Metroid: Other M 

Metroid: Other M 2012-09-17T13:14:23
Metroid: Other M is een game waar Jurjen lang en reikhalzend naar heeft uitgezien – en hij was vast niet de enige. Onze Metroid-fan begint zijn relaas graag door zijn achtergrond als Metroid-fan te schetsen. Jaaaa, ik ben een Metroid-fan. Behalve het lastige Return of Samus en het mijns inziens wat tegenvallende Metroid Prime 2 heb ik alle Metroid-games ooit verschenen uitgespeeld. Dus ook Metroid: Other M, inmiddels. Mijn favoriete delen zijn Super Metroid, Metroid Fusion en de eerste Metroid Prime.
Metroid: Other M is een game waar Jurjen lang en reikhalzend naar heeft uitgezien – en hij was vast niet de enige. Onze Metroid-fan begint zijn relaas graag door zijn achtergrond als Metroid-fan te schetsen.

Jaaaa, ik ben een Metroid-fan. Behalve het lastige Return of Samus en het mijns inziens wat tegenvallende Metroid Prime 2 heb ik alle Metroid-games ooit verschenen uitgespeeld. Dus ook Metroid: Other M, inmiddels.
Mijn favoriete delen zijn Super Metroid, Metroid Fusion en de eerste Metroid Prime.
Inderdaad, Metroid: Other M is niet doorgedrongen tot mijn favorieten.
Ik had er meer van verwacht. Veel meer, eigenlijk.

Jubelstemming
Metroid: Other M 1Toen op de E3 2009 werd aangekondigd dat het fenomeen Metroid helemaal opnieuw zou worden neergezet door een collaboratie tussen Nintendo’s oude Metroid-meester Sakamoto en het jonge, gretige en stijlbewuste Team Ninja, verkeerde ik in jubelstemming.
Helemaal toen bleek dat deze nieuwe Metroid de vlotte, eenvoudige gameplay langs rechte lijnen uit Super Metroid zou combineren met de 3D-omgevingen en het eerstepersoons perspectief uit Metroid Prime.
Dit moest toch wel dé game van het decennium worden.

Rechte lijnen
Metroid: Other M 2Puur technisch gezien is aan mijn verwachtingen voldaan.
Metroid: Other M laat je inderdaad vlot en eenvoudig langs rechte lijnen rennen door 3D-omgevingen.
Je houdt de Wii-afstandsbediening vast als een NES-controller. Ram op de 1-knop om te vuren, je beams vliegen automatisch de goede kant op.
Wil je zelf richten, missiles vuren of je omgeving wat beter bekijken, dan richt je de afstandsbediening op beeld om te schakelen naar een vastgepind eerstepersoons perspectief.
De mogelijkheid tussen perspectieven te wisselen heeft de bodem gelegd onder een paar prachtige puzzels. Tijdens gevechten komt het foefje minder goed uit de verf.

Minder intuÏtief
Metroid: Other M 3Als je voor een vijand vlucht en vervolgens je vizier op de vijand wilt richten, moet je Samus eerst omdraaien, anders richt je je vizier op de muur.
Dat is logisch, maar maakt het wisselen minder intuïtief dan het zou moeten zijn.
Dat je niet meer kunt bewegen als je naar een eerstepersoons perspectief bent overgeschakeld, is ook niet zo prettig.
Je wilt je raketten in eerstepersoons perspectief op een eindbaas vuren, en ziet dat de eindbaas zijn arm heft om je een tik te verkopen. Wat doe je dan?
De klap incasseren (frustratie) of terugschakelen naar het derdepersoons perspectief om de klap misschien nog net te kunnen ontwijken (grote kans op frustratie)?
Tot de laatste eindbaas bleef ik met die vraag worstelen.

B-film
Metroid: Other M 4Dat actie, filmpjes en halfactieve scènes naadloos en geheel zonder laadtijden in elkaar overvloeien is natuurlijk een vette plus.
Alleen zijn die filmpjes inhoudelijk niet van de topkwaliteit die een AAA-titel als Metroid verlangt.
Verwacht niet de gelikte filmpjes uit een hedendaagse Metal Gear Solid, Final Fantasy of Resident Evil 4. Verwacht de wat minder gelikte, B-film-achtige scènes uit de eerste Resident Evil. Inclusief slecht getimede dialogen, clichématige uitspraken en onlogische motivaties.
De halfactieve scènes zijn ongetwijfeld goedbedoeld, om het spanningsveld tussen passief en interactief te verkleinen, maar werken ook niet echt.
De scènes waarin Samus bijvoorbeeld alleen maar stapvoets kan lopen, met de camera dicht op haar schouder, werken vervreemdend en zijn erg onhandig te besturen.

