Ratchet & Clank: Into the Nexus – Review

Ratchet & Clank: Into the Nexus – Review 2013-11-11T15:23:05
Ratchet & Clank zijn voor Florian al jaren de ultieme platform helden. Op de valreep doet het dynamische duo nog even een avontuur op de PS3, voordat hopelijk ook zij de overstap maken naar de PlayStation 4. Heeft Insomniac er weer wat leuks van gemaakt?

De Ratchet & Clank games geven al jaren hoogstaande platform games, al moet ik eerlijk zeggen dat het even leek alsof ontwikkelaar Insomniac Games z’n magic touch was verloren. De laatste twee Ratchet games waren namelijk anders dan we gewend zijn en dat viel niet bij iedereen in de smaak. De ideeën achter een co-op game in All 4 One en een soort tower defense element in QForce waren wel leuk verzonnen, maar zo tof als een echt normaal Ratchet avontuur waren de games zeker niet. Gelukkig is er nu Into the Nexus!

Ratchet

Gouwe ouwe

Insomniac heeft alle extra shit laten vallen en is terug naar de roots gegaan met Into the Nexus. Geen co-op actie of het verdedigen van je thuisbasis, maar gewoon weer lekker platformen! Nexus voelt vertrouwd aan, maar brengt toch genoeg nieuwe dingen met zich mee om niet teveel in herhaling te vallen. In de preview las je dan ook al over de nieuwe Gravity Boots en de Grav Blaster, maar er is meer nieuws onder de zon.

Ratchet

Naast Ratchet & Clank zelf zijn de wapens weer de sterren van de show. Insomniac staat bekend om de maffe wapens en ook in Nexus is het weer feest. Laat ik een paar voorbeelden geven. Je hebt bijvoorbeeld de Nightmare Box tot je beschikking. Hiermee schiet je een cadeautje af naar je tegenstanders, maar zodra het de grond raakt klapt het cadeau met een flinke knal uit elkaar en springt er een vreselijk monster uit. Je vijanden zullen zich de pleuris schrikken en hun aandacht bij het monster houden, zodat jij lekker verder kunt knallen op de badguys.

Winterizer

Met de Vortex Grenade ontstaat er een gigantisch zwart gat, waarmee je de tegenstanders naar een andere dimensie zuigt. Super handig als er veel vijanden tegelijk op je scherm staan! De Winterizer kan gebruikt worden om je tegenstanders in sneeuwpoppen te veranderen, terwijl de Jingle Bells tune uit je wapen komt. Elk type vijand wordt een ander soort sneeuwpop en alleen dat is al vreselijk grappig! Ook heb je weer de standaard Omniblaster in je arsenaal zitten, maar in Nexus houdt Ratchet er twee vast. Jawel, ook Ratchet doet aan dual-wielding!

Ratchet

Tijdens de game vind je hier en daar ook weer Ryno onderdelen en zodra je ze allemaal hebt verzameld kan je ze inwisselen voor het ultieme wapen, de Ryno VII. Kenners weten dat dit wapen altijd zwaar over de top is en ook in Nexus schiet je hiermee alles aan gort wat ook maar een beetje beweegt. De originaliteit spat er weer vanaf en het is fijn om te zien dat Insomniac nog steeds leuke nieuwe wapens kan verzinnen.

Smaakt naar meer

De kwaliteit viel in de preview versie een beetje tegen, maar in de review versie was alles weer zoals we gewend zijn. De game loopt super soepel en het is weer een genot voor je ogen om de verschillende planeten te bezoeken. De gameplay zit goed in elkaar met hier en daar een puzzel en meesterlijke interactieve omgevingen, en ook de vijanden en het verhaal zijn weer een match made in heaven. Als ik iets te zeiken moet hebben is het dat Captain Qwark een te kleine rol heeft in het verhaal en dat Nexus geen volwaardige game is. Je doet er een uurtje of 6 over om de credits te bereiken en dan smaakt de game naar meer! Gelukkig zit ook hier de bekende Challenge Mode weer in, dus een tweede keer spelen is geen straf.

Ratchet

Ratchet & Clank: Into the Nexus is een waardig afscheid van de Future serie. Na het spelen heb je alleen maar meer zin in Ratchet gameplay en ik ben nu al hard aan het hopen dat Insomniac werkt aan een PS4 deel met meer Captain Qwark en vooral een grotere story line! Ratchet & Clank is en blijft leuk.