Fuse - review

Fuse - review 2013-06-26T12:11:57
Insomniac Games heeft altijd exclusief games gemaakt voor PlayStation consoles, maar met Fuse gaat de ontwikkelaar voor het eerst multiplatform. Florian checkt of de kwaliteit van de Ratchet & Clank en Resistance games wordt geƫvenaard.

Precies drie jaar geleden werd Overstrike aangekondigd en twee jaar later kreeg de game een re-reveal met de nieuwe naam Fuse. In de third person shooter speel je met vier leden van het Overstrike 9 team en ga je op zoek naar Fuse, een krachtig buitenaards goedje dat in de handen dreigt te vallen van de klootzakken van Raven Corporation. De badguys willen het uiteraard gebruiken om gigantische nucleaire wapens te maken. Gaap.

Fuse

4-player co-op

Het verhaal gaat nergens over en wordt niet bijster spectaculair gepresenteerd, maar de kracht van de game moet liggen in de online 4-player co-op gameplay. Je kunt via het PSN of Xbox Live met z’n vieren ieder een character besturen en elke character heeft zo z’n eigen skills en wapens. Dalton Brooks heeft een Mag Shield, waar iedereen achter kan schuilen. Naya Deveraux heeft een cloak device en een Warp Rifle, waarmee ze black holes kan afschieten. Isabelle Sinclair heeft een Shattergun, waarmee ze vijanden kan veranderen in kristal, en Jacob Kimble gebruikt een hele krachtige kruisboog.

Aangezien elke character z’n eigen specialiteit heeft zal je moeten samenwerken en dat is bij vlagen goed uitgewerkt. Er komen regelmatig stapels vijanden op je af en als je goed op elkaar bent ingespeeld kan je hele vette combo’s maken. Het geeft een kick als je met je vrienden een reeks van kills maakt en dit is absoluut het beste element in de game. Als het allemaal soepel loopt zit je gegarandeerd met een big smile op de bank te bouncen.

Skilltree

Tijdens het knallen verdien je experience en daarmee kan je verschillende skills unlocken. Je moet dan denken aan meer health, betere armor, grotere clips voor je wapens en upgrades om je wapens sterker te maken. Het is een simpel systeem, maar het geeft je wel de nodige motivatie om zoveel mogelijk XP te verdienen tijdens de shootouts door het gebruik van combo’s.

Naast de Story Mode heeft Fuse ook een Echelon mode, waarin vijanden in waves op je af komen. Dit is absoluut niet te doen met de AI, dus deze mode is alleen interessant als je Fuse echt in co-op speelt.

Eigenlijk is de hele game alleen maar leuk met z’n vieren! Fuse kan je ook gewoon offline spelen en dan neemt de AI de controle over de andere characters. Je kunt wel switchen tussen de characters en dat is maar goed ook, want de AI is niet bepaald nuttig te noemen. Eigenlijk moet je alles in je eentje oplossen en dan merk je echt dat Fuse gemaakt is voor co-op.

Fuse

Duffe rukkers

Op bepaalde momenten is er zeker dikke fun te beleven met Fuse, maar over het algemeen is het een standaard dertien in een dozijn shooter geworden. Het verhaal is niet boeiend, maar ook de characters zijn allemaal inwisselbaar. Het zijn een stel duffe rukkers bij elkaar en hebben absoluut niet de persoonlijkheid die je wel verwacht in een Insomniac game.

Tijdens grote battles, terwijl je als een dwaas aan het schieten bent en van cover naar cover duikt, voelt de game af en toe heerlijk aan, maar je krijgt al snel het gevoel steeds hetzelfde te moeten doen. Na een uurtje krijg je een bepaalde tactiek waarmee je zonder al te veel moeite bijna de hele game kunt uitspelen en dan komt de onvermijdelijke verveling om de hoek kijken. Het feit dat er steeds veel van dezelfde vijanden op je af komen en de omgevingen grotendeels hetzelfde zijn helpt daarin niet mee. Het is op dat moment puur de co-op fun die de game overeind houdt.

Fuse

Gewoontjes

De specialiteit van Insomniac Games is altijd het ontwerpen van wapens geweest. Ratchet & Clank en de Resistance games hebben fantastische wapens, maar ook dat valt in Fuse een beetje tegen. Het is best leuk dat je vijanden in een zwart gat kan trekken, of in de fik kunt steken met je kruisboog, maar wederom staat hier de variatie op een te laag pitje. Je zou de hele boel bijna een beetje gewoontjes noemen en dat is voor een game van Ted Price and friends niet de normale gang van zaken.

De visuele stijl van de game was aan het begin van de ontwikkeling realistisch, maar heeft na de re-reveal een beetje een cartoony look gekregen. Dat is een goede keuze geweest, want daardoor vallen de wat middelmatige graphics niet zo op. Het lijkt er op dat de last-minute verandering van stijl er voor het heeft gezorgd dat er niet zoveel tijd was voor het fine-tunen van de game. Ik kwam hier en daar wat glitches tegen, moest twee keer door een bug een checkpoint restarten en de game liep een keer vast. Fuse kan duidelijk nog wat polish gebruiken.

Fuse

Identiteit

Fuse mist een ziel, een body, een eigen smoelwerk; die echte Insomniac kwaliteit! Er hangt geen buzz rond deze game en dat is opmerkelijk bij een nieuwe game van Insomniac, die ook nog eens voor het eerst multiplatform uitkomt. Insomniac heeft er ook weinig aan gedaan om die hype wel te genereren en dat geeft al aan dat de devs wel weten dat het geen top game is geworden. Waarschijnlijk heeft de ontwikkelaar met de re-reveal nog geprobeerd om er wat van te maken, maar dat is helaas niet echt gelukt. De co-op gameplay is af en toe sterk, maar daar is alles wel mee gezegd. Op de boxart zijn de hoofden van de main characters afgeknipt en dat is precies wat er mis is met Fuse. De game heeft geen identiteit!

SCORE: 65
Het eerste uitstapje naar andere consoles is voor Insomniac niet echt geslaagd. In co-op is de game best aardig, maar in je eentje is het geen aanrader. Dit is niet wat je gewend bent van Insomniac Games!