PlayStation All-Stars Battle Royale - review

PlayStation All-Stars Battle Royale - review 2013-06-26T14:32:10
Het is voor een druktemaker als Florian goed om af en toe wat stoom af te blazen, en dat doet hij ‘t liefst met een fightinggame. Als het dan ook nog eens een fightinggame vol PlayStation-figuren is, dan komt de stoom zelfs uit z’n oren!

Na jaren van geruchten is ie er dan eindelijk: PlayStation All-Stars Battle Royale, de Sony-brawler die de ultieme fanservice moet zijn voor alle PlayStation-liefhebbers.

Op papier klinkt het ook fantastisch. Je kunt een shitload aan bekende PlayStation-characters tegen elkaar laten vechten op prachtige interactieve locaties, er is een uitgebreide offline en online multiplayer en de game is ook nog eens Cross-Save, Cross-Buy en Cross-Play compatible met de PS Vita!

Is dit inderdaad de natte droom voor PlayStation-fanboys?

Super Smash Bros.

De grote olifant in de kamer is natuurlijk Super Smash Bros. van Nintendo. Je zou Battle Royale inderdaad een brutale rip-off van Super Smash kunnen noemen want zeker op het eerste gezicht lijken de games heel veel op elkaar. Toch heeft ontwikkelaar Superbot Entertainment meer gedaan dan de Nintendo-characters vervangen door PlayStation-figuren. Sony en Superbot hebben namelijk getracht om het concept van de game te verbeteren, maar dat is ze slechts ten dele gelukt.

Action Points

Ook in Battle Royale kun je met maximaal vier personages tegelijk tegen elkaar vechten maar afgezien van die basisovereenkomst, heeft BR echt wel een eigen gezicht. Het belangrijkste verschil met Super Smash is dat je geen punten kunt scoren als je je tegenstander uit de arena mept (ring-out). In Battle Royale gaat het om Super Moves die je kunt doen zodra je genoeg Action Points (AP) hebt verzameld. Je scoort AP met elke hit die je maakt en je kunt met bepaalde moves en combo’s extra AP van je tegenstander krijgen.

Terwijl je de AP uit je tegenstander slaat, loopt er een balkje vol en zodra dat vol is, kun je een level 1 Super Move doen. Je kunt ook verder sparen voor een level 2 of level 3 Super Move, die natuurlijk krachtiger zijn.

Pas als de match is afgelopen, weet je wie de meeste kills heeft gemaakt want je ziet de score tijdens de gevechten niet in beeld staan!

Chaos

Het feit dat je geen health hebt, je niet dood kunt gaan zonder dat iemand zijn Super Move inzet en je ook nog eens geen idee hebt hoeveel kills je tegenstanders hebben gemaakt, zorgt ervoor dat elke speler gedurende de hele battle full-on aanvalt om zijn AP balkje te vullen. Zo ontstaan fantastische gameplay momenten, maar het zorgt er helaas ook voor dat tactisch vechten weinig zin heeft; het is gewoon vol gas meppen en button bashen en dan maar hopen dat je de meeste kills hebt gemaakt.

Het gekke is dat Battle Royale toch dieper gaat dan andere party brawlers. Alle characters hebben namelijk flink wat (special) moves en ook heeft elk personage combo’s tot zijn beschikking die hier en daar verdomd lastig uit te voeren zijn. Daarnaast zijn de drie Super Moves van de characters allemaal verschillend en werken ze het best in specifieke situaties.

Er zit echt een flinke learning curve in het masteren van je favoriete PlayStation-held, maar in de praktijk heb je daar maar weinig aan, want vierkantje bashen werkt in de meeste gevallen net zo goed! Er zitten absoluut goed uitgewerkte fightinggame-elementen in Battle Royale, maar die komen in deze party brawler echter nauwelijks tot hun recht.

Onbalans

De sterren van de show zijn absoluut de twintig characters (zie kader) en het leveldesign. De hele game is een feest van herkenning en meer dan eens zal je met een grijns op je bek verbaasd staan over de toffe moves van de characters en de prachtige achtergronden. Het ziet er allemaal geweldig uit, en Battle Royale had zo maar een najaarstopper geweest kunnen zijn… ware het niet dat de balans tussen de characters volkomen zoek is.

Ondanks dat je niet dood kunt gaan (behalve dan door de Super Moves) zijn er een paar characters namelijk zwaar overpowered. Zo zijn sommige personages gewoon een stuk rapper dan de rest en dan heb je de AP-balk dus ook een stuk sneller vol. Met Kratos en Parappa is het bijvoorbeeld mogelijk om binnen tien seconden op level 1 te zitten en dat is niet eerlijk, want dat krijg je met slome character als Big Daddy en Fat Princess nooit voor elkaar.

Ook zijn er characters die gespecialiseerd zijn in long-range aanvallen, zoals Radec van Killzone, en die hoeven alleen maar vanuit een hoekje naar de tegenstanders te schieten.

Daar komt nog eens bij dat ook de Super Moves niet eerlijk verdeeld zijn. Bij een aantal characters moet je zelfs met level 3 Super Moves moeite doen om kills te halen, maar er zijn ook Super Moves die je zonder problemen zes kills opleveren. Where is the fun in that?

PS Vita

Battle Royale is de eerste retailgame die Cross-Buy ondersteunt en dat is fantastisch. Je hoeft de game maar één keer te kopen voor de PlayStation 3 en kunt dan de Vita-versie geheel gratis downloaden. Ook kan er online gespeeld worden, ongeacht op welk apparaat je dat doet en ondersteunt de game Cross-Save, zodat je onderweg verder kunt spelen met dezelfde savegame als op je PS3.

Dit maakt een hoop goed en ook op de PS Vita ziet de game er absoluut geweldig uit, maar het maakt van de game zelf helaas geen beter spel.

In multiplayer is het zeker leuk voor een paar weekendjes met je vrienden op de bank, maar in je eentje zie ik je deze game, nadat je alle levels en Super Moves van alle characters hebt gezien, niet meer lang spelen.

Heel jammer, want op papier is dit nog steeds de natte droom voor alle PlayStation-fans, maar in de praktijk is het een beetje een rommeltje.

De vele toffe PlayStation-characters en bijpassende levels zijn een genot om naar te kijken en in multiplayer is de game ook best leuk, maar briljant is het allemaal niet. De balans is ver te zoeken!