Pokémon Sun & Moon - Review 

Pokémon Sun & Moon - Review 2016-11-23T10:42:29
Samuel was er meteen bij toen Pokémon medio jaren negentig het licht zag. Is hij deze franchise na twee decennia, zeven generaties én een overhypede smartphone game niet onderhand zat?

Het meest ironische aan de Pokémon games was dat elke nieuwe generatie steeds als een minder grote evolutie aanvoelde dan de generatie ervoor. Met als gevolg dat ik bij de vorige generatie (de zesde) een gevoel van Poké-moeheid niet kon onderdrukken, ondanks geweldige toevoegingen als het Fairy-type en de spectaculaire mega-evoluties.
Van moeheid is echter op dit moment helemaal geen sprake meer, want Pokémon Sun & Moon hebben iets gedaan wat de franchise eigenlijk al veertien jaar geleden had moeten doen: iets écht nieuws!

We hebben verdomme zes generaties lang een continent moeten doorlopen om acht gym badges te verzamelen, het op moeten nemen tegen een kwaadaardige organisatie, een legendarische Pokémon moeten vangen én de Elite Four verslaan. Elke keer weer. En ja, elke keer zag het continent er anders uit, hadden de slechteriken een andere reden om boos te zijn en was de legendarische Pokémon in kwestie nog absurder dan voor mogelijk werd gehouden, maar we voelden wel al sinds fucking generatie drie dat de serie een blauwdruk volgde.
Pas nu, met deze zevende generatie, voelen we eindelijk weer iets wat we al heel lang niet met de serie geassocieerd hebben: verrassing!

Pokémon Sun & Moon - de beste Pokémon games sinds jaren?

Van Gym naar Trial

Even voor de goede orde: in de kern zijn Sun & Moon nog steeds ‘gewoon’ Pokémon, hoor. Je bent nog steeds monsters aan het vangen en ze sterker aan het maken, zodat je de slechteriken kunt verslaan en de beste van het land kunt worden.
Maar het avontuur dat je beleeft terwíjl je die doelen behaalt, is dusdanig verfrissend en (vooral) gevarieerd dat je ook na 25 uur spelen nog steeds een glimlach op je smoel hebt, benieuwd naar wat voor geinig zij-avontuurtje de game nou weer op je bord zal gooien.

Dit komt voornamelijk door de verrassende beslissing van ontwikkelaar GameFreak om het Gym-systeem volledig uit te game te snijden. Voorheen moest je dus acht Gyms (ieder gecentreerd om één specifiek Pokémon-type) verslaan om progressie te boeken, maar dat is volledig vervangen door het tienduizend maal leukere Trial-systeem. En ja, daarbij dien je soms ook nog gym-achtige Pokémon gevechten aan te gaan, maar je moet voornamelijk leuke, afwisselende activiteiten uitvoeren die alle ándere kanten van het trainerschap belichten.

Pokémon Sun & Moon - de beste Pokémon games sinds jaren?

Overal Pokémon

Bij een bepaalde Trial moest ik op een meertje varen en de plekken onderzoeken waar heftig geplonsd werd om zo de juiste Wishwashi (een vis-Pokémon) te vinden, en bij een andere moest ik Rattata uit hun hollen jagen en ze in de val lokken. Later moest ik hardop lachen bij een Trial waarbij een groepje Marowak aan het dansen was en ik de verschillen moest aantonen in hun eindposes. M’n persoonlijke favoriet was waarschijnlijk die ene waarbij ik met m’n camera foto’s moest maken van spook-Pokémon in een verlaten supermarkt; in feite veranderde de game daar even in een familievriendelijke versie van Fatal Frame. Briljant.

