Mass Effect 3 review

Mass Effect 3 review 2012-09-17T12:58:28
Het uur U is aangebroken. De Reapers zijn geland op Aarde! Tot ieders verbazing is commander Wouter Brugge in geen velden of wegen te bekennen. Alle hoop voor de mensheid lijkt verloren, maar gelukkig is kapitein Ward bereid het commando over te nemen.

Laat ik de review simpelweg beginnen met een gouden tip: ren naar de winkel en koop Mass Effect 3 blind! De game maakt alle hoge verwachtingen waar. Nog nooit voelde ik me zo emotioneel betrokken bij een spel als tijdens mijn dagenlange speelsessie met deze game. Dit is het vervolg waar we allemaal op zaten te wachten.

Nieuwkomers
Een van de mooiste dingen aan Mass Effect vind ik de mogelijkheid om je savegames uit de vorige delen te kunnen importeren. De keuzes die je hebt gemaakt en de relaties die je hebt opgebouwd in Mass Effect 1 en 2 kun je meenemen naar dit eindgevecht. Je verleden achtervolgt je en dat ga je merken. Het heeft namelijk echt een meerwaarde als je de eerdere games gespeeld hebt en je je savegames importeert, maar ook als je de boeken van Mass Effect hebt gelezen. Alles komt namelijk prachtig samen in deze game.

Maar sla je niet al te hard voor je hoofd als je dat allemaal niet hebt gedaan en laat je daardoor vooral niet tegenhouden om ME3 te gaan spelen; want of je nu wel of geen savegame hebt uit de eerdere delen, je gaat sowieso met volle teugen genieten. Tenzij je natuurlijk Maarten heet en geen ene reet hebt met seks met blauwe aliens, diepe filosofische vragen over ons bestaan en dat wat we sciencefiction noemen.

De Reapers
Waar draait het allemaal om in ME3? In dit deel moet je zoveel mogelijk troepen verzamelen die samen met jou strijden tegen het mechanische ras dat al het organische leven in het universum uit wil roeien: de Reapers!

In hoeverre je daarin slaagt, wordt allemaal bijgehouden in de War Room. Hier neem je uiteindelijk de beslissing of je klaar bent voor de allesbeslissende strijd. Om zover te komen, moet je soms hele moeilijke keuzes maken. Keuzes waarmee je zieltjes wint voor je strijd tegen de Reapers, maar die je wellicht ook vrienden doet verliezen. Dat laatste overkwam mij wel eens en viel me zwaar. Heel zwaar.

Emotie
Ik snij daarmee meteen het sterkste punt van ME3 aan: de emotionele band die je voelt met de gebeurtenissen in de game. Nog nooit voelde ik me zo betrokken bij een verhaal. Ik moest en zou het universum redden. De virtuele oorlog heeft mij emotioneel aangegrepen. Iets dat Call of Duty of Battlefield nooit voor elkaar zullen krijgen, welke gruwelijke beelden ze ook laten zien.

Waarom het Mass Effect wel lukt? Je bouwt een emotionele band op met je teamleden en de manier waarop dat gebeurt, zorgt ervoor dat je ze niet meer kwijt wil. Daarnaast moet je hele moeilijke morele beslissingen nemen waarmee je altijd wel iemand teleurstelt of de dood in stuurt.

Duurt lang!
Tussen de emotie door heb ik me trouwens ook wel aan dingen gestoord. Zo heb ik me groen en geel geërgerd aan de grote hoeveelheid laadtijden. Vreselijk! En kan iemand mij misschien vertellen waarom twee vrouwen die lesbische seks hebben onder de douche, hun BH aanhouden?!

Maar waar heb ik het over? Dat zijn allemaal kleine irritaties die je ME3 graag vergeeft. Ik ben dan ook de laatste die zal klagen dat Wouter zijn vakanties niet goed kan plannen. I love Mass Effect 3!

Conclusie Ward:
Ik ben zelden zo emotioneel betrokken geweest bij het verhaal van een game als tijdens het spelen van Mass Effect 3. Het woord episch zou in dit geval een understatement zijn!

De volledige Mass Effect 3 review lees je in de volgende Power Unlimited!