Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots 2013-08-20T15:31:07
Hij was nog maar net bijgekomen van zijn bootcamp in de bergen van Japan of Jeroen vertrok alweer naar Parijs om Metal Gear nog maar eens een keer uit te spelen. “Iemand moet het doen”, glimlachte hij.

Nadat ik terug was van mijn MGS bootcamp in Japan, was ik toch een beetje teleurgesteld over het verloop van het spel, over momenten in het spel en over het verhaal in het algemeen. Echter, nu ik de game voor een tweede keer doorlopen heb en wat meer tijd heb genomen om me onder te laten dompelen, is die teleurstelling weg. Althans, ik heb vrede met de keuzes die Kojima en zijn team gemaakt hebben. Mmmm, ik besef dat als je bovenstaande leest, het er allemaal niet duidelijker op wordt. Toch kan ik niet veel explicieter zijn zonder dat ik deze review volkalk met spoilers.

Verhaal
Wel kan ik jullie vertellen dat MGS4 vooral een game is waar de fans van gaan genieten; de gamers die de serie kennen van MGS tot MGS3. Dit vierde deel knoopt namelijk alle losse eindjes van het verhaal aan elkaar. Kojima is echter verstrikt geraakt in zijn zelf gecreëerde web van verhaallijnen en je merkt tijdens de game dat er teveel uitgelegd moet worden om alles nog enigszins begrijpelijk te houden. Is dat erg? Ja en nee. Het is typisch Kojima maar buitenstaanders die de serie niet kennen, zullen zich echt even af moeten vragen of MGS4 daarom wel iets voor hen is.

Verschillende manieren van spelen
Oké, misschien is bovenstaande wel iets te zwart/wit gesteld; want ook een buitenstaander zal met name van het eerste gedeelte van de game genieten. Ik heb het dan over de levels die zich afspelen in het Midden-Oosten en Zuid-Amerika. In deze twee gebieden is het zaak dat Snake zich sluipend een weg baant door het oorlogsgebied. Maar niet sluipen is eveneens een optie; want het is ook mogelijk om juist je stempel te drukken op het conflict en je aan te sluiten bij de rebellen en al knallend (met de vele wapens die je vindt) door het oorlogsgebied te trekken. Tijdens mijn speelsessies heb ik beide manieren geprobeerd en ik moet zeggen, beide manieren van spelen geven je een goed gevoel. Er gaat niets boven wat granaten afvuren op een pantservoertuig, of met een scherpschuttergeweer een PMC (de slechteriken) uit te schakelen. Maar aan de andere kant voelt het ook lekker om ongezien langs wat PMC soldaten te kruipen of ze op een vriendelijke manier (lees slaappijltje) uit te schakelen. Sterker nog, de game wordt een stuk spannender als je deze laatste manier probeert.

Het geeft aan hoe divers en uitgebreid MGS4 is, en op hoeveel verschillende manieren je de game kunt beleven (spelen). Persoonlijk vond ik de eerste helft van de game het best. De chaos die ontstaat in het oorlogsgebied is enerverend en plaatst je op het puntje van je stoel. De tweede helft weet die sensatie niet vast te houden, waardoor MGS4 overkomt als een game met twee gezichten. MGS 4 is een ijzersterke game waarbij sterke punten worden afgewisseld met enkele hele zwakke momenten in het tweede deel.

Afsluiter
Je zou MGS4 ook als een ode aan de serie kunnen zien, waarbij de fans nog even een terugblik krijgen van wat ze allemaal mee hebben gemaakt (doormiddel van flashbacks tijdens de tussenfilmpjes) en ze enkele mooie beloningen krijgen. Dat is ook een beetje de reden waarom dit deel echt als een afsluiter aanvoelt. Niet alleen voor wat betreft het verhaal maar ook voor wat betreft de serie. Het is alsof Kojima wil zeggen: ‘ jongens ik heb een fantastische tijd gehad maar ik wil nu echt iets anders gaan doen’. Ik hoop dat je begrijpt dat ik niet al te veel prijsgeef over wat je allemaal meemaakt als je de game speelt, want er zitten heel veel elementen in die je zelf als verrassing wilt ervaren, zoals de bossfights met de Beauty and the Beast unit, onverwachte personages, gebieden en gebeurtenissen, en het afsluitende eindbaas gevecht dat ontzettend vet is. Dat wil je niet van mij uitgelegd krijgen, dat wil je meemaken.

Fenomenaal
Is MGS 4 een goede game? Nee, dat is ie niet. Als je kijkt naar de spelelementen en de emoties die de game bij je oproept, moet je tot een andere conclusie komen. Niet alleen door de flashbacks, maar ook door de ouder wordende Snake; de held die je op een voetstuk hebt geplaatst, zie je veranderen in een zielige oude man die vast probeert te houden aan het roemruchte verleden. Hij wordt een stuk menselijker en je voelt zijn verdriet en zorgen. Dat lezers, is iets dat nog geen enkele game bij mij teweeg heeft gebracht. Dus het antwoord op de vraag of de game goed is moet ik, als fan, eerlijk beantwoorden met nee; de game is fenomenaal.

Halen als...
- Je Metal Gear fan bent van het eerste uur.
- Je ook wel eens met een oude man wilt spelen.
- Je wilt weten wat die hele Metal Gear shit nu precies is.

Metal Gear Solid 4 is een game die naarmate je ‘m langer speelt, steeds beter lijkt te worden. Mocht je niets van mijn review begrijpen, speel het en alles wordt duidelijk. Als ik teveel in detail zou treden, zou dat namelijk serieus het spelplezier bederven.