Need for Speed: Most Wanted Review

Need for Speed: Most Wanted Review 2012-12-17T16:20:53
Of we de subtitel Most Wanted ook letterlijk mogen nemen, zocht Ward voor jullie uit. Die gast heeft namelijk net een nieuwe auto en beweert daarmee sneller te zijn dan mede-Limburger Jos Verstappen in zijn hoogtijdagen.

Ik zoef door de straten van Fairhaven in mijn Porsche 911. Check me gaan! Terwijl de politie me op de hielen zit, wordt er op hun radiokanaal druk gecommuniceerd over mijn rijgedrag. Ik drift ondertussen soepel op volle snelheid door een bocht, ontwijk glimlachend een versperring en een spijkermat, en neem vervolgens een schans om die dwaze dienders definitief af te schudden.

De actie in de open wereld van Need for Speed: Most Wanted is intens en dat voel je in elke race, uitdaging en achtervolging. Veel beter dan die suffe dagelijkse ritjes over de A2 waar ik netjes honderd moet rijden. Need for Speed is autorijden zoals je je dat in je fantasie verbeeldt. Niet realistisch dus en daardoor allesbehalve saai. Hoe langer ik in Fairhaven rondrijd, hoe beter ik de buurt leer kennen en hoe beter de politie en die tjappies op het internet weten dat ze me te vrezen hebben!

shot2

Pakken wat je pakken kan

In Need for Speed: Most Wanted hoef je gelukkig niet stapje voor stapje steeds snellere auto’s vrij te spelen. Ik ben de laatste jaren in racegames net iets te vaak begonnen in een Daihatsu die niet eens de Cauberg in de mooiste provincie van Nederland op kon rijden.

In Most Wanted kun je gelijk plankgas knallen en dat voelde als een bevrijding. Alle auto’s zijn vanaf het begin beschikbaar. Het enige probleem is dat je ze wel eerst moet vinden. Iedere auto heeft zijn eigen serie van vijf uitdagingen waarmee je unlocks voor die specifieke bolide vrijspeelt. De uitdagingen zijn helaas niet uniek voor iedere auto en zo nu en dan heb je dus wel even een déjà vu gevoel.

shot1

Snelheidsduivels

De tien bruutste bakken in de game ga je niet zomaar vinden. Je krijgt ze alleen maar in de smiezen als je races wint, challenges voltooit, de politie afschudt of een tegenstander uitschakelt. Met de Speed Points die je hiermee verdient, kun je één voor één de tien bewezen snelheidsduivels uit Fairhaven met hun patserbak uitdagen. Versla je ze in een race (terwijl de politie in je nek hijgt) dan moet je ze vervolgens uitschakelen door ze van de weg te beuken. Zo sleep je hun auto in de wacht. Een echt verhaal kent Most Wanted niet. Maar hé, het is er gelukkig ook niet met de haren bijgesleept.

shot3

Autolog

Als EA de laatste jaren ergens in uitblinkt, dan is het wel in het invoeren van sociale elementen in games. Dan heb ik het niet over Twitter en Facebook, maar over Autolog en varianten hierop in SSX, Battlefield en FIFA. Dankzij Autolog worden de prestaties van je vrienden verwerkt in jouw game-ervaring en dat biedt extra uitdagingen. Zo zijn er bijvoorbeeld door heel Fairhaven reclameborden verspreid. Rij je daar doorheen, dan verschijnt jouw avatar op dat reclamebord. Rijdt een vriend echter door het bord en maakt hij daarbij een hogere jump, dan zal zijn avatar op die plaats in jouw stad stralen.

Hetzelfde geldt voor Speed Points, tijden en Challenge Points. Zolang je mensen in je vriendenlijst hebt die deze game ook spelen, strijdt je niet alleen tegen de A.I, maar ook tegen je matties. Iets wat de game een stuk interessanter maakt. Dat is natuurlijk allemaal te gek, maar speel je nooit online of heb je geen vrienden die deze game ook spelen, hou er dan wel rekening mee dat de races een stuk saaier worden.

Naast al deze uitdagingen om elkaar op te naaien, heeft Most Wanted ook een uitgebreide multiplayer mode. Daarin kun je tegen elkaar racen, maar ook party-achtige onderdelen spelen. Wie zet de hoogste score neer, wie rijdt het hardst, wie is als eerste op een bepaalde plaats in de stad, enzovoort. Gecombineerd met Autolog heeft deze game dus een flinke replaywaarde.

shot5

Plezier staat centraal

Het is vooral de fun en de intensiteit van het racen waarmee Most Wanted zich onderscheidt van de andere racegames die dit jaar zijn uitgekomen, al heeft het allemaal wel wat weg van een verkapte remake van Burnout Paradise, een topper waar veel racefans nog dagelijks met weemoed aan terugdenken. Net zoals ik straks tuffend over de A2 regelmatig terug zal denken aan mijn uurtjes in Fairhaven. Ik zie het al voor me hoe ik zo’n lamlul in zijn dikke BMW, die me arrogant rechts inhaalt, ga trakteren op een fikse take down of hoe ik de politie die me op de hielen zit superieur afschud.

Natuurlijk doe ik dat niet echt. Online mag ik dan wel een baas zijn, in het echt rij ik natuurlijk zoveel mogelijk rechts, hou ik me aan de maximum snelheid (bij het naderen van een flitspaal) en ga ik op in de grijze, grauwe massa. Gelukkig dat er games als Need for Speed: Most Wanted bestaan!

Need for Speed: Most Wanted is voor mij dé racer van 2012! Puur omdat iedere race en elke achtervolging intens is, en dankzij Autolog en de multiplayer is de game ook nog eens vreselijk verslavend!