Prototype

Prototype 2014-02-20T15:13:23
Als Wouter zijn eigen superkrachten mocht kiezen, dan zou ie toch gaan voor ultra-androstadienone. Daarmee zou hij maar één keer zijn arm omhoog hoeven gooien waardoor iedere vrouw in een omtrek van drie kilometer in een geilzwijm zou vallen van z’n zweetgeur. Maar die powers van Alex Mercer in Prototype, die vindt ie ook wel okay...

Prototype Alex MercerMister Prototype, aka ZEUS, aka Alex Mercer is maar een lompe knakker. Hij stampt, springt en zweeft zich een weg door New York waarbij hij weinig straattegels heel laat, duwt in de weg lopende mensen ruwweg aan de kant en smijt menig taxietje door de lucht. Duidelijk een knakker met een missie die zich door niets laat tegenhouden. Ondanks dat Alex verre van groen is en zijn outfit wel meer om het lijf heeft dan alleen een kapot gescheurd broekje, doet hij me weer enorm aan de Hulk denken. Daar kan de jongen in principe ook niets aan doen, het is namelijk de schuld van ontwikkelaar Radical Entertainment.

Prototype: Ultimate Destruction
Prototype mapSorry, maar ik moet weer de vergelijking aanhalen met The Incredible Hulk: Ultimate Destruction, een PS2/Xbox360/GameCube titel uit 2005 (hier belachelijk laag beoordeeld door een of andere Drenth) van dezelfde dev, ik kan er simpelweg niet omheen. Die games lijken zo ontzettend veel op elkaar dat ik dit Radical eigenlijk een beetje kwalijk neem. Ze hebben met Prototype namelijk geen game ‘from scratch’ opgebouwd, verre van zelfs; de hele basis van UD (Ultimate Destruction) is simpelweg overgenomen! De verschillende soorten sidequests, het verzamelen van de hint- en landmarkcollectibles, de werking van de mini-map, het systeem van het moves unlocken, het uiterlijk van het droge New York waar de game zich afspeelt, allemaal precies hetzelfde alleen met een frisser likje verf erop geklad. Zelfs details zoals het tegen muren oplopen, het smijten met dingen zoals auto’s, hoe het springen werkt en de soorten leger-units, het is praktisch IDENTIEK! Anders maak je gewoon een nieuwe game!?

De Hulk > Alex
The Incredible Hulk: Ultimate DestructionNou zou ik dit allemaal prima kunnen negeren, ware het niet dat ik UD destijds eigenlijk leuker vond dan ik Prototype nu vind. Niet alleen heb ik dankzij de vele comics en de twee films van de Hulk meer een band met de groene knakker dan met Alex Mercer, bovendien is de anti-held uit de stal van Marvel in Ultimate Destruction ook nog eens een stuk bruter dan ZEUS! Zo smijt hij raketten die ie naar zijn hoofd geschoten krijgt met een stoere slinger doodleuk terug naar zijn eigenaar, pakt hij tanks bij de loop vast om er vervolgens lekker mee te gooien en kan hij onschuldige mensen in zijn grote knuisten pakken om ze op een rondje New York jump-stijl te trakteren. Je moet die lui dan horen gillen! Tot slot gaat het reizen met de Groene Gemenerd een stuk sneller, want als je z’n sprongen goed timede, dan gingen ze elke keer hoger en verder totdat je praktisch zo hoog jumpte als de Empire State!

Stukjes legerknakker
Prototype HunterMaar weet je, als je UD niet kent dan heb je wat minder te schaften met de vorige twee alinea’s; het maakt de fun en de heerlijke chaos van Prototype er namelijk niet minder op. Bovendien is UD een prima basis voor een nog boeiendere, mooiere next gen game en dat is Prototype dan ook geworden! Het verhaal en de daarbij horende cutscenes zijn namelijk veel beter en stoerder, iets wat ook te maken heeft met het feit dat je bepaalde achtergrondinformatie over het verhaal kunt vrijspelen door herinneringen over te nemen van gasten die door de game rondwandelen. En eerlijk is eerlijk; ondanks dat Hulk een aantal ontzettend stoere dingen kan die Alex niet in z’n mars heeft, maakt het grotere arsenaal aan moves van Mr. Prototype heel wat goed. Laat ik trouwens het bloed niet vergeten, want Meneer Mercer is er niet vies van om zijn vijanden genadeloos in stukken te hakken, het liefst tientallen achter elkaar aan in luttele seconden. Niet alleen een eindeloos aantal legermannetjes, tanks en helikopters moeten onder z’n klauwen, knuisten en zwaarden lijden, ook krijg je te maken met verschillende geïnfecteerde freaks die om een andere manier van pak rammel geven vragen.

Glide maar
Prototype tankIn de woordencombinatie ‘pak rammel’ ligt ook meteen de kern van de game, maar dat is natuurlijk niet enorm verrassend. De missies hebben nog wel wat variatie in de vorm van een escortje (je snapt toch wel dat ik het hier niet over dure hoeren heb, hè) en een stealthy infiltratietje (Alex kan de gedaanten van legerluitjes en burgers aannemen, waardoor hij niet alleen hun uiterlijk, maar soms ook hun skills of herinneringen overneemt) hier en daar, maar, afgezien van de side-missions, ben je toch het grootste gedeelte van de tijd aan het rammen, klauwen en slicen. Natuurlijk moet je ook van de ene naar de andere plek zien te komen en laat me je een tip geven; zorgt dat je snel het gliden koopt met je EP (Evolution Points; het experience in Prototype), want daar bespaar je niet alleen tijd mee, het maakt het reizen eveneens een stuk leuker. Het had wat mij betreft in ieder geval geen kwaad gekund als je in een rappe auto kon stappen. Je kan op een gegeven moment wel een tank kapen, wat een Quick Time Event ala Mercenaries tot gevolg heeft, maar die rupsbandapparaten gaan natuurlijk veel te langzaam. En als het je eindelijk lukt om een helikopter over te nemen, wordt je waarschijnlijk net zo rap weer uit de lucht geknald.

Let’s be lomp!
Prototype actionIk ben dus even voor het gemak vergeten dat Prototype belachelijk veel op Ultimate Destruction lijkt, waardoor er gewoon een toffe game overblijft. Tof inderdaad, maar misschien wel een beetje teveel chaos en over-the-top actie. Teveel actie? Ja, ik weet het, het klinkt alsof ik nu dwaas uit het gat in mijn nek space, maar je krijgt zoveel bloed, ontploffingen, vijanden en moves in je gezicht geduwd, dat het al snel niet zoveel indruk meer maakt. Het ‘wow’ en ‘zoheeee’ geschreeuw kapt er dan gewoon mee… Neemt niet weg dat je heerlijk gewelddadig kunt zijn in Prototype en als je Ultimate Destruction niet gespeeld hebt, dan is deze game een aanrader van jewelste. Want je weet het; lomp zijn is altijd leuk!

‘Hulk smash!!!’ Ohnee, toch niet! Dit bedoel ik te zeggen: Ondanks dat Prototype qua stijl, sfeer noch graphics een wondergame is, zal de überactie veel mensen kunnen bekoren. En daar gaat het in deze titel uiteindelijk om; pletten, raggen, slicen, dicen, rammen en rossen.