Persona 5 Strikers (PS4) Review - Shin Megami Warriors

Persona 5 Strikers (PS4) Review - Shin Megami Warriors 2021-02-23T12:35:12
Toen Samuel voor ’t eerste keer in aanraking kwam met Dynasty Warriors, een serie over historische Chinese veldslagen, had hij nooit verwacht dat het jaren later gecombineerd zou worden met een franchise over Japanse tieners die demonen rekruteren. Prachtig hè, crossovers?

Deze review is terug te vinden in Power Unlimited #323

Het musou-genre is een prachtig iets geworden. Want er is bijna niemand meer die tegenwoordig nog Dynasty Warriors speelt, maar als blauwdruk voor intense hack-&-slash-spin-offs binnen bekende franchises is het perfect. Mijn favoriete voorbeelden daarvan zijn Hyrule Warriors en One Piece: Pirate Warriors; de eerste omdat het een liefdesbrief is aan de gehele Zelda-franchise, de tweede omdat het de over de top actie van de One Piece-anime zo goed uit de verf laat komen. Persona 5 Strikers is een nieuw musou-hoogtepunt, mede omdat het véél meer weet te zijn dan slechts ‘Dynasty Warriors in een Persona-jasje’. Wie dus denkt Strikers button-bashend uit te kunnen spelen, zit er flink naast; ondanks dat de combat volledig in real-time is, moet je toch volledig gebruik maken van de meer turn-based Persona-conventies om de vijandelijke chaos te ontstijgen.

persona 5 strikers

Hete bliksem

Ja, je kunt nog steeds basisaanvallen uitvoeren door twee aanvalsknoppen af te wisselen, maar het wordt pas echt interessant zodra je de rechtertrigger indrukt. Daarmee stop je tijd en roep je één van je titulaire persona’s (lees: demonen) op, om er vervolgens vernietigende magische spreuken mee te ontketenen. En dit ga je nodig hebben, want net als in Persona 5 bestaat elke spreuk, à la Pokémon, uit een element zoals bliksem of vuur, waar vijandelijke persona’s zwak voor kunnen zijn. Heb je gebruik weten te maken van die zwakte door de juiste spreuk te gebruiken en een persona daarmee tot z’n knieën te brengen? Dan kun je een vernietigende All-Out Attack uitvoeren die ook alle andere vijanden in dezelfde omgeving keiharde schade berokkend. Deze combinatie van real-time, hack-&-slash-combat en het (uit een menuutje) kiezen van magie, werkt zo goed dat het bijna niet eens meer aanvoelt als musou, en meer doet denken aan de combat van bijvoorbeeld een moderne Final Fantasy.

Flair

De combat in Strikers is dus een uiterst bevredigende loop van gezichtsloze vijanden verslaan met normale aanvallen, grote groepen van de kaart vegen met speciale aanvallen, en op tactische wijze persona’s en hun magische spreuken inzetten om grotere vijanden, bazen en alles daar omheen omver te blazen. Shit werkt als een tierelier, en is vaak zelfs nog bevredigender dan de uitstekende turn-based-combat van de ‘vanille’ Persona 5. Combineer dat met de prachtige, Persona 5-waardige productiewaardes, en je snapt waarom je dit als een officieel vervolg mag zien. Want ondanks dat het verhaal in andere Persona-spin-offs (zoals vechtgame Persona 4 Arena) verteld werd door middel van statische plaatjes, wordt het plot in Strikers met bijna evenveel liefde en geanimeerde flair uit de doeken gedaan als in het origineel.

persona 5 strikers

Gymleraar

Toegegeven, een van de redenen dat ondergetekende zo goed gaat op Strikers is omdat de nadruk hier dus veel heftiger ligt op de combat dan op de andere aspecten van Persona. En persoonlijk heb ik het dungeoncrawlen altijd vele malen leuker gevonden dan het dating-sim-achtige sociale aspect van de serie, waarbij je door Tokio loopt, bijbaantjes neemt, afspreekt met je vrienden, etc. Die elementen zijn in Strikers nauwelijks aanwezig en drastisch verminderd, dus afhankelijk van waar je voorkeur naar uitgaat in een Persona-game zal Strikers je helemaal omver blazen of ‘slechts’ vermaken. Ook is Strikers een wat luchtigere game dan zijn voorganger: waar je in Persona 5 moest vechten tegen bijvoorbeeld de demonische weerspiegeling van een gymleraar die zijn leerlingen seksueel misbruikte, moet je het hier opnemen tegen o.a. een popster die mensen op mysterieuze wijze manipuleert om superfans te worden. En dat verschilt nogal qua impact. Maar één ding staat buiten kuif: wat een simpele spin-off had moeten zijn, mag gezien worden als het officieel tweede hoofdstuk van de stijlvolste game ooit gemaakt!

SCORE: 84
De charme van Persona 5 + de demonen van Shin Megami Tensei + de intense hack-&-slash-actie van musou = een verdomd sterk vervolg. Want tegen alle verwachtingen in, is dat exact wat Strikers is: Persona 5-2!