Prototype 2 review

Prototype 2 review 2012-09-17T12:56:26
En op een zekeren dag bedreeven Jackie Brown en Kratos den liefde, waaruit negen maanden later een bad-ass baas gebooren werde. Zijn naam was James Heller en hij werde beschmet met ene virusch en zeide daarop ‘Thanks for the new toys, dipshits.’ Ende Wouter lachte…
Een antiheld is precies wat het woord zegt dat het is: ‘… een hoofdpersonage met zwakke karaktertrekken, dat gecreëerd werd als reactie tegen de traditionele, geïdealiseerde held.’ (Dank u, intorwebz.)

Nou was Alex Mercer in de eerste Prototype al geen traditionele held, want zulke weldoeners hebben aan het einde van hun avontuur meestal niet 12.409 onschuldige burgers in stukken gehakt, maar hij valt nog in het niet bij de mafkees van deel 2, James Heller. Deze gast neemt het begrip antiheld en scheurt er een nieuw kontgat in.

- Een echte held is dapper.
Heller durft alles omdat ie constant pissed the fuck off is en niet normaal nadenkt.
- Een echte held heeft normen en waarden.
Het enige wat Heller kent is wraak.
- Een echte held gelooft in het goede in elke mens.
Heller is gewoon chagrijnig en haat alles en iedereen.
Een man naar mijn hart dus…

Illusie van goed
Om er toch voor te zorgen dat James Heller een zekere heldenstatus verwerft in de game, opdat je wel partij voor hem kiest, heeft Radical z’n vijand wel HEUL evil gemaakt. Was de Blackwatch in deel 1 al een groep onvriendelijke extremisten, nu zijn ze satanische nazi’s met pedofiele neigingen en een voorliefde voor het schijten in nonnenmonden… zo erg. Ze experimenteren op huilende vrouwen, offeren onschuldige omstanders op om tijd te besparen en zitten zo vol opgekropte agressie dat ze ook elkaar volblazen met napalmartillerieën aan scheldwoorden. Niet alleen de leiders van de militaire factie zijn extreme bastards, ook de soldaten zelf zijn bloeddorstige sicko’s zonder enig respect voor menselijk leven.

Dus als Heller weer eens een tornado doet met zijn blades en daarbij een kleine vijftien soldaatjes doormidden klieft, heb je wat meer het gevoel een goede daad verricht te hebben. Bovendien is zijn beste kameraad een pastoor (wel eentje die vroeger in bendes heeft gezeten, maar goed), dus je kunt wel zeggen dat Heller, ondanks dat hij zelfs jonge poesjes de fluffy huid nog vol lijkt te kunnen schelden, een beter mensch is dan Alex Mercer. Die laatste is dan ook niet voor niets zijn vijand… of is het toch zijn maat?

Twee virusfreaks
Een prima potje hakken en pletten, dat vond ik Prototype deel 1, maar ook niet veel meer dan dat. Het verhaal, ondanks een leuke twist aan het einde, is te verwaarlozen, de personages forgettable en de game neemt zichzelf veel te serieus, terwijl het simpelweg een overdreven explosie van bovenmenselijk geweld is.

Hoewel men met een vervolg daar natuurlijk altijd een poging toe doet, is deel 2 ook daadwerkelijk op al die fronten verbeterd, tot de macht twee. Alsof ontwikkelaar Radical een jaar de tijd heeft genomen al het commentaar van fans te verzamelen, te filteren en te verwerken, waarbij ze zelf een compleet ondergeschikte rol ingenomen hebben.

Althans, alle kritiek die ik persoonlijk op de game had, lijken ze ter harte te hebben genomen in iets wat qua toon, sfeer en gevoel voor detail bijna alles is wat zijn voorganger had moeten zijn. Het introfilmpje is meeslepend, in de daarop volgende twee uur wordt de setting en de atmosfeer op sterke wijze neergezet, en hoewel het daarna een tijdje inzakt, mag je absoluut niet klagen; het blijft natuurlijk een freeroaming game.

De gebeurtenissen zijn hoe dan ook een interessanter geheel dan de fragmentarische, onnavolgbare verhaallijn van Alex Mercer z’n avontuur, wat vooral komt door de wisselwerking tussen Mercer en Heller. Waarom heeft Mercer het superheldenvirus aan Heller gegeven? Zijn de twee virusfreaks buddies of vijanden? Wat is Mercer van plan en wat is Heller z’n plaats in dit plan? De vragen zullen je brein niet doormidden breken (en de antwoorden ook niet), maar het stuwt het verhaal op een goede manier verder.

