Minecraft (XBLA) review

Minecraft (XBLA) review 2013-10-29T14:28:52
Minecraft veroverde wereldwijd al vele gamerhartjes die wel raad wisten met deze creatieve blokkendoos. Ward speelde de Xbox 360-versie van de indiehit en zag zijn sociale leven compleet verdampen.

Minecraft is een game waar ik al een flinke tijd als een flexibele ninja omheen dans. Iets dat ik ook al deed met World of Warcraft. Het zijn van die games die je bewust ontwijkt, omdat je weet dat wanneer je er eenmaal aan begint je mogelijk je sociale leven gedag kan zeggen. Maar net als bij World of Warcraft kon ik er uiteindelijk niet meer omheen; ook ik moest er aangeloven in de vorm van de Minecraft Xbox360 Edition.

Na de game vier uur gespeeld te hebben stuurde ik Maarten om 02:31 het volgende smsje: “Omg wat heb je gedaan, dat Minecraft is te verslavend!” Het zou tot 4:51 duren voor ik eindelijk mijn console met pijn in mijn hart uitzette en toch maar ging slapen.

Eenvoud dient de mens
Het principe van Minecraft is in het begin vrij simpel: verzamel materialen om voordat het nacht wordt een schuilplaats te bouwen om je tegen de monsters te beschermen. Daarna is er geen duidelijk doel meer.

Maar ja, zo’n kleine schuilplaats is natuurlijk ook niet alles. Dus je gaat aan een betere schuilplaats werken. Het moet groter, mooier en je gaat op zoek naar nieuwe dingen om te maken. Voor je het weet ben je vele uren verder en zit je alweer in project nummer vier: tot hoe hoog zou ik een toren kunnen bouwen? Het simpele begin, het duwtje in de rug om een hut te maken, is precies genoeg om je aan het spelen te krijgen en na de eerste in-game nacht zal iedere speler zijn eigen weg gaan.

Gekkenwerk
Ik vroeg me altijd al af waarom mensen zo gestoord waren om zoveel tijd te steken in al die bizarre bouwwerken, maar inmiddels begrijp ik het volkomen. Het gaat allemaal zo natuurlijk en je verzint al snel de vreemdste dingen. Zo ligt er na een weekend spelen een vierbaans Olympisch 50 meter bad in mijn achtertuin (inclusief startblokken, tribunes en dergelijke details). Ook staat er een soort van vuurtoren aan de kust en kent mijn grote schuilplaats een prachtige tuin en privémijn.

Als ik het zo opschrijf klinkt het als gekkenwerk, maar ik heb er echt bijzonder veel plezier in gehad.

Plezier met vier
Het beste aan deze Minecraft-editie vind ik de four-player splitscreen mode. Je kan daarin met vier vrienden op de bank samen spelen en samen bouwen. Het is ook mogelijk om online met acht man een wereld te delen, maar die splitscreen mode vind ik toch leuker.

Zo bracht ik samen met een vriend een hele zondagmiddag op de bank door. Terwijl ik rustig mijn ding deed, zette hij zijn eerste stapjes en viel door een niet geheel slimme actie in een mijnschacht. Het was op dat moment aan mij om hem te gaan redden met een stel kaarsen en een schep. Wat voor de nodige commotie zorgde, maar de reddingsactie was uiteindelijk een succes.

Nou ja, succes. Terwijl ik hem ondergronds uit de mijnschacht viste, was het buiten donker geworden. Snel zochten we een veilig heenkomen en probeerden we de monsters te ontwijken. Een paar stappen voor ik mijn schuilplaats bereikte, probeerde ik echter nog even een spin dood te meppen en creëerde daarmee geheel onbewust, en voor mij onzichtbaar omdat het donker was, een opening naar een mijnschacht om er vervolgens kneiterhard in dood te pleuren en al mijn in twintig uur bij elkaar gespaarde spullen kwijt te raken.

Leuk joh, dat spelen met vrienden…

Ideaal instapmodel
De Xbox 360 Edition van Minecraft verschilt ook op nog wat andere vlakken van zijn grote PC-broer. Zo kent de Xbox360-versie een tutorial en dat is wel zo handig. Ook het craften is ietwat versimpeld. Zo hoef je niet zelf in een 3x3 grid je items te creëren, maar gebeurt dat automatisch en hoef je in principe alleen op A te drukken om iets te craften.

Hierdoor is de Xbox 360 een meer dan prima versie van Minecraft om in te stappen als je deze game nog niet hebt gespeeld, maar ook de doorgewinterde Minecraft-veteraan zal, vooral dankzij de splitcreen mode, prima aan zijn trekken komen.

SCORE: 92
Conclusie Ward: De Minecraft Xbox 360 Edition is meer dan de moeite waard voor zowel de leek als de ervaren Minecraft-speler. Met name de splitscreen mode is een enorme plus en zal je urenlang aan je console kluisteren. Dit is perfect, nutteloos tijdverdrijf!