Metroid Prime 3: Corruption 

Metroid Prime 3: Corruption 2013-10-29T14:58:37
Wat Jurjen heeft, we weten het niet. De laatste maanden huppelt hij over de redactie met een constante grijns op zijn gezicht. En die grijns werd nog groter toen hij met de derde Prime aan de slag ging.

“Na het eenzame, licht claustrofobische moment in mijn eigen ruimtescheepje, wandel ik de wereld van Halo binnen. Tenminste, zo voelt dat een beetje.” Als bovenstaande quote je bekent voorkomt, dan klopt dat. Je kon hem lezen in de PU van augustus. Daarin schreef ik de preview van Metroid Prime 3. Ondertussen is het september, heb ik de Amerikaanse versie van dit spel bijna uitgespeeld, en moest ik maar eens een begin maken met de review. Dat is best lastig, want eigenlijk had ik in de preview alles al verteld. Bijna alles.

Spiertjes
Oké, ik heb de game ruim tweeëntwintig uur gespeeld en zit op 69 procent. Ik voel het eind van het verhaal naderen. Ik neem plaats achter mijn toetsenbord. Eh… Metroid is Alien-films niet, maar ook Halo niet, eh… Ik ben zo enthousiast hierover, dat… ehm. Nee. Dit wordt niks. Ik kijk weg van het beeldscherm. Naar de muur aan mijn linkerkant. Ik kijk naar rechts. Waar mijn Wii staat, met Metroid. Bij dit heen-en-weer-kijken gebruik ik ongetwijfeld tientallen spiertjes in mijn nek en vuren honderden neuronen in mijn hoofd. Maar daar weet ik niets van. Ik doe het gewoon. Net zo natuurlijk voelt de besturing van Metroid. Na een uurtje.

Schijn
Het eerste uur in Corruption krijg je inderdaad de indruk dat Metroid is verworden tot een heftige, Halo-achtige shooter. Maar dat is slechts schijn. Je krijgt ook de indruk dat de besturing weliswaar sneller en nauwkeurig werkt dan de besturing met twee analoge sticks, maar ook wat lastiger is. Ook dit is schijn. Dat het lastiger is. Doe me een lol, en kies direct voor de instelling Advanced en zorg dat de functie LOCK ON / FREE AIM is ingeschakeld. Het is even wennen, maar na een uurtje kun je gedachteloos genieten van de ultieme manier om een eerste-persoons schietspel te besturen.

Waanzinnig
Je bekijkt de wereld door het vizier van Samus, bestuurt haar met de stick van de Nunchuk, en maakt kleine bewegingen met je rechterpols om geheel intuïtief je blik te richten op wat je interesseert. Dankzij de functie LOCK ON / FREE AIM kun je met de Z-knop je blikveld vastzetten op een stilstaand of bewegend object, waarbij je de vrijheid behoudt om het vizier naar welke positie dan ook binnen dit blikveld te verplaatsen met de aanwijsfunctie van de Wii-afstandsbediening. Het werkt zo waanzinnig doeltreffend dat het straks moeilijk zal worden om eerste-persoons spellen weer op die trage en onnatuurlijke manier met twee pookjes te bedienen. Maar goed, alles went.

Phazon
Ik maakte in mijn preview de vergelijking met Halo, en heb die vergelijking ook in deze review al eens gemaakt. Geen zorgen, in de volgende alinea reken ik hiermee af. Maar nu nog even over dat eerste uur. Het Halo-uurtje. In dat eerste uur strijd je zij aan zij met soldaten van de Galactische Federatie en drie andere Bounty Hunters. Het uurtje Halo komt ten einde als aartsvijand Dark Samus alle vier Bounty Hunters met een enkele lading Phazon buiten bewustzijn heeft geknald. Twee maanden later ontwaak je uit je coma en blijk je besmet door de Phazon. Het goedje probeert je lijf en ziel over te nemen, en zal daar gaandeweg het avontuur steeds verder in slagen.

Besmet
Niet alleen Samus is besmet, Dark Samus heeft met monsterlijk grote Phazon-zaden drie planeten gepenetreerd om ook deze te besmetten. De drie andere Bounty Hunters werden naar deze planeten gestuurd, maar zijn daar spoorloos verdwenen. Aan jou, Samus, de taak om van planeet naar planeet te hoppen en de permanente power-ups te verzamelen die je steeds dieper in deze werelden laten doordringen. Tot alle mysteriën zijn opgehelderd en voor eens en voor altijd met de Phazon-dreiging is afgerekend. De tientallen eenzame uren die volgen hebben niets meer met Halo te maken. Dit is Metroid. Zo Metroid als Metroid nog nooit geweest is. En móói dat het is!

Krankzinnig
De mensen die de werelden hebben geschapen waarin ik nu zo’n twintig uur heb rondgelopen zijn krankzinnig. Of constant onder invloed van M&M’s en/of LSD. Overal betovering, adembenemend mooie kleurschakeringen, alles pulseert en ademt. Organische landschappen bieden toegang tot mystieke tempels waar de eeuwen geschiedenis zichtbaar doorheen zijn getrokken. Neergestorte ruimteschepen laten je kennis maken met pompeuze technologie. Als je eenmaal in deze Metroid bent neergedaald, wil je er niet meer uit. Je wilt alles zien, alles ontdekken. En valt van de ene verbazing in de andere. Behalve de eindbazen; dit keer groter, gevarieerder en veeleisender zijn dan ooit, zijn vijanden in de wereld van Metroid weinig meer dan hindernissen. Je schiet ze wel neer, maar je speelt geen shooter. Je bent op expeditie. Je beleeft een ontdekkingstocht.

Hengelen
Hé, die gebarsten muur ziet er verdacht uit. Je gebruikt je scanvizier om te ontdekken dat er iets achter schuilgaat. Je werpt je Grapple Lasso en trekt de muur kapot, door vishengelachtige bewegingen met de Nunchuk te maken. Achter de muur vind je een tunneltje waar je als balletje doorheen kunt rollen. Je gebruikt de Plasma Beam om alvast een paar stukken ijs uit het tunneltje te knallen en bent benieuwd waar hij je naartoe zal brengen. Misschien naar de kamer waar je de Spin Jump krijgt, zodat je eindelijk de bovenkant van die ene toren kunt bereiken? Dit is Metroid. Of, zoals ik het in mijn preview zei: “Dit is de shit waar we op zaten te wachten.”

 

Conclusie 

SCORE: 95
Conclusie De revolutionaire besturing, de wonderschone beelden, de briljant bedachte uitdagingen en de prachtig in de omgeving geïntegreerde puzzels, de heerlijk sfeervolle muziek, de machtige mix van oude en nieuwe elementen, het komt allemaal samen in de allerbeste Metroid ooit en een van de beste action adventures aller tijden. Dit móet je beleven.
Conclusie De revolutionaire besturing, de wonderschone beelden, de briljant bedachte uitdagingen en de prachtig in de omgeving geïntegreerde puzzels, de heerlijk sfeervolle muziek, de machtige mix van oude en nieuwe elementen, het komt allemaal samen in de allerbeste Metroid ooit en een van de beste action adventures aller tijden. Dit móet je beleven.

REACTIES (0) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord