REVIEW Pokémon: Detective Pikachu — Deadpool in een schattig, geel, familievriendelijk jasje

REVIEW Pokémon: Detective Pikachu 2019-05-09T15:06:40
Weet Pokémon: Detective Pikachu de vloek van de gameverfilming te verbreken? Voormalig Nederlands Pokémon-kampioen Samuel ging op onderzoek uit.

Pokémon: Detective Pikachu is een bizarre film. Het concept is bizar. Ryan Reynolds als een elektrische muis is bizar. Het feit dat het gebaseerd is op een relatief onbekende Pokémon spin-off in plaats van de iconische, wereldwijd bekende hoofdgames, is bizar. De manier waarop live-action acteurs zonder blikken of blozen naast extreem cartooneske CGI-zakmonsters zijn geplaatst, is bizar. Het uiteindelijke plot is bizar. Bijna alles aan de film is bizar! En dat bedoel ik niet eens per se negatief, hoor! Ik hou van bizar. Bizar is immers raar, en raar is vaak fris en vernieuwend. Maar soms is bizar ook gewoon… bizar. Snap je?

Verboden ballen

De film speelt zich af in Ryme City, waar pokéballen en de haangevechtachtige trainer battles verboden zijn, en men in idyllische harmonie leeft met Pokémon. De eenzame Tim Goodman (Justice Smith) arriveert in de stad om de spullen op te halen van zijn net overleden vader, die in Ryme City werkzaam was als privédetective. Al snel komt hij in contact met de titulaire Pikachu (Ryan Reynolds) die de voormalige partner-Pokémon van Tims vader blijkt te zijn en ervan overtuigd is dat zijn dood in scène is gezet. De van z’n vader vervreemde Tim wil in eerste instantie niets met de Pikachu en zijn complottheorieën te maken hebben, maar daar komt verandering in wanneer de twee op een groots complot stuiten die de toekomst van de gehele mensheid én alle Pokémon in gevaar lijkt te brengen.

Koppig

Pokémon: Detective Pikachu is in feite een ‘my first buddy cop-film’, één die zich voornamelijk op een jonger publiek richt, dus wie ooit ook maar iets van een buddy cop-film geroken heeft, weet precies hoe 70% van de film zich zal ontpoppen: twee personages met extreem verschillende persoonlijkheden worden gedwongen om samen te werken en mogen elkaar in eerste instantie totáál niet, maar groeien uiteindelijk toch naar elkaar toe wanneer blijkt dat hun tegenstellingen de sleutel tot succes vormen. Het is een formule die in principe altijd werkt, al doet Pokémon: Detective Pikachu op bepaalde momenten wel heel erg z’n best om ’t kapot te maken. Zo is de eerste helft van de film vaak een ietwat panische bedoeling, waarbij het koppige gedrag van Goodman en de ietwat geforceerde bijdehante houding van Pikachu vaker voor irritatie zorgen dan voor een hilarische dynamiek.

Verspilling

Ook het gros van de grappen weet niet aan te komen, wat de Deadpool-achtige performance van Ryan Reynolds minder vermakelijk maakt dan de film denkt. Dit had gecompenseerd kunnen worden met een spannend, meeslepend plot, maar het mysterie in kwestie voelt uiteindelijk behoorlijk hersendood. Dit voornamelijk dankzij de introductie van ’s werelds grootste deus ex machina in de tweede akte — een holografisch apparaat dat op magische wijze gebeurtenissen uit het verleden op uiterst gedetailleerde wijze kan afspelen — waarmee de film in sneltreinvaart door z’n spanning en geheimen dendert. De jongsten onder ons zullen er uiteraard geen vraagtekens bij hebben en zullen het moordende tempo van de film alleen maar waarderen, maar voor bovengetekende voelde het als een complete verspilling van de subtiele neo-noir elementen waar in de eerste akte mee geflirt werd.

Investering

De film gooit z’n geloofwaardigheid (en jouw suspension of disbelief) in de laatste akte al helemaal in de blender wanneer de schurk van de film z’n meesterplan openbaart en de climax van de film zich ontpopt. Ik zal niks spoilen, maar geloof me als ik zeg dat het zelfs belachelijk voelt in een film waarin mensen beste vrienden kunnen worden met geëvolueerde, vuurspuwende draken. De interne logica klopt dusdanig voor geen meter dat zelfs de spectaculaire toevoeging van franchise badass Mewtwo het laatste half uur niet kan redden. En dat is jammer, want als de film zich íets meer had ingehouden, door bijvoorbeeld het plot van de gelijknamige game iets trouwer te volgen, dan was Pokémon: Detective Pikachu mijn emotionele investering niet zo onnodig kwijtgeraakt.

Dubstep

En toch voelt de film niet als een mislukking! Pokémon: Detective Pikachu is namelijk meer dan slechts een ontspoorde Lethal Weapon voor kinderen en een ietwat irritante Deadpool voor alle leeftijden; het is ook de allereerste, grote, live-action Hollywood-verkenning van de Pokémon-franchise. En het is op dat gebied waar Pokémon: Detective Pikachu elke andere gameverfilming achter zich laat. Deze film is namelijk op z’n best wanneer het durft te ademen en het ons gewoon scenario’s voorschotelt waarbij we te zien krijgen hoe de vele Pokémon precies met ons zouden samenleven in een futuristische metropool. Zo is er bijvoorbeeld een scène waarbij Tim en Pikachu een geheime nachtclub binnenvallen waar de geluidsinstallatie uit een groepje Loudred blijkt te bestaan. Ik heb smakelijk moeten lachen toen ze op hol draaiden en ze hyperactieve dubstep begonnen te produceren; een mooi voorbeeld van slimme implementatie van fictieve wezens met fantasievolle krachten.

Belachelijk

Het hoogtepunt van de film is, op vergelijkbare wijze, een confrontatie met Ditto, wiens krachten voor een uiterst vermakelijke set-piece zorgen die slim enkele concepten jat van o.a. de Mission: Impossible-films. Pokémon: Detective Pikachu floreert ironisch genoeg dus tussen de scènes door, wanneer het de kijker gewoon een handjevol van de honderden monsters laat zien, mede omdat het niet alleen op nostalgie vertrouwt. Het neemt geen genoegen met het simpelweg tentoonstellen van de wezens; het zet ze daadwerkelijk op functionele of inventieve wijze in, en dát blijft vermaken. Respectabel is dus het zelfvertrouwen waarmee de film z’n bronmateriaal omhelst; het laat de Pokémon zien in al hun belachelijke, kleurrijke, ietwat gewelddadige, cartooneske glorie, en weet daarmee de campy B-kwaliteit van de meeste gamefilms te ontstijgen. Net zoals het Marvel Cinematic Universe winst heeft geboekt met het onvervalste omarmen van het feit dat z’n films belachelijke shit bevat zoals tovenaars, Noorse goden en pratende wasberen, bijvoorbeeld.

Taart

Pokémon: Detective Pikachu is dus wellicht niet een hele goede film, maar het voelt, in tegenstelling tot bij de meeste gamefilms, in ieder geval wel als een échte film. Een film die, in tegenstelling tot de vibe die ik kreeg van de Sonic the Hedgehog-trailer, overduidelijk overloopt van liefde voor z’n bronmateriaal en de potentie die het heeft in dit andere medium. Het mooiste bewijs hiervan zijn toch wel de eindcredits, die film en gamegeschiedenis op prachtige en nostalgische wijze samenbrengen, als spreekwoordelijke kers op de taart. Wat dat betreft voelt dit experiment (want dat is het) als geslaagd, en is Pokémon: Detective Pikachu een verdomd imposante eerste poging gezien wat er allemaal had kunnen misgaan. De verwachten voor de onvermijdelijke tweede film in dit universum zijn hoog, in ieder geval.

SCORE: 65
Pokémon: Detective Pikachu is een slechte, gehaaste buddy cop-film, maar tevens een verrassend sterke Pokémon-film; één die oprecht naar meer smaakt. Het is dus niet de beste gamefilm ooit gemaakt (die ‘eer’ gaat, naar mijn mening, nog altijd naar het onvolprezen en heerlijk zelfbewuste DOA: Dead or Alive) maar het zou me niets verbazen als het vervolg dat wél wordt!