Anarchy Reigns - Review

Anarchy Reigns - Review 2013-06-26T12:08:07
Elders in het blad kunnen jullie in het Metal Gear Rising-artikel lezen dat Samuel een beetje verliefd is op ontwikkelaar PlatinumGames. Zullen we die jongen dan ook maar Anarchy Reigns laten doen? Hij is de laatste tijd immers zo braaf geweest…

Wie van jullie heeft het keiharde MadWorld gespeeld? Je weet wel, die groffe, zwart-witte beat ‘em-up die in 2009 uitkwam voor de Wii. Niemand? Oh. Okay. En wie van jullie heeft twee jaar daarvoor het geweldige God Hand gespeeld op de PlayStation 2? Ook niemand? Goh. Wat een verrassing.

Blijkbaar is de 21e eeuw een beetje allergisch voor dit soort beat ‘em-ups, want dat beide titels minder exemplaren hebben verkocht dan dat ik teelballen heb, lag niet aan hun kwaliteit. Het is dat Bayonetta in 2010 nog enigszins indrukwekkende verkoopcijfers wist te behalen, anders had ik de hoop allang opgegeven.

Het bestaan van Anarchy Reigns vult mij dan ook met een onzeker soort enthousiasme, want het is overduidelijk de spirituele opvolger van God Hand en MadWorld, en tegelijkertijd is het ook een liefdesbrief aan die twee. Ja, het is een ode aan de twee gekste brawlers van de afgelopen tien jaar, maar aangezien niemand ze gespeeld heeft, is de vraag vooral: voor wie is deze game bedoeld?

Vuilnisbakken

Het antwoord? De game is bedoeld voor gekke Japanners en voor idioten net als ik die een haast irrationele, pretentieuze voorliefde hebben voor puristische gameplay en dingen met een old skool vibe.

Anarchy Reigns is namelijk de ultieme evolutie van oude games als Double Dragon, Streets of Rage en BattleToads. Dit is op een groepje slechteriken aflopen die er allemaal uitzien als leernichten met bandana’s om ze vervolgens helemaal lam te slaan of een vuilnisbak tegen ze aan te gooien. En ik vind dat geweldig. Dat is wat ik al sinds de dagen van de NES geweldig vind. Schieten vind ik ook heerlijk, maar op iemand inbeuken met een harde vuistslag is net even een tikkeltje bevredigender, toch?

Anarchy Reigns is dus eigenlijk gewoon een soort Final Fight, maar dan anno 2013. En daarmee bedoel ik dat het honderd keer zo gestoord is. In deze game gooi je geen vuilnisbak tegen je vijanden aan, maar gelijk een auto met machinegeweren. In deze game sla je schurken niet met een metalen stang, nee, je rukt de paal van een verkeersbord uit de grond en vervolgens ram je dat ding door hun voorhoofd heen. Heerlijk, dus.

Zestien man

In de dagen van SNES en MegaDrive, toen vechtgames nog enorm populair waren, had ik nooit verwacht dat shooters ooit de meest gespeelde multiplayer games zouden worden. Ik fantaseerde toen wel al over online multiplayer, maar ik had nooit verwacht dat voornamelijk games als Call of Duty op die manier gespeeld zouden worden. Nee, ik had verwacht dat dit juist zou gebeuren met gestoorde, futuristische vechtgames.

Het mooiste van Anarchy Reigns is dat dit eigenlijk het type game is waar ik als kind dus over fantaseerde, inclusief de online gameplay! Dit is een unieke game, alleen al vanwege het feit dat dit wellicht de eerste chaotische brawler is die net zoveel online modi heeft als een AAA-shooter. Je hebt Capture The Flag, Deathmatch, Survival, Team Battles en nog veel meer. En het is allemaal leuk.

Daarmee is Anarchy Reigns ook een evolutie van games als Power Stone en Super Smash Bros., die het multiplayer aspect van dit soort vechtgames ook al benadrukten, maar niet of nauwelijks konden toetreden in de wereld van online gameplay.

Deze game is dus niet alleen een ultieme evolutie van een genre, maar dankzij z’n geweldige online opties (waarin battles kunnen plaatsvinden met maximaal zestien man) ook een gigantische innovatie.

Elektrische Kraken

Wie echter nu online gaat en tegen het groepje Japanners en Amerikaanse importeurs speelt dat de game al een paar maanden in bezit heeft, zal afgeslacht worden. Speel dus eerst vooral de singleplayer. Niet alleen omdat je zo op je eigen tempo de fundamenten van de game leert, maar ook omdat het oprecht een vette modus is.

Je speelt met Leo of Jack (de hoofdpersoon van MadWorld, die met die kettingzaag aan z’n arm) en je vervult destructieve missies terwijl je op zoek gaat naar de crimineel waar de game om draait. En terwijl je de gekste shit doet, zoals een helikopter gebruiken als vliegende turret of een gigantische elektrische Kraken vermoorden door z’n tentakels kapot te zagen, wordt langzaam maar zeker de controller één met je hand. Dan gooi je de meest spectaculaire combo’s eruit, door met de juiste timing lichte aanvallen af te wisselen met zwaardere. Dan executeer je de ziekste finishing moves, onderbreek je vijanden met grabs en wissel je de actie af met voertuigen of guns. Dan ben jij op een gegeven moment niet meer een deel van de anarchie, maar de oorzaak ervan. Zelfs online.

Onbekend pareltje

Anarchy Reigns is dus een geweldige game. Een unieke game. Een memorabele game. Maar, laten we niet vergeten: het is vooral een ontzettende niche game.

Het is een game voor mensen die het niet erg vinden dat ze in een multiplayer-match met acht personen continu in de rug worden aangevallen door anderen terwijl ze door de chaos nauwelijks kunnen zien wat er gebeurt. Het is een game voor mensen die vroeger nog naar de arcadehallen gingen om anderen Street Fighter te zien spelen. Het is een game voor mensen die het niet raar vinden om te spelen met een mechanische minotaurus die een hamer heeft waar een raket aan vast zit, maar dat juist ontzettend cool vinden. Het is een game voor mensen die een diepgaande online multiplayergame willen dat allesbehalve een shooter is, maar wel dezelfde intensiteit heeft. Het is een game voor mensen die onbekende pareltjes hebben gespeeld zoals P.N.03 op de GameCube en Neo Geo Battle Coliseum op de PlayStation 2 en dat helemaal de shit vonden.

Het is een game voor mij en waarschijnlijk niet voor jou. Maar probeer het. Voor maar dertig euro zou het haast onbeleefd zijn om ‘t niet te doen.

SCORE: 82
Deze game is net zo ouderwets als vernieuwend. Een hommage aan de arcadehallen, maar tegelijkertijd ook strak, modern en compleet (inclusief geweldige online gameplay!). Maar… kun jij de chaos en intensiteit van Anarchy Reigns aan?