Grappige gast
Heller heeft een officier geconsumeerd en z’n gedaante overgenomen en is een basis van Blackwatch binnengedrongen. Daar moet hij informatie stelen uit een computer. Makkelijker gezegd dan gedaan:

‘Alright, I’m pressing the red button. Damn, now the screen’s al fucked up. Shit is broken.’
Over z’n zendertje zegt zijn hulpje, Father Guerra: ‘Okay, press the ALT-key. A – L – T...’
Heller wordt, zoals vaker, steeds pissiger: ‘ALT? There is no fucking ALT. I got a squiggly line key, I got a key with a triangle on it. What the fuck kind of keyboard is this, anyway?’
‘James, calm down!’ zegt Guerra. ‘There should be a button with a blue square on it.’
‘Okay. That's more like it. Bringing up the personnel database.’
‘Don't forget to log off.’
‘Yeah yeah!’ zegt Heller ongeduldig.

Als er vervolgens een melding over de speakers van de basis komt waarin werknemers herinnerd worden aan de noodzaak om zich af te melden van de computers, zegt de eindbaas van een protagonist: ‘Fuck off. I hate computers.’ Jawel: er zit humor in Prototype 2! Althans, de game heeft op z’n minst een gezonde dosis zelfspot gekregen, iets wat alle goede media over superhelden moeten hebben (eh, behalve dan de Batman-films van Christopher Nolan).

De grappen worden wel zo mogelijk buiten de zwart-wit-rode tussenfilmpjes gehouden en voornamelijk verwerkt in de ijzersterke one-liners van Sergeant Heller, evenals de ingame fragmenten, maar het is precies wat deze serie nodig had. Bovendien maakt het van de hoofdpersoon een van de meest memorabele bad-asses van de afgelopen tien jaar. Denk aan Kratos- of zelfs Max Payne-niveau, alleen dan grappiger.

Meesterlijke mutaties
Humor dus en een verbeterde verhaallijn; deze twee elementen alleen al zijn twee flinke pepers in de reet van de Prototype-franchise, maar er is nog meer. Werd je in de gedaante van Alex Mercer aan het begin van Prototype 1 met een wolvenkop, twee slagersmessen, een minigun en een aardbevinggenerator in een hok vol makke lammetjes gesmeten, in deel 2 wordt je macht en kracht een stuk geleidelijker opgebouwd (zie kader). Mede dankzij het idee om ‘Powerful Mutations’ weg te geven als beloningen voor sidemissions en door andere mutaties in random NPC’s te proppen, word je extreem vaak en op gepaste wijze beloond voor je free roaming escapades.

Ook de story missies kennen een hogere verslavingsfactor en niet alleen dankzij de grotere afwisseling in de soorten opdrachten (je gaat undercover in een Blackwatch squad, er zijn veel (en leukere) stealthmissies en in plaats van escortmissies heb je nu dingen in de trant van ‘zorg dat je een helikopter onderschept voor dat ie bij een bepaald punt arriveert’), maar ook omdat er bonus-objectives zijn (blijf onopgemerkt, gebruik die move, verwoest iets op die manier) en je extra mutaties kunt verdienen als je bepaalde monsters in de complete chaos weet te ‘consumen’. Extra spanning + extra beloning = extra awesome.

Betor
Het is ongelooflijk hoeveel grappiger, boeiender, gestroomlijnder en verslavender Prototype is geworden. Het lijkt wel alsof Activision orders heeft gegeven aan Radical die nog NOOIT iemand van hen heeft mogen ontvangen: ‘Weet je wat? Doe lekker rustig aan en maak iets moois van dat spelletje. Relax, denk na en doe je best.’

Okay, ze hebben misschien niet álles beter gemaakt, want Prototype kent nogal pijnlijke screen tearing en sowieso zijn de graphics er nauwelijks op vooruit gegaan, maar voor de rest is dit zo’n beetje de game waar we in 2009 allemaal op hoopten. En Sergeant James Heller wil ik bij deze nomineren als Gamecharacter van het Jaar. Want een constant pissed off, wraakzuchtige neger met een half over z’n kraag hangende hoody die enorme, uit de grond priemende monstertentakels ‘dick monsters’ noemt… tja, het wordt simpelweg niet veel beter dan dat.

Radical laat de wereld zien hoe je luistert naar fans en levert een vervolg aan dat z’n voorganger kan pletten tussen duim en wijsvinger. Heb je The Avengers Assemble gezien en heb je zin om zelf ook te smashen als Hulk en te thunderen als Thor? Look no further…