Wat deze Trials zo goed maakt, is dat ze niet alleen volledig anders zijn dan de voorspelbare Gyms, maar dat ze ook het idee versterken dat Pokémon daadwerkelijk wilde dieren zijn die een onmiskenbaar deel uitmaken van de(ze speel)wereld. Het allermooiste aan Sun & Moon is daarom hoe overladen de wereld is met Pokémon; ze zitten overal! In de bomen, onder de grond, in het water, onder een hoopje bessen, in het hoge gras…

Wie de anime waardeert omdat het laat zien hoe mensen samenleven met deze monstertjes, zal ongetwijfeld verliefd worden op Sun & Moon.

Pokémon Sun & Moon - de beste Pokémon games sinds jaren?

Slaafjes

Door de Pokémon meer op de voorgrond te plaatsen, zijn zelfs jarenlange irritaties volledig verdwenen.
Voorheen was het namelijk alleen maar mogelijk om een heel continent te verkennen door je Pokémon (HM-)moves te leren die invloed hadden op het terrein, zoals Surf (om te kunnen zwemmen) of Cut (om struiken weg te hakken).Dit betekende echter dat mínstens één van je zes Pokémon een zogenaamd ‘HM-slaafje’ moest worden: een teamlid dat er puur was om als Zwitsers zakmes te dienen. 

Die dagen zijn voorbij; met een speciaal apparaatje kun je nu vriendschappelijke Pokémon oproepen (die géén onderdeel uitmaken van je team) om je te helpen.

Moet je een meer overstekken? Lapras helpt je. Wil je sneller van A naar B komen of verborgen voorwerpen vinden? Stoutland staat je bij. Staan er zware rotsen in de weg? Tauros breekt ze voor je en Machamp duwt ze weg. Wil je snel naar een ander eiland? Charizard vliegt je er in mum van tijd heen.

Het is vermakelijk, het geeft je directe controle over de Pokémon in kwestie én het betrekt deze wezens meer bij het avontuur dat je beleeft in het tropische Alola. Hulde.

Pokémon Sun & Moon - de beste Pokémon games sinds jaren?

Minpunten

Zijn er irritaties? Enkele.
Het Hawaïaanse Alola is, met z’n vier unieke eilanden, het tofste nieuwe continent sinds Johto, maar de manier waarop het een lineaire doorloop afdwingt door continu op discutabele wijze alternatieve routes te versperren, wordt al snel irritant.
Verder vind ik de nieuwe, extreem vernietigende Z-aanvallen een mindere toevoeging aan de gevechtsformule dan dat mega-evolutie dat was. Z-aanvallen mogen één keer per gevecht uitgevoerd worden maar zijn wel diréct beschikbaar, waardoor gevechten die maar één vijandelijke Pokémon bevatten over zijn voor je ’t weet, wat hun impact wegneemt.

Tenslotte is de zogenaamde post-game best degelijk, maar alsnog vrij karig in vergelijking met eerdere generaties; los van het vangen van de overige legendaries en het spelen van een extra hoofdstuk dat dieper ingaat op de nieuwe Ultra Beasts, lijkt er niet heel veel meer te doen nadat je de kampioen van Alola bent geworden.

Gelukkig kunnen deze minpunten weinig wegnemen van het onvervalste plezier, enthousiasme en verrassing die Sun & Moon je in overvloed te bieden hebben. Deze zevende generatie is, met gemak, de beste na de eerste twee, en voelt niet alleen als een evolutie, maar als een daadwerkelijke mega-evolutie. Heb je, om wat voor reden dan ook, nog geen 3DS? Dan is dit je killer app.

Conclusie 

SCORE: 93
Na twee decennia aan voorspelbaar voortborduren op een tof maar overbekend concept, heeft men éindelijk met Sun & Moon iets nieuws gedaan. Het resultaat? Heerlijke games voor zowel de veteraan als de beginner. Met gemak de beste Pokémon games sinds veertien jaar!
Na twee decennia aan voorspelbaar voortborduren op een tof maar overbekend concept, heeft men éindelijk met Sun & Moon iets nieuws gedaan. Het resultaat? Heerlijke games voor zowel de veteraan als de beginner. Met gemak de beste Pokémon games sinds veertien jaar!

REACTIES (78) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord