Paper Mario: Sticker Star Review

Paper Mario: Sticker Star Review 2012-12-11T11:16:26
Vroeger moest je jaren smachtend wachten op een nieuw Mario-spel, tegenwoordig krijg je ze als proppen papier in hoog tempo naar je kop gesmeten. Helemaal niet erg, vindt Jurjen. Zeker niet als het een nieuw deel in de onvolprezen Paper Mario-serie betreft.

Het begon ooit met stickers. Daarna volgden bierflesjes met vreemde etiketten, Chewbacca-poppetjes, action figures van videogamefiguren, Game&Watch-computertjes, Pokémon-kaartjes en beeldjes van mythologische figuren. Ik heb van alles verzameld in mijn leven, en ik zal wel niet de enige zijn. Gelukkig na een tijdje altijd een moment van bezinning, waarna ik de hele bende bij het grofvuil kieper of voor een habbekrats van de hand doe. Levensruimte is ook wat waard. Maar tegenwoordig spaar ik weer stickers. In een spel, welteverstaan.

Paper Mario Sticker Star review 3ds

Een heus verhaal

Het spel begint met een prop papier. Ik moet op de A-knop blijven drukken om ‘m stukje bij beetje open te vouwen. Eenmaal opengevouwen blijkt de prop papier Mario te zijn. Ik ben altijd blij om Mario op het 3D-scherm van mijn 3DS te zien. Dat betekent namelijk dat er een zeldzaam goed spel in mijn 3DS zit. En dit keer geen sportding of platformer, maar een heus avonturenspel! Een lichtvoetig soort RPG zelfs, met een heus verhaal.

Het verhaal gaat als volgt: Bowser doet iets, waardoor de hele papieren wereld in de war raakt en overal stickers verschijnen! Meesterlijk! Dat geraffineerde literaire spel met sluimerende verwachtingen en thematische dynamiek! Zó knap bedacht allemaal! Of, nou ja, dit flinterdunne verhaaltje is in elk geval een mooi excuus voor de opzet van het spel. En om weer eens met het sparen van stickers te beginnen.

Paper Mario Sticker Star review 3DS

Therapie

Wie zich niet thuis voelt in het Mario-universum met zijn flinterdunne verhaaltjes en honderdduizend frivole verwijzingen naar zichzelf, heeft niets in Paper Mario: Sticker Star te zoeken. Het voornaamste spelaanzicht is net als in de Paper Mario van elf jaar geleden een soort kijkdoos met platte, ‘papieren’ personages erin. Maar er wordt ook naar ouder spul verwezen.

Ja hoor, daar ga je weer, door een groene buis naar een ondergronds gebied waar je in 2D van platform naar platform springt. Het muziekje daarbij is hetzelfde als zevenentwintig jaar geleden, maar dan door een jazzcombo gespeeld. Een diepe zucht met rollende ogen zou op zo’n moment absoluut gerechtvaardigd zijn, maar ik word er blij van. Therapie geprobeerd, helpt niet. En natuurlijk is Mario juist zo leuk omdat het dit soort nostalgie opwekkend recyclewerk combineert met geweldige nieuwe dingen.

Stickers

De geweldige nieuwe dingen zijn dit keer stickers. Ze zitten overal. Zichtbaar en onzichtbaar. Mario kan ze van muren trekken, met zijn vuist uit blokken beuken of met zijn hamer uit bomen slaan. De meeste stickers kun je tijdens de beurt-voor-beurt-gevechten als acties gebruiken. Een schoensticker wordt bijvoorbeeld een sprongaanval of je kiest de vuurbloemsticker om Mario vuurballen te laten smijten. Verweerde stickers leveren zwakkere aanvallen op, een glimmende sticker is goed voor een sterkere aanval.

Naast zeer gangbare stickers van paddenstoelen (vullen HP aan), hamers (laten je flinke klappen uitdelen) en schapenhamers (getroffen vijanden vallen in slaap) zijn er superzeldzame grote stickers te vinden die vijanden bijvoorbeeld compleet in stukken knippen of uit beeld blazen. Hou er rekening mee dat elke sticker maar één keer gebruikt kan worden, en dat je sommige van die bijzondere plakkers echt nodig hebt voor het verslaan van eindbazen of oplossen van omgevingsproblemen.

Paper Mario Sticker Star review 3DS

Hebberig

Je kunt waar je ook bent op de Y-knop drukken voor een bijzondere actie genaamd Paperisation, wat erop neerkomt dat de wereld zo plat als een ansichtkaart wordt, en her en der stippellijnkaders verschijnen waar je stickers in kunt plakken. Zo kun je bijvoorbeeld een willekeurige sticker plakken op een blazende buis, zodat Mario niet langer wordt weggeblazen. Of je plakt de sticker van een trompet bij een slapende rups om hem te wekken.

Met deze mogelijkheden in je achterhoofd, ga je de omgevingen heel anders bekijken. En je wordt er hebberig van. Stickers zijn macht in dit spel. De onderzoeksgeest, het verzamelinstinct en de zucht naar macht slaan tegelijk toe. En dus ga je zoeken. Wie ernaar zoekt, vindt overal onzichtbare blokken, geheime kamertjes en gaten in achtergronden die leiden naar spannende plekjes met supercoole stickers. Je kunt met bepaalde voorwerpen ook bepaalde dingen doen om er speciale stickers van te maken. Dit is in alle opzichten een gelaagd spel.

Paper Mario Sticker Star review 3DS

Wereldkaart

In tegenstelling tot wat we zijn gewend van Paper Mario is er dit keer geen sprake van een doorlopende spelwereld maar van genummerde levels op een wereldkaart. Dat pakt goed uit.

Na het begin in het stadje Decalburg kun je kiezen om gewoon verder te gaan met level 1-1, maar liggen de wegen naar 3-1 in het bos en 2-1 in de woestijn ook al open. Niet dat je daar meteen al ver in kunt doordringen, maar omdat je op een gegeven moment toch best veel moet/wil backtracken, voelt zo’n overzichtelijke, vlot navigeerbare wereld best comfortabel, zeker voor relatief kortdurende sessies op een handheld.

Sowieso voelt deze eerste portable Paper Mario zich prima thuis op de 3DS. Het kijkdoosperspectief en het 3D-effect vormen een hemels huwelijk. De optie om stickers met tikken op het touchscreen te kiezen, is handig. En door de heldere icoontjes en kleurcoderingen op de wereldkaart zie je na een onderbreking meteen weer waar je verder moet gaan.

Paper Mario Sticker Star review 3DS

Zwakste punt

Het zwakste punt van deze Paper Mario vind ik de gevechten met kleine vijanden. Die gevechten zijn zelden uitdagend en in elk geval veel minder strategisch en gevarieerd dan in de voorgangers. Omdat je dit keer geen ervaringspunten verzamelt maar ‘groeit’ door steeds sterkere stickers te verzamelen, wordt het aangaan van die gevechten na een paar uur dan ook een nogal overbodige, weinig voldoening schenkende mogelijkheid, die je liever ontwijkt.

In het grote geheel der dingen is dit geen Paper Mario die je uit je schoenen blaast. Het is een slimme variant op de Paper-formule. Eentje die mikt op onze diepste instincten, aan alle kanten vermaakt met spitsvondige details en hier en daar wat innoveert, maar nergens zo bijzonder wordt als de vorige Paper Mario. Je weet wel, die ene op de Wii waarin je het complete spelperspectief met een druk op de knop tussen 2D en 3D kon laten wisselen. Daarmee vergeleken valt deze stickerverzamelaar toch een beetje in het niet.

SCORE: 87
Hij is nét iets minder goed dan de vorige drie Paper Mario-spellen en Bowser’s Inside Story, maar Sticker Star is beter dan Mario & Luigi: Partners in Time. Als liefhebber van Mario’s diepere avonturen mag dit spel in elk geval niet In je verzameling ontbreken.