Mortal Kombat X - Review

Mortal Kombat X - Review 2015-04-16T23:51:41
Het bloed en de botsplinters spatten al de hele week rond op de redactie. Mortal Kombat is namelijk terug en houdt het hele kantoor in zijn greep met zijn prachtige graphics en solide fighting engine. Maar is dat genoeg voor een felbegeerde Gold Award?

Mortal Kombat X is alweer de vierde game sinds de boys van NetherRealm Studios de serie over een andere boeg gooiden met Mortal Kombat vs. DC Universe. De studio heette destijds nog Midway Games, maar dat doet weinig af aan het feit dat de eerste stappen werden gezet om Mortal Kombat te moderniseren. De belangrijkste verandering destijds was de nieuwe Story Mode, compleet met lange cutscenes en een uitgebreid verhaal waarin alle personages in speelbare vorm voorbij komen. Deze Story Mode is inmiddels een van de belangrijkste handelsmerken van NetherRealm en is ook meteen het brood en boter van Mortal Kombat X.

Mortal Kombat X

Kwade tovenaars

De verhaallijn in Mortal Kombat X speelt zich twee jaar na de gebeurtenissen van Mortal Kombat 9 af, en draait om een drietal facties die strijden rondom een legendarisch amulet waarin dondergod Raiden de fallen elder god Shinnok heeft opgesloten. De inwoners van Earthrealm willen het amulet voorgoed opbergen, Quan Chi en zijn Netherrealm-makkers willen het amulet gebruiken om de wereld over te nemen door Shinnok te bevrijden, waar ook de posse uit Outworld op hun beurt een stokje voor wil steken om te voorkomen dat ook zij worden overgenomen door de evil tovenaars. An sich is het verhaal bekende kost, maar Mortal Kombat X gooit het over een andere boeg met de toevoeging van de nieuwe generatie vechters. Acht compleet nieuwe personages die gaandeweg worden geïntroduceerd en wiens achtergrondverhalen je leert kennen aan de hand van een aantal flashbacks die door de story mode heen zitten verwekt.

Mortal Kombat X

Kleintjes worden groot

In Mortal Kombat X zit een totaal van 24 vechters, waarvan acht dus compleet nieuw zijn. Vier van deze acht nieuwe knokkers zijn de nazaten van oude personages, de andere vier vertegenwoordigen de nieuwe generatie uit Outworld en hebben geen bekend bloed. Alle nieuwe vechters zijn bijzonder goed ontworpen en spelen lekker weg, alsof ze al jaren onderdeel zijn van de serie. Sommige nieuwe characters als Ferra & Tor gooien de bestaande archetypes uit het raam en zijn totaal niet vergelijkbaar met de rest, anderen zoals Cassie Cage zijn samensmeltingen van hun voorlopers en combineren bestaande moves tot een nieuwe set.

Mortal Kombat X

Elk van de 24 personages heeft drie verschillende speelstijlen om uit te kiezen. Elke speelstijl heeft een aantal unieke special moves als extraatje bovenop de standaard aanvallen. Zo beschikt Scorpion in zijn Ninjutsu-variatie over een stel zwaarden a-la Deadly Alliance, heeft hij met zijn Hellfire-variatie de beschikking over zijn klassieke fireball uit Mortal Kombat 1 en kan hij met de Inferno-variatie een Demonic Minion oproepen om zijn tegenstander het leven zuur te maken. De verschillen tussen de speelstijlen zijn groot genoeg om elk potje vers te laten aanvoelen en dankzij de verschillende variaties is de kans groot dat er voor ieder wat wils bij zit. Als je uitgekeken bent op een bepaalde moveset kan je door naar de volgende, waardoor de kans op verveling en herhaling nihil is in Mortal Kombat X.

Mortal Kombat X

Torentjes afwerken

Na de uitgebreide Story Mode, waar je in een uurtje of zes doorheen beukt, moet de game het vooral hebben van de verschillende Towers. In die towers volgen de potjes elkaar in een rap tempo op en elke tower heeft een eigen unieke gimmick. Er is een Endless Tower waarin je - je raadt het al - eindeloos door kan knokken en Klassic Tower waarin je tien vijanden achter elkaar moet verslaan, zoals in de Arcade-modii van vroegah. Als je bent uitgekeken op de standaard torens zijn er nog een drietal Living Towers die om de zoveel tijd veranderen. Met behulp van modifiers is de gameplay in elke toren verschillend, denk aan aardbevingen die beide spelers schade toedoen of het uitschakelen van bepaalde aspecten als blocken en de special bar. In totaal zijn er iets van honderd van die modifiers, maar de meeste zijn helaas niet meer dan willekeurige irritaties en bieden geen zinvolle veranderingen aan de gameplay. Zoals Wouter al aangaf in de Review in Progress ontbreekt het Mortal Kombat X aan een modus die op langer termijn interessant blijft, Injustice deed dit destijds perfect met de uitgebreide S.T.A.R. Labs-modus waarin je 240 verschillende missies moest voltooien, daarbij vergeleken is het Towers-systeem van MKX een slap aftreksel.

