Ratchet & Clank - Review

Ratchet & Clank - Review 2016-04-12T07:53:14
Al sinds 2002 schitteren Ratchet & Clank op de PlayStation consoles. Jak & Daxter kwamen ooit in de buurt van het dynamische duo, maar deze remake van het origineel laat volgens Florian zien waarom Ratchet & Clank nog steeds de beste zijn.

Dit is geen standaard HD-versie, zoals we die veel te vaak zien tegenwoordig. Deze Ratchet & Clank game is namelijk compleet opnieuw opgebouwd en er zijn wat dingen veranderd ten opzichte van het origineel. Dit komt door de gelijknamige film die binnenkort in de bios draait! Deze Ratchet & Clank game is dan ook gebaseerd op de film, die op zijn beurt is gebaseerd op de originele game, snap je het nog?

Feest van herkenning

In de allereerste Ratchet & Clank game zagen we hoe het dynamische duo bij elkaar kwam. Daar verandert op zich niets aan in deze remake, maar de manier waarop ze elkaar ontmoeten en vooral wat er daarna gebeurt is toch wel anders als in het eerste deel. Hierdoor zullen bepaalde stukken uit de game herkenbaar zijn voor de gamers die het origineel ook hebben gespeeld, maar is er meer dan genoeg nieuwe content te vinden, waardoor je dit geen simpele remake mag noemen.

Er zijn een aantal planeten die je opnieuw bezoekt en die zijn een feest van herkenning, maar ze zijn wel zo aangepast dat de ervaring toch fris en fruitig wordt. Het helpt ook dat de game er godsgruwelijk mooi uitziet. Ik denk serieus dat ze bij Pixar op kantoor achter hun oren krabben over hoe een game er net zo vet uit kan zien als een pre-rendered CGI film. Het is allemaal zo prachtig gedetailleerd dat je letterlijk de haartjes op de oren van Ratchet kan tellen. Clank ziet er gepolijst uit met spiegeleffecten op zijn armor, maar ook de omgevingen zijn een lust voor het oog. The Order: 1886 gaat er grafisch overheen, maar Ratchet & Clank is de één-na-mooiste PS4 game ooit! Tot Uncharted 4 uitkomt waarschijnlijk.

Ratchet & Clank

Groovitron

De game ziet er werkelijk bizar mooi uit, maar de ster van de show is en blijft de gameplay. Het overgrote deel speel je als Ratchet en heb je Clank op je rug zitten. In deze setting ben je als een volleerd acrobaat aan het klimmen en klauteren door de verschillende planeten en je vijanden aan het volpompen met de meest bizarre wapens. Insomniac Games staat bekend om zijn gekke wapens en dat is niet anders in deze Ratchet & Clank.

Wat dat betreft is deze Ratchet & Clank meer een soort best of, want er komen wapens terug uit alle delen. De Groovitron is er bijvoorbeeld weer, waarmee je vijanden tegen hun zin kan laten dansen, maar ook Mr, Zurkan, Warmonger, Glove of Doom, Ryno en nog veel meer wapens zitten er weer in. En ja, er zitten ook wat nieuwe wapens in, maar die laat ik je zelf lekker ontdekken.

Daarnaast heb je met Ratchet weer de optie om verschillende gadgets te gebruiken, zoals de Omniwrench, Magnetboots, Swingshot en O2 Mask. Hierdoor kun je op plekken komen waar je op het begin van de game niet bijkomt. Backtracking wordt daardoor leuk, want je kan weer nieuwe gebieden ontdekken op planeten waar je al geweest bent. Het is allemaal standaard voor een Ratchet & Clank-game, maar Insomniac heeft intussen 14 jaar kunnen oefenen, waardoor het allemaal super strak aanvoelt. De gameplay zit fantastisch in elkaar, het speelt zo ongelooflijk lekker!

Ratchet & Clank

Aha momentje

Clank staat af en toe in de spotlight, want ook met het robotje moet je af en toe spelen. In tegenstelling tot met Ratchet ben je met Clank niet aan het knallen, maar vooral puzzels aan het oplossen. Clank kan andere robots aansturen en andere functies geven, waardoor je puzzels kan oplossen en dat geeft een heel andere vaart aan de game.

Met Ratchet en zijn wapens veroorzaak je toch vooral chaos, maar met Clank ben je veel rustiger aan het spelen en moet je nadenken over wat je moet doen. Het is een leuke afwisseling van de gameplay en het helpt ook zeker dat de puzzels goed in elkaar zitten. Erg lastig is het allemaal niet, maar je krijgt wel elke keer zo’n ‘aha momentje’ als je de oplossing ziet.

Ratchet & Clank

Chemistry

Mocht het nog niet duidelijk zijn, Ratchet & Clank is fantastisch. Dit is exact hoe iedere remake zou moeten zijn! De game is bij vlagen wel herkenbaar, maar het is in zo’n nieuw jasje gestopt dat het aanvoelt als een volledig nieuwe Ratchet & Clank game. De graphics zijn ongekend mooi, het speelt als een tiet en de personages zijn leuker dan ooit. De chemistry tussen Ratchet & Clank is enorm en ook Captain Qwark speelt weer een meesterlijke rol. Qwark vertelt als het ware het verhaal tijdens het spelen en hij komt regelmatig weer hilarisch uit de hoek. Ik heb meerdere keren hardop gelachen en dat gebeurt me echt niet vaak bij een game.

Kunnen we dan concluderen dat dit de beste Ratchet & Clank game ooit is? Misschien wel, maar perfect is de game ook niet. De framerate kakt af en toe in als er veel vijanden tegelijk in beeld zijn en ook heb ik twee keer vastgezeten met Ratchet, waardoor ik de game moest resetten. Vermoedelijk is dit nog wel op te lossen met een day one patch. Daarnaast ben ik niet heel erg onder de indruk van twee gameplay elementen.

Ratchet & Clank

Koningen

De eerste is het schieten in je airship. Af en toe moet je met je vliegtuig aan de slag om bijvoorbeeld een vijandig battleship uit de lucht te knallen en ondanks dat het vrij simpel is, geeft het niet de gepolijste ervaring van de rest van de game. Het is alsof Insomniac deze gameplay er op het laatst nog heeft ingestopt, om iets meer variatie te geven, maar aangezien de ‘normale’ gameplay zo goed is, had dit van mij niet gehoeven. Ten tweede zijn er een soort mini-puzzels om deuren open te krijgen. Je moet hierbij lijntjes op de juiste plek zetten en dat klinkt gemakkelijker dan het is. Vooral op het einde van de game loop je er mee te kloten en ik betrapte me er op te moeten zuchten als ik weer zo’n slot zag op een deur.

Over het algemeen is Ratchet & Clank echter een geweldige game geworden, die iedereen die van het origineel heeft genoten moet gaan spelen. Voor nieuwkomers is het ook de perfecte game om in Ratchet & Clank te stappen, aangezien je de allereerste momenten van het duo meemaakt. Ratchet & Clank zijn nog steeds de koningen van de platform games en ik hoop oprecht dat Insomniac voorlopig nog niet ophoudt met de serie. Het is ontzettend knap hoe Ratchet & Clank al 14 jaar aan de top staan en deze game laat bij uitstek zien waarom dat zo is.

SCORE: 92
Insomniac Games laat met deze Ratchet & Clank-game zien hoe cool een echte remake kan zijn, als een game compleet opnieuw wordt opgebouwd voor de huidige hardware. Dit is een verplicht nummertje voor de fans, maar ook voor nieuwkomers is dit het perfecte moment om in te stappen. Niet over nadenken, doen!