MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G - Hardware Review 

MSI Geforce GTX 1080 GAMING X 8G - Hardware review 2016-07-19T14:47:09
Ultra dikke deluxe settings met extra ultra on top. Voor minder haalt Sijmon zijn decadent gepeperde neus op. Om van het ellendige gepiep af te zijn mocht hij van MSI een week lang spelen met de gloednieuwe Geforce GTX 1080 GAMING X 8G.

Het wachten op de lancering van een nieuw stukje hardware kan voor mij net zo tergend zijn als wachten op een vette gamerelease. Elke dag is dan een dag te lang en iedere nietszeggende nieuwsupdate, doelloze internetdiscussie en obscure roddel verzwelg ik als een obese mopshond met een gescheurde rol smeerworst. Toen Nvidia ons vorig jaar liet kennismaken met de nieuwe Pascal GPU-architectuur werd mijn geduld dus weer eens genadeloos op de proef gesteld. Mijn eigen videokaart die al een tijdje aan vervanging toe was, maakte het wachten er ook niet gemakkelijker op.

Van alle onderdelen in mijn game PC is de videokaart wel het laatste waarop ik zal bezuinigen. Ik zie mijn games nou eenmaal graag in hun volle glorie, met de hoogst mogelijke schoonheid die ze kunnen bieden. Daarnaast vind ik zestig frames per seconde toch wel het uiterste minimum om zonder ergernissen te spelen. Ik hou gewoon van verbluffend mooie en ultra soepel eyecandy en daar had mijn twee jaar oude GeForce helaas niet zoveel zin meer in. Tegen de tijd dat Nvidia opperhoofd Jen-Hsun Huang ein-de-lijk de brute potenties van de GTX 1080 onthulde waren er op mijn bureau al diverse afdrukken van mijn gebit te vinden.

geforce_1080

         

Meer voor minder

De last-gen Nvidia 900-serie, ook wel bekend onder codenaam Maxwell, heeft het technologiebedrijf zeker geen windeieren gelegd. Vooral het knetterende succes van de high-end 970 en 980 modellen zorgde voor Nvidia opnieuw tot een toename van marktaandeel en dominantie in de rap evoluerende (losse) GPU-markt. Best knap van Maxwell, om dat even casual voor elkaar te boksen met een processor die nog werd gebakken volgens dezelfde verouderde 28 nanometer productiewijze als de twee generaties ervoor.

De Pascal GPU heeft de noodzakelijke overstap gemaakt naar een vernieuwde en compactere productiewijze van 16 nm. Processortechnologie is een complex stukje computerwetenschap, maar door deze verbetering passen er simpel gezegd meer transistors bij elkaar op een kluitje. Dit maakt hogere kloksnelheden mogelijk, maar tegelijkertijd ook minder energieverbruik en lagere productiekosten. Meer voor minder - en dat is altijd goed. Ook het geheugen van de 1080 heeft een schop onder den aarsch gekregen, met een upgrade van GDDR5 naar GDDR5X. En wat voegt die X dan toe? Voornamelijk een snellere doorvoer van data, dankzij een naar 2500 MHz verhoogde bandbreedte. Met de viervoudige doorvoersnelheid van GDDR-geheugen (vier bits per cycle) komt dit neer op tien Gbps effectief geheugen.

geforce_1080

                

En nog meer

Verder is de GTX 1080 voorzien van een flink aantal andere nieuwe foefjes om de kunst van het plaatjesmaken nog efficienter te maken. Door de ondersteuning voor zwaardere compressiemethodes kunnen textures en beeldinformatie compacter worden tijdens het transport. Daarnaast krijgen overklokkers met de nieuwe GPU-boost functies nieuwe mogelijkheden om de kaart verder op te voeren. Ook mooi is de toevoeging van HDMI 2.0b en DisplayPort 1.4 die ondersteuning biedt voor moderne HDR-televisies. En goed nieuws als je van plan bent om twee GTX 1080’s in SLI modus aan elkaar te koppelen. Door een verbeterde brugconnectie kunnen deze namelijk sneller communiceren. Dit betekent overigens wel dat SLI voorlopig niet meer dan twee kaarten tegelijkertijd ondersteunt.

           

VR storm op komst

Met de virtual reality orkaan die op komst is heeft Nvidia zich beseft dat deze nieuwe brillekes behoorlijk veel van een videokaart kunnen vragen. Voor de 3D-weergave in VR zijn er namelijk twee afzonderlijke projecties nodig, voor ieder oog één. Afgezien van de kleine afwijking van het perspectief zijn deze twee beelden echter haast identiek, waardoor de videokaart feitelijk veel dubbel werk moet doen. Dat is zonde en overbodig. Een stelletje slimme engineers kwamen met een creatieve oplossing, die ze helaas de allesbehalve creatieve naam *Simultaneous Multi Projection* hebben gegeven. Met SMP kan de videokaart veel betere prestaties leveren in VR door scenes eerst eenmalig te renderen en dan pas de gezichtspunten te berekenen.

geforce_1080

         

