Pokémon The Movie : I choose you - Review

Pokémon The movie: I choose you - Review 2017-11-10T16:32:38
Wat was 2016 een prachtig jaar voor Pokémon-liefhebbers. We kregen een nieuwe serie, twee fantastische 3DS-games en, oh ja, mensen gingen los met Pokémon Go. Dit jaar gaat het feest gewoon nog even door met nieuwe games en de film Pokémon: I Choose You. Heeft gastredacteur en Poké-fan Jacco er van genoten?

I Choose You is eigenlijk een reboot van de hele Pokémon-serie, en dus niet enkel het eerste seizoen in vogelvlucht. Nadat Ash op zijn eerste dag wordt geëlektrocuteerd door de schattige Pikachu in het lab van professor Oak, trekt hij erop uit om allerlei gebieden voorbij de Kanto-regio te ontdekken. Hierbij worden pokémon van alle generaties gemixt, ontmoet hij nieuwe personages en leert hij lessen die horen bij het zijn van een Pokémaster.

Right in the feels

In een bioscoop met een publiek dat pakweg voor de helft kinderen (en een hond) bestaat, weet je stiekem al dat de film deels niet voor jou bedoeld is. Aan de andere kant zit de film vol met heerlijk nostalgische momenten die me deden denken aan de tijd dat ik om 6:30 uur opstond om stilletjes de serie te kijken. De eerste ontmoeting tussen Ash en Pikachu is bijvoorbeeld even komisch en lief als altijd en de voor dood achtergelaten Charmander wekt nog steeds een beetje woede op. Daarnaast worden al deze memorabele gebeurtenissen met een kleine twist gepresenteerd, zodat het voor iemand die alles zeker tien keer heeft gezien nog steeds boeiend blijft.

Hoewel de film verder een aantal dingen overboord gooit, keert Ash dus wel terug. Voor een Pokémon-film wordt er zelfs iets dieper in zijn persoonlijkheid gedoken dan je zou verwachten. In de film worstelt Ash namelijk met wat het betekent om pokémon te trainen, waarmee de uiteindelijke boodschap flink door je strot wordt geduwd. I Choose You gaat over het uitgekauwde onderwerp van vriendschap tussen mens en pokémon, maar het moment dat Ash twijfelt aan zijn keuze voor Pikachu als eerste pokémon is right in the feels.

Pokémon The Movie

Andere personages komen helaas minder aan bod en missen ook nog eens de leuke eigenschappen van charmeur Brock of de koppige Misty. In de film worden twee nieuwe personages geïntroduceerd, Verity en Bonzi, die eigenlijk niets meer doen dan Ash bijstaan in zijn avontuur. Geen van de twee wordt echt uitgediept, waardoor het eigenlijk leuker was geweest als meer oude personages terug hadden gekeerd. Wel is Team Rocket weer van de partij, die er gelukkig snel genoeg ‘weer vandoor vliegen’.

Mix van oud en nieuw

De mix van nieuwe en oude pokémon in de film komt daarnaast prima uit de verf, hoewel de prominente rol van Alola-pokémon soms wel erg aanvoelt om de games te promoten. Voor en na de film word je er bijvoorbeeld nog even aan herinnerd dat er ook games worden gemaakt van Pokémon. Wat I Choose You wel goed doet is het neerzetten van legendarische pokémon, namelijk als mystieke wezens die onderdeel zijn van oude verhalen en legenden. Ho-Oh staat bijvoorbeeld centraal in de film, wiens veer Ash de weg wijst om de ‘regenboogheld’ te worden. Wat dat precies betekent, wordt nooit uitgelegd, maar hij lijkt het behoorlijk gaaf te vinden.

Pokémon

Het verhaal is dus behoorlijk onsamenhangend en af en toe vrij onlogisch. Gelukkig heb je tijdens de hele film iets moois om naar te kijken, want I Choose You is prachtig geanimeerd. Het weet op de juiste manier de tekenstijl van de originele animeserie over te zetten naar een haarscherpe en uiterst kleurrijke moderne versie. Vooral de roodkleurige lucht als de zon ondergaat en de regenboog die Ash uit zijn veer tovert om de weg te vinden zijn nog nooit zo mooi geweest. Daarbij is huiscomponist van de serie Shinji Miyazaki teruggekeerd om de film te voorzien van een prachtige soundtrack. Wel moet ik even kwijt dat de Nederlandse versie van de theme song klinkt als een Pikachu met de baard in de keel, dus volgende keer gewoon de Engelse versie graag.

SCORE: 60
Pokémon: I Choose You is absoluut geen goede film, maar dat moet je ook niet verwachten. Behalve Ash zijn de meeste personages veel te oppervlakkig en het verhaal is te onlogisch om interessant te zijn, maar voor volwassenen zit het vol met heerlijk nostalgische momenten. Neem dus gewoon je kleine neefje of nichtje mee en ga zelf even terug in de tijd. Ik durf te wedden dat zelfs je huisdier helemaal opgezogen wordt door de Pokémon-wereld, want die hond heb ik niet meer gehoord.