RAGE

RAGE 2012-09-17T13:01:39
Daar zat Samuel dan, drie dagen lang in hartje Londen, het mooiste stukje van heel Groot-Brittannië. Maar veel cultuur heeft hij niet kunnen opsnuiven, want meneer heeft zoveel zitten ‘ragen’ dat hij vanachter de console moest worden weggetrokken om op tijd het vliegtuig terug te halen.

RAGE is de nieuwste game van id Software; een naam die gelijk een vrachtwagenlading aan verwachtingen met zich meebrengt. Zoals je elders in deze PU kunt lezen, is id de kleinste niet. Integendeel, het zijn de makers van DOOM en Quake en eigenlijk zelfs van het hele first-person shootergenre. Niet alleen komt díe studio nu dus met een nieuwe game, maar ze geven het ook een vergelijkbare korte, iconische naam. Gedurfd; bijna alsof ze wíllen dat mensen hoge verwachtingen hebben van dit ‘comeback-product’.

Shooter & racer
Jij bent de enige overlevende van een speciaal project dat bedoeld was om de Aarde te ‘herbouwen’ nadat een meteoriet het aardoppervlak transformeerde tot één grote, dorre zandbak.

De Aarde en wat er van de bevolking is overgebleven, zijn dus compleet veranderd en jij moet je weg zien te vinden in een wereld waar slechts de wet van de kogel en de geur van verbrand rubber gerespecteerd worden.

Voor degenen die het nog niet wisten: RAGE is in de kern een echte FPS maar daarnaast ook deels een racer. Nu is het waar dat de meeste games die twee soorten gameplay proberen te combineren er zelden iets van bakken, maar deze combinatie van FPS-actie, racen (en zelfs lichte RPG-elementen) is niet alleen uiterst ambitieus én gedurfd… maar ook he-le-maal geslaagd!

Boosten & knallen
De wereld van RAGE is letterlijk en figuurlijk een sandbox, waarin de speler drie hubs (nederzettingen) heeft waar missies (de FPS-levels, het ‘hart’ van de game) en races gevonden kunnen worden. De missies bestaan meestal uit het lokaliseren van vijandige bandieten, en vervolgens het vinden van een belangrijk object of het simpelweg elimineren van all of them bastards.

De races kun je winnen door de snelste tijden neer te zetten, eerste te worden of de meeste punten te verdienen door o.a. je tegenstanders naar de Filistijnen te knallen met raketten. Met de gewonnen punten kun je jouw buggies upgraden, wat het rondrijden van missie A naar B weer een stuk makkelijker en minder gevaarlijk maakt.

De races zijn oprecht héél tof: de besturing is strak en de actie is snel en arcadewaardig. Boosten, knallen, rammen: je kunt alles met die dingen. Ze zijn de ‘lijm’ die de open wereld-gameplay bij elkaar houdt, en ze bieden de nodige luchtigheid en variatie aan de geruïneerde wereld waar je inzit. Maar het zijn de missies, het daadwerkelijke schieten, wat RAGE zo verslavend maakt.

Drie-eenheid
Als een soort heilige drie-eenheid, zorgen de wapens, de A.I. en het leveldesign voor een onvergetelijk avontuur waarbij de intensiteit en de fun van het knallen voorop staat. Het leveldesign is subliem, zowel qua detail en thematische variatie als qua route: de speler krijgt de illusie van schaal en vrijheid mee, terwijl hij eigenlijk een lineair pad bewandelt dat, alsof het een cirkel is, altijd weer netjes bij de ingang van het level eindigt, zonder dat je hoeft te backtracken.

De kunstmatige intelligentie van de uiterst tof vormgegeven vijanden houden je continu op het randje van je stoel: de Ghost-bandieten zullen op acrobatische wijze je schoten ontwijken, terwijl mutanten in groepen op je zullen afstormen. De Shrouded Clan zullen je bestoken met granaten en radiografisch bestuurbare autootjes met dynamiet (jawel), en de high-tech Authority zal je juist besproeien met accuraat snipervuur en je op squad-achtige wijze zelfs proberen te flanken. Netjes.

One of a kind
Je eigen arsenaal aan wapens vormt echter de kers op de taart. Op geniale doch simpele wijze kun je met gevonden onderdelen o.a. speciale ammunitie maken voor al je wapens (shotgun, snipergun etc.) waardoor één wapen de variatie en vuurkracht krijgt van vier andere. Staan er vijanden in het water? Schiet er een elektrische pijl in. Heeft een vijand een helm op? Vervang je kogels door ‘Fat Mammas’ voor een smerig headshot. Heerlijk!

RAGE verdient z’n Gold Award ook omdat er duidelijk veel liefde in is gestopt. Het is een prachtige, technisch hoogstaande game, die een mengelmoes aan stijlen en gameplay-elementen weet te vormen tot één product waarin alles op een of andere manier gewoon... klópt. Er is werkelijk geen andere game die steampunk, cyberpunk, western, scifi, horror en industrial bij elkaar weet te gooien en er zoiets consistents én prachtigs uit weet te persen.

Goed gejat
Het gebrek aan een deathmatch modus – een onderdeel dat id nota bene zelf groot heeft gemaakt - is de meest opvallende ‘fout’ van de game (zie kader). En eerlijk is eerlijk, de game is allesbehalve origineel. Op een paar kleine dingen na (zoals de Mind Control Bolt, waarmee de speler een vijand kan overnemen en die kan laten ontploffen bij andere vijanden: hilarisch!) is er weinig dat we al niet eerder hebben gezien. Sterker nog, RAGE lijkt te genieten van de manier waarop het duidelijk gejat heeft van grote titels als Borderlands, Fallout 3, MotorStorm, BioShock en id’s vorige wapenfeiten. Maar alles wat het gejat heeft, wordt minstens net zo goed uitgevoerd als in die games, en stiekem misschien wel beter.

Nee, revolutionair à la DOOM of Quake is RAGE niet; het is ‘enkel’ de som van zijn delen. Maar laten dat nou precies de tofste, mooiste en leukste delen zijn die ik in jaren in één som heb mogen zien!

Conclusie:
De meest ambitieuze titel van id Software tot nu toe, heeft alle verwachtingen waargemaakt. De wereld van RAGE is groots, spannend, divers, gedetailleerd, prachtig én erg leuk! Het einde hint naar een vervolg, en dat stemt mij zeer gelukkig. I got RAGE, baby!