Okami 

Okami 2013-08-20T15:31:06
Okami was op de PS2 een artistiek hoogtepunt, maar scoorde desondanks (of juist daardoor?) slechts matige verkoopcijfers. Jurjen speelde de versie voor de Wii, en hoopt dat de game door deze nieuwe release wat meer aandacht krijgt. Dat zou zeker verdiend zijn.


Okami lijkt op het tekenfilmavontuur Viewtiful Joe (van dezelfde makers), maar de gelijkenis met Japanse waterverfschilderijen springt eerder in het oog. Stel je voor dat zo’n platte Japanse schildering driedimensionaal wordt, en dat je er binnen kunt lopen om je te vergapen aan de weelderige details. Waar je loopt, schieten grasspietjes uit de grond. Sommige zwarte lijnen zijn extra dik aangezet, alsof het penceel waarmee je omgeving is geschilderd hier dichter tegen het rijstpapier is gedrukt. Er vallen rozenblaadjes uit de hemel. Het is een voorrecht in zo’n bijzondere wereld een Zelda-achtig avontuur te mogen beleven.

Oneerbiedige opmerkingen
Jazeker, er is hier sprake van een Zelda-achtig avontuur. Je bestuurt een wolf met in zijn pels een kleine helper die nogal oneerbiedige opmerkingen maakt. Alleen dát al zou de Zelda-speler bekend voor moeten komen. Net als in Zelda volg je aanwijzingen en opdrachten van je hulpje en andere vreemde snuiters om steeds weer nieuwe voorwerpen en vaardigheden te verwerven. Aldus verdrijf je de verziekende duisternis uit diverse gebieden van een uitgestrekte wereld. Maar Okami is geen Zelda. Subtiel verschil: in Okami ligt de nadruk wat minder op vechten en puzzelen, en wat meer op praten, zoeken en verkennen. Minder subtiel verschil: Okami laat je de (letterlijk!) creatieve mogelijkheden van een goddelijk penseel benutten.

Mierenneukend streng
Je kunt met een druk op de B-knop de wereld stilzetten om met je goddelijke penseel dingen toe te voegen of juist kapot te maken. Je bedient het penseel met de aanwijsfunctie van de Wii-afstandsbediening. Zo kun je bijvoorbeeld een snelle streep over een boom trekken om deze om te hakken. Als verdere vermogens van je penseel zijn ontgrendeld, kun je ook bommen bij muren tekenen of windvlagen bij molentjes. Trek eens een lijn van een bloem, vlam of waterpartij naar een ander object, en zie wat er gebeurt. Het voelt echt als magie als je krabbels zich in de spelwereld manifesteren. Probleem is wel dat het penseel zich nogal schokkerig laat hanteren en het spel mierenneukend streng is bij het interpreteren van je krabbels.

Dertig of veertig
Ik vind het niet erg om drie of vier keer iets opnieuw te proberen, maar als ik iets dertig of veertig keer moet overdoen en het is dan nog niet goed, krijg ik zin om af te haken. Wat heb ik gevloekt. Gelukkig zette ik door en kreeg ik de technieken in de vingers. Na de eerste, door frustratie getekende, uren ben ik dan ook enorm van Okami gaan houden. De stijl, de muziek, de humor, zelfs het verhaal liet ik met genoegen over mij heen komen. Topkwaliteit in alle facetten. Het is alleen jammer dat bij het overzetten van de PS2 naar de Wii niet wat meer aandacht is besteed aan de penseelbesturing, want die had wèl veel beter gekund.

Halen als...
- Je na Twilight Princess wel weer eens toe bent aan zo’n heerlijk uitgebreid en betoverend avontuur.
- Je niet meteen gillend gek wordt als een enkel, slecht uitgewerkt spelaspect veel geduld en doorzettingsvermogen vereist.
- Je de game nog niet bezit voor je PS2.

Conclusie
Deze game is eigenlijk een 92 waard, maar ik heb mij in de eerste uren van het spel zo enorm geërgerd aan het niet goed herkennen van mijn penseelstreken, dat ik toch drie puntjes wil aftrekken.

REACTIES (0) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord