Annihilation is een van de beste scifi-films van de afgelopen jaren – Filmreview

Nu op Netflix: Annihilation - Filmreview zonder spoilers 2018-03-13T15:38:14
Alex Garland is een regisseur om in de gaten te houden en Michel vindt het eigenlijk best jammer dat z’n laatste film op Netflix is verschenen. De man, en de film, verdienen beter!

Het verhaal achter de release van Annihilation is een beetje treurig. De film kwam een paar weken geleden uit in de Verenigde Staten, maar blijkbaar zag Paramount Pictures het niet zitten om de gok in Europa te wagen. Jammer, want dat betekent dat we Annihilation hier niet in de bios kunnen zien. Wel staat de film sinds gisteren op Netflix, zodat we in ieder geval niet meer hoeven te wachten op een blu-ray release en meteen kunnen kijken.

Wanneer je de film hebt ervaren, is het op zich te begrijpen dat Paramount de gok niet aandurfde om hem hier uit te brengen. Wat sci-fi-films betreft durft Annihilation verder te gaan dan de gemiddelde genrefilm en ondanks wat overduidelijke uitleg in de dialogen van de personages gedurende de film, laat het einde de kijker vooral met vragen achter. Voor de avontuurlijke filmfanaat is dit natuurlijk erg verfrissend, maar sommige kijkers ontvangen graag meer duidelijkheid tegen het einde van een film.

Annihilation op Netflix 1

Mysterieus

Veel vrijgeven over de plot van de film is het gevoel van mysterie en avontuur wegnemen, maar we doen in ieder geval een poging de basisstrekking zonder al teveel spoilers uit te leggen. Wil je compleet blanco de film in gaan, dan raden we je aan hier te stoppen met lezen. Natalie Portman speelt Lena, een biologe wiens man met het leger wordt uitgezonden op een geheime missie. Een jaar later heeft ze zo goed als geaccepteerd dat hij nooit meer terugkeert, tot hij opeens toch in haar huis staat. Hij is echter niet helemaal dezelfde persoon als voorheen. Door een samenloop van omstandigheden belandt Lena op de plek waar haar man werd uitgezonden. Er blijkt een mysterieuze ‘glimmer’ in een moerasachtig gebied in de Verenigde Staten te hangen. Diverse onderzoeksteams die dit gebied hebben verkend, zijn nooit teruggekeerd. Natuurlijk gaat Lena samen met een aantal andere personages op onderzoek uit.

Annihilation op Netflix 4

Hoewel de film snel toont waar deze ‘glimmer’ vandaan lijkt te komen, blijft het gedurende het grootste gedeelte van de film gokken wat de effecten van dit mysterieuze fenomeen precies zijn. Fans van games zullen regelmatig aan trektochten door spelwerelden van The Last of Us en S.T.A.L.K.E.R. denken, maar er zijn diverse vreemde dingen in de natuur gaande die je op het puntje van je stoel houden en de twee uur durende film voorbij laten vliegen. De dialogen zijn functioneel, maar niet erg sterk door de vele expositie. Gelukkig zijn de setting en de verschillende aparte situaties die de personages tegenkomen subliem uitgewerkt. Op deze manier bouwt de film langzaam de spanning en het mysterie op.

Annihilation op Netflix 2

Realistisch en magisch

Diverse elementen van Annihilation verdienen het om geprezen te worden. De manier waarop de wereld waarin Lena en haar onderzoeksteam is vormgegeven, voelt erg realistisch en tegelijk magisch aan. De olieachtige reflecties op het camerascherm om de ‘glimmer’ van het gebied uit te beelden, geven de film een droomachtige kwaliteit. Verrassend is ook dat een groep vrouwen de hoofdrol speelt. Sterke vrouwelijke rollen missen nog altijd in veel films, zeker in het sci-fi-genre, dus dat is altijd een welkome toevoeging.

De film heeft daarnaast een aantal ijzingwekkend spannende scenes die je nog lang bijblijven. Vlak voor de laatste act is er een confrontatie met een van de meest originele filmcreaties sinds lange tijd die voor de nodige kippenvel zorgt, maar ook eerder in de film zijn er enkele scenes die je de stuipen op het lijf jagen.

Annihilation op Netflix 3

Dat einde…

De laatste act van de film steelt echter de show en is het gedeelte dat nog lang na blijft sudderen na een kijksessie. De film bereikt een fenomenaal hoogtepunt dat de kijker uitdaagt en durft te verwarren. Het resulteert in een langdurige scene die eigenlijk met niets anders in de filmwereld te vergelijken valt. Gecombineerd met de unieke soundtrack is het einde van de film een waar genot voor de fijnproever van scifi-films en zonder twijfel een van de meest indrukwekkende laatste acts in recente genrefilms.

Daar staat tegenover dat niet iedereen voldaan de aftiteling bereikt. De film legt ondanks de duidelijke expositie eerder verdraaid weinig uit aan het einde. Hoewel het mogelijk is om uit een aantal theorieën te kiezen die de film indirect voorschotelt, biedt het geen voorgekauwde uitkomst. Niet alleen over de letterlijke gebeurtenissen moet gespeculeerd worden; ook het algemene punt van de film, de boodschap, is niet perse duidelijk. Wat wilde men met deze film – dat overigens een verfilming is van een eerste boek uit een trilogie, maar Garland heeft al aangegeven geen interesse te hebben in vervolgen – precies zeggen? Wás er überhaupt een punt dat men wilde maken? Wederom zijn er een aantal opties die terloops worden genoemd, maar het is aan de kijker om dit na afloopt te bepalen. Het ligt geheel aan je kijkgewoontes of je daar blij van wordt of juist over valt.

SCORE: 85
Annihilation voelt verfrissend in zijn openheid. Het bizarre laatste gedeelte roept meer vragen op dan dat het beantwoordt, maar de film bevat genoeg elementen waaruit kijkers kunnen kiezen om er een persoonlijke conclusie en doel aan te geven. Dat is zeker niet voor iedereen weggelegd, maar ben je een beetje avontuurlijk, dan ga je je erg vermaken met deze film. Buiten de mysteries die Annihilation voorlegt is het daarnaast ook een erg spannende en mooi vormgegeven thriller. Sinds Arrival heb ik niet zo genoten van een scifi-film.