Metal gear Solid: Snake Eater 3D review 

Metal gear Solid: Snake Eater 3D review 2012-09-17T12:57:11
Zeg je Jeroen, dan zeg je Solid Snake. De man was al fan van de MGS-serie toen Snake nog een Snake’je was. Op het moment dat de game binnenkwam, begon Jeroen dan ook meteen bezitterig te sissen als een slang, en besloten we hem maar even met rust te laten.

Inmiddels kan ik het avontuur wel dromen, ik ken de omgevingen, weet waar de knelpunten zitten en weet natuurlijk wat er komen gaat. Toch had ik zin in deze 3D remake, al was het alleen maar om te kunnen genieten van die toffe 3D effecten. Althans, dat was mijn hoop.

Port
Snake Eater 3D is een port, een simpele overzetting van de PS2 game, maar dan wel eentje die er ongelooflijk goed uitziet. Vorige maand berichtten we al over de HD-collectie van MGS, maar ik heb toch het idee dat deze 3DS remake nog mooier is.

Zoals gezegd volgt deze 3DS-versie het plot van Snake Eater op de voet en zul je geen verrassingen tegenkomen. Het is ‘t oude verhaal, maar dan op een kleiner scherm. En daar beginnen de problemen…

Om te janken
Het schieten met Snake vanuit eerste-persoons perspectief was altijd al een klein probleem omdat je beperkt zicht had, maar op het 3DS-scherm is het echt onmogelijk om iemand te raken. Ja, zijn ledematen misschien, maar probeer eens een headshot te maken van een afstandje… het ziet er allemaal zo onoverzichtelijk uit dat je verdovingspijltje vrijwel zeker niet in, maar langs iemands hoofd scheert, waarmee je je positie prijsgeeft.

Niet alleen het scherm is hier debet aan, ook de controles zijn om te janken. Op de 3DS doen de actieknoppen dienst als camerabesturing en dat werkt gewoon niet nauwkeurig genoeg (dat bewees Metal Gear ook al op de PSP).

Nu kun je voor 20 Euro de Circle Pad Pro aanschaffen en dan wordt het iets beter, maar ook dan blijft het bijzonder lastig om nauwkeurig te mikken. Daar had men bij Kojima Production echt beter naar moeten kijken.

Stotterend beeld
Waar men ook beter naar had moeten kijken, is dat de game nogal hapert wanneer de actie heftig wordt. Wanneer er veel op het scherm gebeurt (met name tijdens bossfights), zal het beeld regelmatig blijven hangen of stotterend zijn weg vervolgen. Niet de meest optimale manier om je game te spelen, kan ik je zeggen.

En dan nog even iets over het 3DS scherm. Op een bepaald moment in de game ben je in een grot, maar daar is het zo donker dat het niet te zien is waar de muren zijn. Dat maakt die locatie totaal onspeelbaar, en dat is in mijn ogen echt een schande. Zelfs wanneer je de helderheid van je scherm op max hebt staan, is het haast niet te doen.

Positief
Maar is er dan helemaal niets positiefs aan dit Metal Gear avontuur? Nou, ik kan je vertellen dat het huilen mij nader stond dan het lachen tijdens het spelen van deze game. Het ziet er allemaal erg mooi uit maar het speelt gewoon voor geen meter!

En daar kan het bijzonder handige touchmenu waarmee je meteen op het item bent waar je moet zijn, niets aan verhelpen. De magere score die ik aan deze Metal Gear-game moet geven, doet mij heel veel pijn, maar ik kan er niks anders van maken. AUW!

Conclusie Jeroen:
Een heel tof Metal Gear-avontuur wordt tot mijn grote verdriet volkomen verkloot door haperende beelden, gebrekkig zicht en vooral waardeloze controles.

REACTIES (11) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord