Mario Kart 8 - Review 

Mario Kart 8 - Review 2014-05-15T10:44:41
Mario Kart is een titel die eigenlijk nooit teleurstelt. Ook niet in het geval van deeltje 8. Kunstzinnige diepgang zit er niet in, maar als je op zoek bent naar ‘gewoon vermaak’ is Mario Kart 8 volgens Jurjen de beste game die je op dit moment kunt kopen.

Het blauwe schild is een van de meest gevreesde wapens in Mario Kart, en wordt vooral door goede spelers intens gehaat. Het is namelijk een projectiel dat alleen de speler in de lagere posities kunnen krijgen, en na afvuren onstuitbaar naar de koploper van de race glijdt om deze keihard ondersteboven te knallen.

Tot Mario Kart 7 kon alleen een bijzonder kundige speler met wat mazzel en perfect gebruik van turbo’s aan het noodlot van het blauwe schild ontsnappen. Maar Mario Kart 8 introduceert een nieuwe, zeer effectieve verdediging tegen het blauwe schild: de Super Horn. Een toeter die met een cirkel van geluidsgolven iedereen en alles in je nabije omgeving aan de kant blaast, inclusief het blauwe schild. En je maakt de meeste kans deze power-up uit een vraagteken te ontvangen als je in de hogere posities of koppositie rijdt!

Mario Kart 8

 

Mazzel en skills

Naast de Super Horn zijn er drie andere nieuwe power-ups in Mario Kart 8, maar hoe grappig en spectaculair de Piranha Plant, boemerangbloem en Crazy 8 in het gebruik ook zijn, vergeleken met de Super Horn zijn ze nietszeggend en inwisselbaar.

Het spanningsveld tussen het blauwe schild en de supertoeter is namelijk symbolisch voor het spanningsveld tussen mazzel en skills in de Mario Kart-serie. En dit keer is er iets in dit spanningsveld verschoven.

Je zult schreeuwen van geluk als je in koppositie naar de finish rijdt, het blauwe schild boven je hoofd verschijnt, en je met een goed getimede druk op de Super Horn het ding uit je blikveld veegt. Gerechtigheid! Alsof al die honderden frustrerende keren dat je de afgelopen zeventien jaar door zo’n blauw schild van de overwinning werd beroofd hiermee in één klap zijn goedgemaakt.

Natuurlijk spelen willekeur en mazzel nog steeds een rol in de races van Mario Kart. Je weet nooit precies welk voorwerp je krijgt, en ook de Super Horn is voor de hogere posities natuurlijk geen garantie. Maar met de introductie van deze power-up is de kans dat de vaardigste speler ook daadwerkelijk de winnaar wordt in elk geval íets groter geworden. En de kans op frustratie iets kleiner.

Er zijn meer kleine, soms zeer subtiele veranderingen in Mario Kart 8 die frustrerende momenten reduceren. Zo raak je minder tijd kwijt als je door een projectiel wordt geraakt of van de baan valt. Het gevoel dat je hele race door willekeur of een minimale vergissing verloren kan gaan, is daardoor minder aanwezig.

Dat het evenwicht door dit soort subtiele aanpassingen iets meer naar het voordeel van vaardige spelers is verschoven, is de minst in het oog springende maar misschien ook wel de meest bepalende vernieuwing die Mario Kart 8 ons brengt. Laten we nu eens kijken naar de meer opvallende vernieuwingen.

 

Hoogtepunten

Allereerst, natuurlijk: de graphics. Op dat vlak blijft er weinig te wensen over. De omgevingen zitten zo vol details dat je na tientallen races op hetzelfde parkoers nog steeds nieuwe poppetjes, pretparkachtige taferelen en grappige dingetjes in de omgeving ontdekt. De animaties en gezichtsuitdrukkingen van de coureurs zijn zó geweldig dat het zonde is dat je ze tijdens races niet of nauwelijks zult zien. Daarom wordt het vrijwel onweerstaanbaar om na afloop van elke race het filmpje met hoogtepunten eens te bekijken. Misschien wel vaker dan eens.

Mario Kart 8
Wanneer je net als ik je tijd in Mario Kart 8 solo begint en in de Grand Prix zo veel mogelijk tracks, personages, voertuigen, bandensets, vleugels en stempels gaat vrijspelen, zul je je zeker verwend voelen door het heerlijk soepele HD-racegevoel dat met zestig beeldjes per seconde je ogen verwent.

Helaas merk je later dat met drie of vier spelers de beeldverversing wordt gehalveerd van zestig naar dertig frames per seconde. Dat ziet er dan toch wat minder vloeiend uit, al valt deze knieval vanuit technisch oogpunt te begrijpen.

 

Antizwaartekrachtzones


Dan het meest opvallende aspect van Mario Kart 8: het ondersteboven en langs muren racen. Dat kun je vergelijken met de toevoeging van stunts in Mario Kart Wii, of die van gliders en onderwaterraces in Mario Kart 7. Het geeft nieuwe input aan de vertrouwde Mario Kart-formule, zonder die radicaal te veranderen.

Allereerst biedt het racen op z’n kop natuurlijk visueel spektakel, zeker in combinatie met de in de vorige alinea beschreven verbeterde graphics, de HD-weergave en hoge framerate. Speltechnisch zijn de antizwaartekrachtzones soms optionele baanstukken die je kunt kiezen om met iets meer risico iets sneller vooruit te komen. Eenmaal in zo’n zone kun je extra snelheid maken door te botsen met andere spelers of draaiende voorwerpen, wat deze racesegmenten extra spannend, uitdagend en onvoorspelbaar maakt.

Mario Kart 8
Doordat de stunts, gliders, onderwaterraces en andere verworvenheden uit eerdere Mario Karts ook weer aanwezig zijn, is de sowieso actie gevarieerder en veeleisender dan ooit.

 

Net iets sneller

Tijdens races ben je niet alleen ‘gewoon’ aan het racen maar ook constant op zoek naar de vele opties om nét iets sneller vooruit te komen, bijvoorbeeld door muntjes te verzamelen, een turbotegel te raken, een voorwerp te pakken, een stunt te maken op schans of hobbel, dicht achter een tegenstander te rijden, een powerslide in te zetten of in een antizwaartekrachtzone even lekker te hotsen en botsen.

Het zijn allemaal kleine, tactische keuzes en behendigheidsoefeningen die je hersenen constant aan het werk houden, wat een race met gelijkwaardige tegenstanders tot een ware uitputtingsslag maakt. En na afloop van zo’n intense race is het natuurlijk heerlijk om samen met je vrienden te lachen om jullie (wan)prestaties in het hoogtepuntenfilmpje.

Vergeet ook niet dat je tijdens zo’n filmpje de A-knop ingedrukt kunt houden voor een slow-motion weergave. Het ziet er zoooo geweldig uit, om je eigen Mii-personage heel cool kijkend en gebarend te zien stunten, of het door jou afgevuurde blauwe schild in close-up te volgen naar de rozegouden Peach van een vriend, die vervolgens nét iets te vroeg zijn Super Horn gebruikt, en vervolgens alsnog over de kop slaat. Hij kan vloeken en tieren wat hij wil, maar dit keer was het mooi zijn eigen schuld.

Conclusie 

SCORE: 88
Het is Nintendo gelukt om met subtiele verbeteringen en veel spektakel van de nieuwste Mario Kart gewoon weer de beste Mario Kart te maken. Geen kunst, geen baanbrekende vernieuwingen, maar ambachtelijk vakwerk en eindeloos lang, hoogst vermakelijk raceplezier.
Het is Nintendo gelukt om met subtiele verbeteringen en veel spektakel van de nieuwste Mario Kart gewoon weer de beste Mario Kart te maken. Geen kunst, geen baanbrekende vernieuwingen, maar ambachtelijk vakwerk en eindeloos lang, hoogst vermakelijk raceplezier.

REACTIES (85) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord