Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad

Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad 2012-09-17T13:01:24
In het tumult van Gears of War 3, Resistance 3, Battlefield 3 en Modern Warfare 3, komt ontwikkelaar Tripwire met het doodserieuze Red Orchestra 2. Commerciële zelfmoord? Misschien, maar Jan is er blij mee…

Op de dag van release van Red Orchestra 2 werd er direct een dikke ‘day one patch’ gereleased, en ik kan je nu al vertellen dat er nog velen zullen volgen. Dat kun je slordig noemen, maar net als bij voorganger Red Orchestra: Ostfront 41-45 weet je dat de makers, met behulp van de hondstrouwe community, net zo lang doorgaan met patchen en aanvullen (nieuwe maps, nieuwe modi, allemaal gratis) tot ze erbij neervallen. Garantie voor het leven, als het ware.

Wie is er gek?
Call of Duty en Battlefield spelers hebben niets te zoeken bij RO2. Die zullen het geen vijf minuten uithouden op het dodelijke slagveld van Heroes of Stalingrad, en huilend om hun moeder met volgescheten broek afdruipen naar huis. De maps zijn gigantisch, en één verdwaalde kogel betekent je dood. Dit is een game waarbij zelfs Operation Flashpoint een arcade schiettent op de kermis lijkt. Slechts een enkeling houdt tegenwoordig nog van een dergelijke speelstijl, maar die paar idioten krijgen met Heroes of Stalingrad wel waar voor hun geld.

Realisme
De besturing lijkt op die van iedere shooter… totdat je erachter komt dat je zoveel meer kunt: rennen, duiken, kruipen, liggen, kruipend rennen, maar dat is nog lang niet alles. Een sticky coversysteem laat je blind vuren, laat je geweer op de grond leunen voor meer stabiliteit, regelt je ademhaling, past je vizier aan naar gelang de afstand naar je doelen, etcetera. Nog meer realisme? Magazijnen kun je geheel of per kogel bijvullen. Je kunt niet-dodelijke wonden verbinden met bandages, maar je moet er wel snel bij zijn, anders sterf je alsnog. Als je rondzeult met een zwaar machinegeweer, is dat daadwerkelijk zwaar, en zo kan ik nog wel een half paginaatje doorgaan. De besturing heb je dan ook niet in een poep en een zucht onder de knie.

Hoogtijddagen
Je moet het meemaken om het gevoel te ervaren. Met z’n allen in de grote maps. Duitsers tegen de Russen, met 64 man, geruggensteund door sterke beelden en zeer overtuigend geluid (alle wapens klinken angstaanjagend authentiek voor zover ik dat kan beoordelen)… Het is echt iets bijzonders en bracht voor mij de hoogtijdagen van Battlefield 1943 terug, alleen veel harder, gevaarlijker, grimmiger, bloederiger en realistischer.

Genieten
Niemand zit eigenlijk op Red Orchestra 2 te wachten. Dat wil zeggen, ik denk dat er maar weinig gamers zijn die deze PC-only first-person shooter prefereren boven de najaarstoppers uit de intro. Maar PC gamers die toe zijn aan het echte werk, kunnen zich hier optimaal uitleven. Makkelijk wordt het niet, maar het is nagelbijten en intens genieten… als je de bugs voor lief neemt.