Overbodig
Het ontbreekt de game ook aan een gevoel van avontuur en expeditie.
Een gebrek aan het gevoel zelf je weg te vinden en zelf je krachten te veroveren, bedoel ik.
Power-ups kun je niet zelf vinden en veroveren, je hebt ze altijd al bij je, maar mag ze pas gebruiken als commandant Adam Malkovich daar toestemming voor geeft.
Je kunt wel op zoek gaan naar energietanks en missile tanks, maar dat is eigenlijk overbodig, omdat je de missiles wanneer je maar wilt aan kunt vullen en je ook je energiebalk vrij gemakkelijk vol kunt laten stromen.
Het non-lineaire avonturieren wordt verder tenietgedaan door de onverwacht lineaire weg die op de groeiende plattegrond voor je wordt uitgestippeld.
 

Metroid: Other M 5
Zo mooi
Ondertussen vraag je je vast af waarom deze game zo’n hoog cijfer heeft gekregen. Dat zal ik je vertellen.
De individuele hoogtepunten zijn talrijk, en van hetzelfde gewicht als de hoogtepunten uit Metroid Prime, Metroid Fusion en Super Metroid.
Sommige eindbaasgevechten, sommige locaties, sommige puzzelkamers, zelfs sommige filmpjes zijn zo mooi, zo mooi, ik voelde mijn bloed door mijn slapen pompen en mijn hart sneller slaan.
Ik kreeg soms zin om op te springen, mijn hoofd tegen de muur te slaan en te roepen, te krijsen, dit is Metroid, DIT IS FUCKIN’ METROID.
Metroid op z’n best kan dat soort gevoelens opwekken, dat weet elke fan.

Welkome aanvulling
Metroid: Other M 6De reguliere actie in een derdepersoons perspectief is lekker vlot en voelt spot-on. Het is deze reguliere actie die het grootste deel van het spel draagt, dus wat zeuren we nou.
De krachten die zich opstapelen zijn misschien niet zelf verworven, het gebruik van tijdloos vette superkrachten als plasma beam, grappling beam, ice beam, screw attack, power bomb en super missiles voelt er niet minder machtig door.
De fysieke vechtmoves die door Team Ninja zijn toegevoegd vormen een welkome aanvulling op het traditioneel wat meer afstandelijke arsenaal van mevrouw Aran, en ik wil er al niet meer zonder.
Lekker vlot ontwijken en dan zo’n gedrocht door zijn kop knallen met een vet vloeiende finisher, jammie.
Bovendien oogt het allemaal geweldig.

Buitenaards gevloek
Metroid: Other M 7De omgevingen zijn vooral in de tweede helft van het avontuur adembenemend fraai, met lavalampachtige pulserende kleuren, waarin geen grijs en zwart maar buitenaards gevloek tussen paars, rood en oranje de show steelt.
Maar laten we ook de rustieke, in roze gloed gehulde winterlandschapjes en beeldvervormend hete lavagrotten niet vergeten. Of die onvergetelijke gangen waarin de zwaartekracht is opgefuckt.
Mario Galaxy meets Dead Space, en je wilt het niet missen.
De pulserende gloed en drukgolven die Samus omgeven als ze met haar speed boots om topsnelheid door beeld raast, je moet het zien om te geloven dat de Wii dit soort trucs in huis heeft.

Leveren
Metroid: Other M 8Voordeel van de vereenvoudigde opzet van deze Metroid, is dat je gestroomlijnd, zonder veel richtingloos oponthoud of backtracking, van het ene naar het andere hoogtepunt snelt. Dat de filmpjes niet van niveau Spielberg of, eh, Ridley Scott zijn, ach, wat maakt het uit.
Enkele filmpjes van grootschalige gevechten zijn wél erg geslaagd. Net als die ene scene van een tranentrekkend afscheid tussen twee belangrijke personages.
De game levert knallende actie in prachtige omgevingen, en blijft leveren, steeds meer naarmate je verder komt.
Uiteindelijk krijg je op die manier genoeg onversneden geweld en hoogtepunten voor je donder om Metroid: Other M de niet ontkenbare mindere punten ruimharig te vergeven.

Conclusie
Qua avontuurlijke, expeditieachtige emoties en het gevoel je eigen krachten te veroveren levert deze game minder dan je van een goede Metroid mag verwachten. De actie en het sfeertje zijn gelukkig zo verschrikkelijk bruut en verslavend dat je toch al snel helemaal door het spel wordt opgeslokt. En dan wil je de game de wat knullig geregisseerde filmpjes ook wel vergeven.

REACTIES (0) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord