No Man's Sky - Review

No Man's Sky - Review 2017-08-29T14:41:42
De ontwikkeling van No Man’s Sky was een zware bevalling en de review pennen was niet veel makkelijker, als we de wallen onder Nino z’n ogen mogen geloven. Toch is ‘ie daar ein-de-lijk; de review van de meest gehypte game in de geschiedenis van het medium.

No Man's Sky is uit. Als ik nu mijn PS4 aanzet, kan ik No Man's Sky spelen. Het voelt nog steeds een beetje onwerkelijk, na drie jaar aan hype en de daardoor oplopende, torenhoge verwachtingen. Dat die verwachtingen waargemaakt werden, leek onwaarschijnlijk en ik kan alvast verklappen dat dat ook niet het geval is gebleken. Toch is het niet helemaal eerlijk om een game te beoordelen op het succes van diens marketingcampagne. De enige vraag die er toe doet, is de vraag of No Man's Sky de adviesprijs van zestig euro waard is. Een van de lastigste vragen die ik in de afgelopen tijd heb moeten beantwoorden…

No Man's Sky

Arkcraftnautica

Andere prangende vragen zijn gelukkig makkelijker te beantwoorden. Zo weten we nu bijvoorbeeld wel wat No Man's Sky überhaupt is. Het is grof gezegd een survival/crafting-game van het soort waar Steam Early Access vol mee staat. Denk aan de Subnautica's, de ARK's en de Don't Starve's van deze wereld, maar dan met een bijna onbeperkt aantal planeten om te bezoeken.

Aan het begin van de game ben je gecrasht op een willekeurige planeet en moet je aan het werk om je ruimtescheepje te repareren. In deze verkapte tutorial leer je hoe je grondstoffen verzamelt, hoe je overleeft en hoe je nieuwe items craft. Eenmaal opgestegen krijg je de opdracht om een hyperdrive bij elkaar te sprokkelen en als dat eenmaal gelukt is, ligt het universum aan je voeten. Je kan er voor kiezen om de lange reis naar het centrum van het universum te maken, je kan er voor kiezen om Atlas (een soort mysterieuze AI) te achtervolgen of je kan gewoon lekker aanmodderen om geld te verdienen en je gereedschap te upgraden.

No Man's Sky

Toch moet je vooral je eigen vermaak opzoeken in No Man's Sky, want als je als vol stort op een van de hoofddoelen zal je er snel achter komen dat No Man's Sky niet gemaakt is om door te rushen. Tijdens mijn eerste avonden met de game was ik alleen maar bezig met het maken van brandstof voor mijn warp drive om zo snel mogelijk naar de volgende Atlas Station te vliegen en dat was zo repetitief als een saaie techno plaat. Natuurlijk is elke planeet anders en is het elke keer weer een verrassing om te te ontdekken wat voor flora, fauna, grondstoffen en weersomstandigheden je aantreft. Helaas maakt het voor de gameplay niet zo veel uit op welke planeet je landt. Om er voor te zorgen dat je niet strandt of urenlang moet zoeken naar bepaalde resources, heeft elke planeet zo'n beetje dezelfde voorzieningen. Een aantal (verlaten) alien basissen, dezelfde grondstoffen, een dozijn verschillende diersoorten, een extreme weersomstandigheid die er voor zorgt dat je de hazard protection van je exosuit moet opladen, etcetera. Het is volstrekt logisch dat Hello Games er voor heeft gekozen om elke planeet zo in te richten dat het onmogelijk is om vast te zitten, maar in de praktijk zorgt het er wel voor dat het uitpluizen van een nieuwe planeet nooit echt spannend is. Je weet van tevoren al dat er binnen een minuutje wandelen een basis, wat plutonium, zinc en een paar verschillende diersoorten zitten.

No Man's Sky

18 triljoen planeten, weinig variatie

Sowieso is het gebrek aan afwisseling het grootste probleem in No Man's Sky. Ondanks de grootse beloftes van duizenden uren aan gameplay verval je snel in een sleur. Beetje minen, beetje handelen, beetje craften, beetje knallen en that's it. Geen van deze onderdelen is bijzonder diepgaand, waardoor de lol er voor mijn smaak te snel vanaf gaat. Het helpt natuurlijk niet dat ik No Man's Sky een week lang non-stop heb lopen doorbeuken, als ik één ding heb geleerd van mijn tijd met de game is dat het zich veel beter leent als snack-game. Elke avond een uurtje rondvliegen en een beetje verzamelen zal ongetwijfeld leuker zijn dan 8+ uur per dag grinden om zo ver mogelijk in zo weinig mogelijk tijd te komen.

Zelfs met die wetenschap in het achterhoofd vind ik zestig euro erg prijzig voor de ervaring die No Man's Sky biedt. Je kan inderdaad zoals beloofd honderden uren zoet zijn met de game, maar dat is niet omdat er zo veel content in zit. Buiten de procedureel gegenereerde planeten om is het veel knip-en-plakwerk. Het verhaal heeft weinig om het lijf, de gameplay biedt weinig variatie en dan heb ik het nog niet eens gehad over de constante inventory management. Als je het heel sec bekijkt is No Man's Sky gewoon niet zo goed. Het is een uniek experiment, een indrukwekkende tech demo en een ronduit interessante game, maar er zit gewoon te weinig in voor de adviesprijs van zestig euro.

No Man's Sky

Er is nog hoop

De ontwikkelaars hebben aangegeven dat er een gratis update komt die het bouwen van basissen mogelijk maakt en als we afgaan op de omvang van de Day One-patch is Hello Games niet te beroerd om flink aan No Man's Sky te sleutelen. Daar koop je nu natuurlijk precies niks voor, maar het biedt in ieder geval perspectieven. Ik hoop wel dat Hello Games eerst aan de slag gaat met alle technische problemen, want tijdens het reviewen is de game niet minder dan twintig keer vastgelopen en in de eerste week na release was het eerder regel dan uitzondering dat de servers offline waren. Niet dat de online functionaliteiten veel om het lijf hebben, want de beloofde multiplayer blijkt er niet eens in te zitten.

SCORE: 70
Zeggen dat No Man's Sky niet voor iedereen is, is een cliché en een understatement. Om van No Man's Sky te kunnen genieten zal je je eigen plezier moeten maken en vooral niet te veel in een te korte tijd moeten spelen. Als tussendoortje is No Man's Sky uitstekend, als duizend-uur-plezier-voor-zestig-euro-game heeft het helaas te weinig om het lijf.