Persona 4: Golden - review

Persona 4: Golden - review 2013-06-26T12:24:37
Terwijl Wouter IRL ontzettend volwassen dingen ondergaat, zoals huizen kopen en incontinentie, vlucht hij met behulp van z’n Vita in de huid van een Japanse middelbare scholier. Want teenage angst overwinnen in Persona 4 Golden is een stuk leuker dan hypotheken uitrekenen!

♪ Tell me why you diddy, every dream falling apahart. Tell me why you diddy, I done proooomise. ♫ De deuntjes in Persona 4 Golden blijven in je hoofd hangen als hete lasagne aan je verhemelte. Maar dat is lang niet het enige aan deze JRPG dat memorabel is, want als zelfs ik, Wouter ‘Valt Chronisch in Slaap bij Lost Odyssey, Eternal Sonata en Final Fantasy X’ Brugge, gefascineerd blijft tot het bittere, emotionele einde, dan heb je iets geniaals gecreëerd.

Ja, deze remake van het al briljante Shin Megami Tensei: Persona 4, dat hier in 2009 op de PS2 gereleased werd, is op dit moment Reden Nummero Uno van de Vita’s hele BESTAAN.

Persona 4: Golden

Teenage dream

Zoals bij vele JRPG’s, moet je ook bij Persona 4 eerst door een laag verveling zo dik als het nekvel van een brontosaurus heen bijten. Na zo’n twee uur aan uitleg, verhaal en herhaling, begint de game eindelijk een beetje los te komen. Dan duurt het vervolgens nog een uur of drie voordat echt alle opties voor je open liggen, en hoewel dat een flinke aanslag is op het geduld van het westerse brein, is het uiteindelijk maar een klein percentage van deze tientallen uren aan heerlijkheid. Een bijna perfecte mix van begerige spelelementen, waarvan de prima turn-based battles, die je uitknokt met behulp van je Persona’s (manifestaties van de psychen van de hoofdrolspelers, die dienen als summons) misschien niet eens het leukste gedeelte is.

De grootste aantrekkingskracht zit ‘m namelijk in het leiden van een Japans tienerleven, compleet met het onderhouden van vriendschappen, naar school gaan, geld verdienen en buitenschoolse activiteiten. En terwijl je elke dag moeilijke beslissingen neemt over hoe  - en met wie - je je tijd gaat indelen, moeten er ook nog levens gered worden!

Persona 4: Golden

Bizarroland

Levens redden, daar draait het in eerste instantie om in Persona 4. Geen cliché verhaal over de chosen one die de beslissende factor is in een strijd tussen goed en kwaad, maar iets veel kleinschaligers. Een fascinerend mysterie, gewikkeld in een boeiend drama, gemarineerd in een laag Japanse freakiness waar je, net zo goed als aan de kneitersterke gameplay, ongenadig verslaafd aan zult raken.

Want hoewel de FUCKING goede voice acting de boel prima trekbaar maakt voor een über-Europeaan zoals ik, speelt het zich nog steeds af in dat bizarre, eeuwig betoverende Japan. Dat rare land waarin je vrienden maakt door goede cijfers te halen. Wat de fuck’s met dat!?

Persona 4: Golden

SCORE: 93
Beter dan dit wordt een JRPG/LifeSim simpelweg niet. Van de extreem charmante presentatie tot aan de onweerstaanbare verleiding in elk gedegen spelelement; sinds Shenmue 2 heb ik me niet zo verloren in een Japanse spelwereld. Die driehonderd euries voor de Vita zijn bij deze niet voor niets geweest!