Fancy koelblokken

Nvidia en AMD hebben de handen aardig vol met het ontwerpen van betere hardware en het ontwikkelen van nieuwe drivers om de compatibiliteit met software te perfectioneren. Het daadwerkelijke produceren en verschepen van de videokaarten besteden ze dus liever uit aan derde partijen. Fabrikanten als MSI en ASUS nemen de productie voor hun rekening en grijpen deze kans gelijk aan om zelf aftermarket varianten aan te bieden met gepimpte koelblokken en hogere kloksnelheden. Bij deze MSI 8G variant van de GTX 1080 is de processor een klein beetje opgevoerd; de kloksnelheid ging van 1607 naar 1683 MHz en de boostsnelheid van 1733 naar 1823 MHz . Met een prijs die momenteel rond de 830 euro of hoger ligt is dit model wel een flink stuk duurder dan het reference model, die je inmiddels voor ongeveer 760 euro kunt vinden. En dat is opmerkelijk, aangezien custom modellen volgens eerdere berichten juist een eurootje of 100 goedkoper zouden worden dan de Founders Editions.

geforce_1080

                      

Showtime

Het resultaat van alle verbeteringen blijft in ieder geval niet onopgemerkt, want de framerates van de GTX 1080 steken torenhoog boven alles uit. De nieuwkomer neemt met groot gemak het titelhouderschap over van de duurdere Titan X en is bij deze de snelst verkrijgbare videokaart op de markt. Zo vlak na de release valt het trouwens gelijk op dat de prestatiewinst van game tot game nog behoorlijk kan verschillen. Je ziet gelijk hoe belangrijk het is voor game-ontwikkelaars om zo efficient mogelijk gebruik te maken van de nieuwe compressie- en verwerkingstechnieken. Middels toekomstige updates en patches zijn er waarschijnlijk zelfs nog wel betere resultaten mogelijk. Werk aan de winkel dus.

Test                                                         MSI Geforce GTX 1080 8G         Geforce GTX 970
3D Mark Fire Strike                                  17.508 pnt                                   10.106 pnt
3D Mark Fire Strike Extreme                      9.144 pnt                                    4.901 pnt
3D Mark Fire Strike Ultra                           5.282 pnt                                    -
GTA V (1080p @ ultra)                             124 fps                                        57 fps
Fallout 4 (1080p @ ultra)                          120 fps                                       67 fps
The Witcher 3 (1080p @ ultra)                  105 fps                                        61 fps
Just Cause 3 (1080p @ ultra)                    136 fps                                       70 fps
Metro Last Light (1080p @ ultra)               113 fps                                       75 fps
Doom 4 - OpenGL (1080p @ nightmare)    151 fps                                        90 fps
Doom 4 - Vulkan (1080p @ nightmare)      175 fps                                        91 fps

Zoals je ziet heb ik de prestaties van de GTX 1080 in bovenstaande tabel alleen vergeleken met mijn eigen videokaart. Het leek me niet helemaal eerlijk om alle resultaten uit eerdere reviews erbij te betrekken, omdat er kleine verschillen kunnen zijn in de testomstandigheden. Een nieuw stuurprogramma of gamepatch is al genoeg om de prestaties te beïnvloeden. Voel je echter vrij om ze er zelf eens bij te pakken. Bijvoorbeeld die van de Titan X, welke is getest in een krachtigere PC met een hogere resolutie, maar overduidelijk niet opgewassen is tegen deze nieuwkomer.

Ik heb de Founders Edition nog niet getest, maar hou er rekening mee dat de Gaming X 8G uitvoering van MSI iets betere prestaties weet uit te persen. De meerprijs van 70 euro voor dit aftermarket model vind ik met zulke bescheiden verbeteringen alleen net wat teveel. Dit wordt nog enigzins goedgemaakt door de Twin Frozr VI koeler die opvallend weinig moeite had om het grafische geweld de baas te blijven. Zelfs onder zware stress bleven de ventilatoren er kalmpjes onder en bleef de temperatuur rond de 70 graden - 10 graden koeler dan de Founders Edition. Het was wel even wennen om Fallout 4 te spelen zonder het nerveuze gezoem van de gezusters hiss en huss van mijn eigen videokaart. Mijn zorgen als graphics-whore zijn hiermee voorlopig even van de kaart.

Conclusie 

De Geforce GTX 1080 is de nieuwe eindbaas. Met prestaties die zelfs de machtige Titan X verpulveren ben je voorlopig verzekerd van graphics en framerates waar je verlegen van wordt. Of de nieuwe aansluitingen en technische verbeteringen hier nog veel aan toevoegen zullen we nog even moeten afwachten. Wel hoop ik op korte termijn al te kunnen testen in hoeverre Pascal met Simultaneous Multi-Projection de beloofde VR verwennerij kan waarmaken.
De Geforce GTX 1080 is de nieuwe eindbaas. Met prestaties die zelfs de machtige Titan X verpulveren ben je voorlopig verzekerd van graphics en framerates waar je verlegen van wordt. Of de nieuwe aansluitingen en technische verbeteringen hier nog veel aan toevoegen zullen we nog even moeten afwachten. Wel hoop ik op korte termijn al te kunnen testen in hoeverre Pascal met Simultaneous Multi-Projection de beloofde VR verwennerij kan waarmaken.

REACTIES (21) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord