Murdered: Soul Suspect - Review

Murdered: Soul Suspect - Review 2014-07-30T13:04:01
Een nieuwe next-gen IP met een bijzonder boeiend uitgangspunt: als spook je eigen moordzaak oplossen! Ja, Graddus had Murdered: Soul Suspect al maanden in de smiezen. Maar is de uiteindelijke game echt zo geestig, of slechts een zielloos niemendalletje?

N.B. In de komende Power Unlimited lees je een compleet andere Review van Murdered: Soul Suspect!

Herinner je je nog hoe vet het was om in L.A. Noire achter de Black Dahlia Killer aan te gaan? Hoeveel bloed, zweet en tranen het kostte om de psychopaat te ontmaskeren? Hoe vaak je als detective Cole Phelps op een dwaalspoor werd gezet? En hoe bevredigend het voelde toen je de schurk eindelijk in de kraag vatte?

Of in Heavy Rain, tijdens het ontrafelen van het mysterie van de Origami Killer? Dat hoe meer je over deze moordenaar te weten kwam, des te minder je eigenlijk van de zaak begreep? Hoe dynamisch de invloed van je keuzes op het verloop van het verhaal was? En hoe zeer het einde je daardoor naar de strot greep?

Ja, dat herinner je je vast nog wel.

Helaas biedt Murdered: Soul Suspect niets van dat...

Murdered: Soul Suspect

Teveel eer

Oei, zag je die niet aankomen? Tja, sorry. Maar meer kan ik er ook niet van maken. Murdered valt namelijk best wel een beetje keihard tegen; zeker na de laatste Preview, waarin ik toch behoorlijk positief was. Het grootste probleem van deze game, is dat het niet echt een game ís. Het is meer een interactieve film, al vind ik zelfs die omschrijving teveel eer. Murdered is eigenlijk een interactief project van middelmatige filmacademie-studenten. Hun eerste. En hopelijk hun laatste.

Wat je dan precies moet doen? Nou, vooral veel ronddolen door 'The Dusk', een schimmenrijk voor verloren zielen die nog iets recht te zetten hebben. In het geval van Murdered de moord op hoofdpersoon Ronan O'Connor, een eigenwijze speurneus met een nicotineverslaving. Het Amerikaanse dorpje Salem dient hierbij als decor. Inderdaad, een naam die je waarschijnlijk wel kent uit de boeken van Stephen King. Murdered zit dan ook vol clichés. Maar daar zou ik nog mee kunnen leven, als het spel niet zo verschrikkelijk saai was. Want je wandelt dus voornamelijk rond. En pakt dingen van de grond. 'Bewijsmateriaal', noemt men dit. Ik noem het liever gewoon 'levensduur oprekkende rommel'.

Murdered: Soul Suspect

Murdered in een notendop

Weet je wat, ik zal een voorbeeld van een typische Murdered-scène geven. Gaat-ie: op een gegeven moment zit ik 'hot on the heels' van de Bell Killer - de deugniet die Ronan en een hele zooi anderen heeft vermoord. Ik arriveer in een kerk. Aldaar ligt een meisje op de grond, morsdood. Om haar heen spot ik een aantal 'bewijsstukken': een kapot standbeeld, een spoor dat erop duidt dat ze versleept is en het lijk van de dame zelf, die overduidelijk door het stenen beeld is verpletterd.

Murdered wil echter eerst dat je op alle dingen klikt. Dus doe ik dat. Vervolgens moet ik ze in de juiste volgorde zetten; oersimpel, ja. Maar zelfs al mocht je dit opfocken, dan nog staat hierop geen enkele straf - je kunt het gewoon nog een keer proberen. Het is lineair gamedesign uit de jaren '70 en Murdered in een notendop. Want tien minuten later doe ik weer precies hetzelfde, alleen ditmaal in een museum. En daarna in een verlaten landhuis. Er is geen spanningsboog, geen dynamiek. Er is eigenlijk helemaal niets, behalve low-res tussenfilmpjes die het zwakke script uit de doeken doen.

Murdered: Soul Suspect

Waar had ik het ook alweer over?

Kun je dan echt alleen op rotzooi klikken in Murdered? Nou oké, zo af en toe kom je een demon tegen. Of beter: retarded oranje monsters, die tot het einde der tijden EXACT dezelfde, tien seconden durende patrouilleroute afleggen. Wanneer je ze op het juiste moment van achter besluipt - en dat kan zelfs Vincent Bijlo - kun je ze afmaken via een geestdodend simpel quick-time eventje. Maar had je serieus iets episch verwacht, of zo?

Kijk, als Murdered er nou supersexy had uitgezien, een bijzonder beklemmend verhaal kende of op random intervals naaktfoto's van Megan Fox zou showen, had ik het de SssZZZZZaaie gameplay misschien liiichtelijk kunnen vergeven. Maar dat doet de game niet. En dus is dit op geen enkele manier een goede game. Hell, het is niet eens echt een game. Het is complete, middle of the road pulp die ik alweer vergeten was toen ik het had uitgespeeld. Al moest ik er toen nog een Review over schrijven, die gelukkig ook alweer klaar is...

Ehm, waar had ik het ook alweer over?

Murdered: Soul Suspect

(Graddus heeft Murdered: Soul Suspect op de Xbox 360 gespeeld.)

SCORE: 50
Murdered: Soul Suspect is tot nog toe de grootste tegenvaller van 2014. Airtight Games heeft het gepresteerd om van een veelbelovende, nieuwe next-gen IP een bijzonder basaal, simpel spelletje te maken. Spelletje ja, geen game. Dood- en doodzonde.