God of War: Ascension - review 

-God of War: Ascension - review 2013-06-26T12:27:55
Loopt de PlayStation 3 op z’n laatste benen nu z’n opvolger is aangekondigd? Na het spelen van God of War: Ascension is Florian overtuigd van het tegendeel. “Zolang er dergelijke spellen voor de PS3 blijven uitkomen, krijgt m’n zwarte lievelingetje nog steeds z’n dagelijkse kusje van me.”

Slappe hap

Het verhaal van God of War: Ascension is dan ook niet zo schokkend. Ares (de god van de oorlog) misleidt Kratos, waardoor hij zijn eigen vrouw en kind op brute wijze vermoordt. Kratos zweert wraak, maar omdat hij zijn pact met Ares verbreekt, krijgt hij te maken met de drie Furies, ook wel bekend als de Erinyes. Deze bitches straffen iedereen die een belofte met de Goden verbreekt, en zo wordt Kratos gevangen genomen en tot in de eeuwigheid gemarteld.

Door de andere God of War-delen kennen we de rest van de geschiedenis eigenlijk al, en daarom komt het verhaal soms over als een slappe hap die is opgewarmd in de magnetron. Alle bekende en meest boeiende mythologische wezens zijn al gebruikt in de originele GoW-trilogie, en Kratos heeft ze destijds al stuk voor stuk verslagen. Santa Monica kon dus onmogelijk aankomen met dezelfde badguys en moest er andere characters bij verzinnen. Dat klinkt als een recept voor tweederangs bossfights, maar dat is bij Ascension zeker niet het geval.

Aangezien er niet veel nieuws te vertellen was over Kratos en zijn vijanden, hebben de developers de bekende mythen en sagen wat vrijer geïnterpreteerd en dat pakt verrassend goed uit.

Het is misschien jammer dat het allemaal niet meer zo klopt met ‘wat er in de boeken staat’, maar doordat men nu los is kunnen gaan met bizarre ideeën en fantasieën, krijgen we de meest fantastische settings en eindbazen voor de kiezen.

God of War: Ascension

Schopt kont

De game begint als je nog vastgeketend zit en wordt lastig gevallen door een van de Furies. De chick weet Kratos zo op te fokken dat ie, met een paar mooi getimde counter-attacks, weet vrij te komen. Dit gebeurt allemaal op zo’n vette filmische manier dat je het zinnetje ‘yeah, Kratos is back’ bijna hardop uitspreekt.

Wat er de tien uur daarna gebeurt, is bijna niet te bevatten. Het lijkt wel of Kratos nog een extra shot adrenaline en testosteron in z’n reet heeft gekregen, want die gast schopt me een partij kont, fokking niet te geloven. Je gaat met Kratos op een rollercoaster ride vol haat, en scheurt alles en iedereen zonder pardon compleet doormidden.

De bruutheid van Kratos steelt absoluut de show, maar de schaal van de game is eveneens overweldigend. De meeste gamers zullen zich de rit op Gaia tijdens de intro van God of War 3 nog wel herinneren. Vergeet die shit; in Ascension gaat het nog veel verder dan dat. De camera zoemt af en toe uit, waardoor je een overzicht krijgt van de wereld waarin Kratos zich bevindt. Het ziet er allemaal zo ontzettend vet uit en Kratos beweegt zich zo soepel door de wereld, dat je er bijna stil van wordt... of je brabbelt het woordje epic.

God of War: Ascension

Puzzelen

Naarmate je vordert in de game en je meer Furies van het leven berooft, verdien je meer items die je goed van pas komen. Zo krijg je een voorwerp waarmee je bepaalde bouwwerken kunt repareren of juist slopen. Je kunt bruggen maken, kettingen vastmaken of juist loshalen. Dit wordt gebruikt tijdens de platformelementen in de game, maar vooral tijdens de puzzels.

In God of War: Ascension ben je namelijk niet alleen maar aan het hakken en zagen, want er zitten meer puzzels in dan je zou verwachten. Vaak moet er simpel ergens een hendel worden overgehaald om verder te kunnen, maar in de latere levels ben je ook stralen van licht aan het spiegelen of in een bepaalde volgorde op plateaus aan het klimmen op een manier waar Ezio en Drake jaloers op zouden zijn.

De game is een perfecte combinatie geworden van harde snelle actie tijdens de battles en af en toe goed nadenken over hoe de hell je verder moet.

God of War: Ascension

Verwend

Toegegeven, qua verhaal heeft God of War: Ascension vrijwel geen toegevoegde waarde, maar zodra je Ascension begint te spelen, ben je dat vergeten. De game zit zo ontzettend goed in elkaar, dat ik al mijn bedenkingen over een doorstart na het derde deel compleet heb laten varen.

Liefhebbers van het genre zijn de laatste maanden verwend met games als Devil May Cry en Metal Gear Rising: Revengeance, maar de geweldige manier waarop Kratos z’n vijanden in Ascension te lijf gaat, grenst aan het belachelijke. Wat een baas!

Conclusie 

SCORE: 94
Het verhaal is dan misschien niet zo boeiend, maar de manier waarop Santa Monica Studios je in hapklare brokken een flinke can of whoop ass van Kratos, vette puzzels, gigantische eindbazen en larger than life omgevingen voert, is ongekend.
Het verhaal is dan misschien niet zo boeiend, maar de manier waarop Santa Monica Studios je in hapklare brokken een flinke can of whoop ass van Kratos, vette puzzels, gigantische eindbazen en larger than life omgevingen voert, is ongekend.

REACTIES (41) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord