Aliens: Colonial Marines - review 

Aliens: Colonial Marines - review 2013-06-26T12:30:43
1979: één enkele xenomorph doodt zes van de zeven bemanningsleden van het ruimteschip Nostromo. 2013: één enkele marine doodt een dikke honderd xenomorphs, waarvan tientallen met de kracht van z'n elleboog. Aliens hebben door de jaren heen duidelijk aan kracht ingeboet.

Het is geen pretje om als grote Alien(s)-fanboy naar de zielige beestjes te kijken die over m'n scherm scharrelen. Niet alleen omdat de ooit zo mysterieuze, angst inboezemende xenomorphs zich als gewillige schapen met een stel scheten van m'n pulse rifle over de kling laten jagen, maar ook omdat ze simpelweg uit té weinig polygonen bestaan om zich anno 2013 zonder schaamte op een HD-scherm te vertonen.

Als deze slecht geanimeerde xeno's, marines aanvallen, dan hoor ik ze in m'n hoofd 'Ach, jij mallerrrrd!' kirren, want de gebaren die ze maken lijken meer op plagerige aaitjes dan aanvallen van moordlustige buitenaardse creeps wiens 'structural perfection is matched only by its hostility'.

Is Aliens: Colonial Marines dus een teleurstelling van Prometheus-formaat?

Aliens: Colonoal Marines

Ramhoofd-Alien

Nou ja, misschien moet je gewoon even door de bovenste laag lelijkheid heen prikken. Alhoewel, onder de charactermodels die stroever bewegen dan de cast van Team America en letterlijk drie bewegende punten (mond en ogen) op hun doodse Donatella Versace-gezichten hebben, zit gebroken gameplay. Dit uit zich vooral in de handvol eindbazen, want als je van een grote pachycephalosaurus-xeno kunt winnen door ervoor te zorgen dat hij achter een APC blijft haken, om vervolgens aan de andere kant van het legervoertuig een paar minuten op z'n poten te schieten, dan klopt er iets niet aan je game.

Laat ik al helemaal niet te veel uitweiden over wat er gebeurt tijdens het onvermijdelijk gevecht met de Alien Queen! (En nee, dat deze bitch langskomt is geen spoiler, tenzij je geen FLAUW idee hebt waar deze game op is gebaseerd - in dat geval zou ik helemaal niet weten waarom je het zou willen spelen.)

Duke Nukem Forever

Gelukkig is het niet allemaal schijt wat er rond gesproeid wordt. Want hoe prehistorisch deze game ook oogt, je kan er nog steeds prima in knallen, zowel in de redelijk forse singleplayer, als in de MP die een paar originele modes kent ten opzichte van voorganger Aliens vs Predator.

Aliens: Colonoal Marines

Daarbij helpt vooral het flinke arsenaal aan wapens (geïnspireerd op de klassieke pulse rifle en smart gun) met een daaraan gekoppeld levelsysteem dat je vele upgrades biedt. Vreemd genoeg is de game op z'n best als je - al kuttend met deze ge-upgrade, retro-futuristische guns - op simpele, generieke Weyland-Yutani huurlingen schiet en er in velden of wegen geen aliens te bekennen zijn.

Het gevolg is dat A:CM een soort Duke Nukem Forever is geworden die niet genoeg gebruik maakt van z’n eigen krachten, veel minder origineel is, maar - laat ik eerlijk zijn - wel een stuk lekkerder weg knalt. Nu, als iemand Hicks zou willen wakker maken…

Conclusie 

SCORE: 61
Colonial Marines is zo verouderd dat het riekt naar Werther’s Echte en bejaardentehuizen. Helaas kunnen de vele, véle verwijzingen naar een briljante film(-reeks) en het relaxte geëxperimenteer met guns deze gebreken niet maskeren.
Colonial Marines is zo verouderd dat het riekt naar Werther’s Echte en bejaardentehuizen. Helaas kunnen de vele, véle verwijzingen naar een briljante film(-reeks) en het relaxte geëxperimenteer met guns deze gebreken niet maskeren.

REACTIES (43) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord