classic

Hoewel het alweer 17 jaar geleden is dat de eerste Rollercoaster Tycoon is verschenen, zit je meteen weer in de ervaring en blijft alles lekker herkenbaar en vertrouwd. Het knapste hieraan is zonder twijfel het feit dat het niet eens erg verouderd aanvoelt. Het enige puntje waarop misschien nog wel het meest geklaagd kan worden is dat er alleen maar witte mannen in de wereld van Rollercoaster Tycoon bestaan. Maar iedereen met ook maar een beetje het fantasie-gehalte van een nietmachine kijkt hier natuurlijk eenvoudig doorheen.

Vergrijzing

Dat het spel in zijn essentie al 17 jaar oud is, valt niet te merken. De grafische stijl is prima overeind gebleven, de controls zijn precies naar het platform toegespitst en de formule werkt ook in 2016 nog uitstekend. Het simplisme is de kracht van het spel. Iedereen kan het oppakken en ook iedereen gaat plezier bleven aan Rollercoaster Tycoon. Van het schoonmaken van voetpaden die zijn geplamuurd met kots tot het laten crashen van een achtbaan om de innerlijke Michael Bay een plekje te geven. Alles is aanwezig en werkt precies zoals je het verwacht.

Atari doet verstandig

Atari heeft het zichzelf erg makkelijk kunnen maken, maar heeft dat gelukkig bij deze Rollercoaster Tycoon niet gedaan. Er is niet veel nodig geweest om de gouden formule nieuw leven in te blazen, maar daarom valt het erg te prijzen dat juist de verstandige beslissingen zijn genomen. Dit keer geen snelle cashgrab op het succes van een oude formule, maar een goed uitgewerkt concept dat heerlijk is om te spelen. Met Rollercoaster Tycoon Classic kan reizen met de NS weer een plezier worden!

Rollercoaster Tycoon Classic

Een zeer goede adaptatie voor de tablet en smartphones van de achtbanen simulator die menig gamer door het einde van de jaren '90 heeft geholpen. Grafisch is het nog altijd tijdloos en de simplistische besturing maakt het voor iedereen uitnodigend om vaker de tablet te claimen. Hier kan menig remake nog het nodige van leren.