Project Cars - Review

Project Cars - Review 2015-05-06T10:51:12
Al maandenlang zitten Dan Greenawalt en Kazunori Yamauchi met samengeknepen billetjes te wachten op het oordeel van Project Cars. Neemt de nieuwe racer het stokje van beste racing simulator over van Forza en Gran Turismo?

We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk kunnen we dan de motoren starten en aan de slag gaan met Project Cars. De reden dat we er zo lang op hebben moeten wachten is omdat het een ontzettend ambitieus project is, dat is gemaakt in samenwerking met de gamers zelf. Project Cars is mede gemaakt door de community en dat heeft zo zijn voordelen.

Cars1

Community

De community heeft er eigenlijk voor gezorgd dat Project Cars zo strak is geworden. Al maandenlang kan de community nieuwe builds proberen en vooral ook feedback geven op de content. Dit heeft ontwikkelaar Slightly Mad Studios ongetwijfeld flink wakker gehouden ’s nachts, maar door al deze inspraak gebeuren er een hoop mooie dingen in Project Cars.

Cars2

De manier waarop de auto’s zich laten besturen in Project Cars is een klasse apart. Laat er geen onduidelijkheid over bestaan dat dit een simulator racing game is, maar het gaat verder dan bijvoorbeeld in Gran Turismo. De hoeveelheid opties en in te stellen assists zijn namelijk om duizelig van te worden. Zo’n beetje alles dat je maar kunt bedenken kan je aanpassen in Project Cars. Hoeveel downforce je wil hebben, de bandenspanning, de hoeveelheid benzine in je tank, en je ophanging, het zit er allemaal in.

Hardcore

Dit betekent dat vooral de wat casual gamer wat afgeschrikt zal worden door de vele opties, ook vooral omdat de menu’s niet zo overzichtelijk zijn. Het betekent echter juist wel dat ondanks Project Cars heel hardcore is, door de vele instellingen ook de casual gamer plezier kan hebben met de game. Als je flink wat assists aanzet, kan iedereen als een ware coureur over de tracks dansen, maar zodra je wat van die assists uitzet, moet je flink aan de bak.

Cars3

Het is zelfs in Gran Turismo mogelijk om nog een beetje ‘vals te spelen’ als het gaat om realisme. In Project Cars wordt het je bijvoorbeeld echt niet vergeven als je vol gas uit een bocht probeert te komen. Je zal 180 graden spinnen, precies zoals in het echt. Ook in de regen hoef je echt niet te proberen om met 160km/u de bocht in te sturen, want dat gaat niet lukken. In Project Cars moet je meer dan ooit doseren met je gas en je rem en daar moet je van houden. Verwacht niet zoals in de Need for Speed games driftend door de bocht te kunnen glijden!

Vervloeken

Er zit meer dan genoeg content in de game. Als je alle variaties op de tracks meetelt, kom je boven de 100 uit en dat is zat. Waar ik wat minder van onder de indruk ben zijn het aantal auto’s. Ja, een stuk of 80 auto’s is genoeg in een racegame, maar de hoeveelheid merk auto’s is toch echt wat magertjes. Er zitten een shitload aan merken niet in de game, waaronder Ferrari en Lamborghini. Het is toch wel jammer dus dat je niet per se keuze hebt uit 1 van je favoriete auto’s, want de kans is zeer aanwezig dat ze niet in de game zitten. Het heeft ongetwijfeld met peperdure rechten te maken, maar het is toch jammer.

Cars4

De singleplayer mode is gigantisch uitgebreid en je hebt volledige vrijheid om te doen wat je wil. In de meeste games begin je onderaan in shitty bakken, maar in Project Cars heb je de touwtjes zelf in handen. Je kunt aan het begin zelf kiezen waar je wil dat je carrière begint en dat is wel verfrissend. Als je echt vanaf het begin wil beginnen, pak je als eerste de karts championships, maar als je daar helemaal geen zin in hebt, stap je gewoon meteen in een vette auto en sla je het ‘kinderspel’ over. Het werkt erg lekker die vrijheid, al moet ik zeggen dat een seizoen in de career mode zo lang duurt, dat je die karts na een tijdje wel kan vervloeken.

Ongedierte

De multiplayer is prima in orde, maar het ontbreekt aan vette speciale game modes. Je kunt zonder problemen je skills tegen andere spelers testen in een normale race, maar daar blijft het dan ook bij. Elke keer kan er een single race worden gestart, maar het is bijvoorbeeld niet mogelijk om een tournament op te zetten. Ook is het gek genoeg niet mogelijk om tussen de races door van auto klasse te wisselen. Je kunt wel van auto wisselen, maar je hebt alleen keuze uit de klasse die je in eerste instantie koos. Vreemd dat het zo werkt.

Is Project Cars dan echt een vette racegame geworden? Absoluut, al kent de game wat gekke aspecten. Zo is de game potverdorie helaas nog steeds niet helemaal bug vrij. Zo begon ik een keer naast de baan midden in het publiek, valt het geluid van auto’s achter je af en toe weg, het begint soms te regenen met een strak blauwe lucht boven je, zijn de menu’s glitchy of je input met je controller word even niet herkend en zo zitten er meer van dit soort slordige dingetjes in. Project Cars is dan meerdere malen uitgesteld, maar de extra tijd heeft helaas niet alle ongedierte gesloopt.

Cars5

Als je naar het totale plaatje kijkt, heeft Slightly Mad Studios er zeker een feestje van gemaakt, maar de slingers hangen niet overal even recht. Het maakt de game zeker niet kut, maar hier en daar een beetje rommelig. Dit zorgt er voor dat de game geen Gold Award scoort, maar in de basis is Project Cars ijzersterk. Er wordt ongetwijfeld het een en ander opgelost met wat nodige patches en Slightly Mad Studios heeft ook al aangekondigd meteen te gaan werken aan Project Cars 2. Dan en Kazunori kunnen weer even relaxen, voor nu.

SCORE: 85
Project Cars is een heerlijke hardcore simulator racer geworden, zonder dat de game daar saai van wordt. Door de vele opties zullen de casual gamers worden afgeschrikt, maar de echte auto freaks zullen er een hele dikke smile van op hun gezicht krijgen!