Mortal Kombat X

Factions fissa

Een belangrijk nieuw onderdeel van Mortal Kombat X is de Faction War. De eerste keer dat je de game opstart moet je een keuze maken uit vijf verschillende facties en elk potje dat je speelt draagt bij aan de totale score van jouw clubje. Ook kan je elke dag een drietal Faction Challenges voltooien om er voor te zorgen dat je factie de meeste punten behaalt. De factie die de meeste punten in een week weet te vergaren, wordt beloond met kadootjes als fatalities en kostuums. Faction War is platform-agnostisch, dus spelers op de PC, Xbox One en PS4 werken samen om de meeste punten te verdienen. Op zich een leuk concept, maar in de praktijk voelt het meer als een simpel zoethoudertje doordat de gameplay ook hier weinig variatie biedt en de beloningen niet meer zijn dan wat dingen die je (ogenschijnlijk) ook gewoon vrij kan spelen door gewoon veel potjes te spelen.

Mortal Kombat X

Na elk potje in elke mode die je speelt word je namelijk beloond met Koins. Deze digitale muntjes kan je uitgeven in de Krypt, die we nog kennen van Mortal Kombat 9. In deze Krypt beweeg je vanuit een first person perspectief door een begraafplaats, waar je elke grafzerk om kan toveren tot verschillende collectables door ze te kopen met je muntjes. Zaken als fan art, fatalities en kostuums voor je vechters zijn in deze modus te verzamelen. De Krypt in MKX is aanzienlijk uitgebreid en heeft meerdere gebieden die je moet vrijspelen door verschillende objecten te verzamelen. Het is tof om te zien dat NetherRealm zo veel moeite in de presentatie van de Krypt heeft gestoken, maar dat verandert weinig aan het feit dat de shit die je vrijspeelt niet heel erg bijzonder is. Het aantal beschikbare kostuums is karig en ik moest een traantje laten toen ik voor de zoveelste keer een stuk fan art had vrijgespeeld. Als ik fan art van Mortal Kombat wil zien, surf ik wel naar DeviantArt, daar heb ik helemaal geen Krypt voor nodig. Als je te lui bent om alles vrij te spelen kan je trouwens voor een schamele twintig euro een stukje DLC kopen dat alles in één klap unlockt…

Mortal Kombat X

Irritant gebedel

Sowieso is Mortal Kombat X doorspekt met DLC. Bovenaan het main menu staan drie grote plekken waar constant verschillende betaalde content wordt geadverteerd, in het Character Select-menu wordt je geconfronteerd met een knop om Goro te open (gratis voor pre-orders) en als klap op de vuurpijl kan je tegen betaling Easy Fatalities kopen. Deze vereenvoudigde finishing moves kosten vijf euro per dertig keer en zorgen er voor dat je een fatality aanzienlijk makkelijker uit kan voeren. Ook de prijs van de aanstaande DLC die Tanya, Tremor, Predator en Voorhees toevoegt, is aan de forse kant. Deze Kombat Pack gaat dertig euro kosten. Dit is de helft van de adviesprijs van de game, terwijl de hele game zes keer zoveel personages heeft als de DLC.

Mortal Kombat X

Het is extra schrijnend dat DLC-personages als Tanya en Goro opduiken in de game en dus duidelijk gewoon op de blu-ray zijn meegeleverd maar pas na betaling speelbaar worden. Het is treurig om te zien dat zelfs een instituut als Mortal Kombat niet aan de dans der moderne games kant ontspringen en het is even deprimerend dat iets mythisch als de knoppencombinatie voor een fatality tegenwoordig is gereduceerd tot een consumable microtransactie.

Mortal Kombat X

Konkluderend

De basis van Mortal Kombat X staat als een huis. De graphics zijn om te smullen en hij vecht heerlijk weg. De online functionaliteit werkt goed, er zit een shitload aan nuttige informatie in voor de competitieve fans (denk aan frame-data en de mogelijkheid om bepaalde combo’s in beeld te hebben tijdens het vechten) en dankzij de drie verschillende variaties bij elk van de 24 personages valt er heel wat af te knokken. Daar staat helaas tegenover dat de verveling bij de singleplayer content op de loer ligt en het geheel wat goedkoop aanvoelt dankzij de kansloze microtransacties en de constante herinneringen daaraan. Als je dat laatste kan negeren en van plan bent om MKX online of tegen vrienden te gaan spelen, zit je bij deze game aan het goede adres. Ga je voor een uitgebreide en gevarieerde singeplayer ervaring, of ben je snel afgeknapt op domme DLC, dan kan je dit tiende deel misschien beter later liggen.

SCORE: 81
De basis in Mortal Kombat X staat als een huis. Hij speelt heerlijk weg, de graphics zijn om te smullen en de nieuwe personages en variaties zijn tof uitgewerkt. Helaas is de singleplayer content ietwat eentonig en voelt het geheel een beetje goedkoop aan door de DLC.