Mafia 3ouderwets… goed? 

Mafia 3 - Review 2017-08-29T15:32:06
Niemand heeft er om gevraagd, maar Wouter zit al de hele dag luidkeels ‘Son of a Preacher Man’ en ‘Paint it Black’ te zingen. Hopelijk is z’n review van Mafia 3 beter dan z’n zangkunsten…

Wouter speelde Mafia 3 op de Xbox One.

Een van de eerste dingen die je ziet als je Mafia 3 opstart is een soort waarschuwing van ontwikkelaar Hangar 13, die eigenlijk een beetje als volgt opgevat kan worden: ‘Er wordt vaak “n*gger” gezegd in deze game. Wij zeggen zelf nooit “n*gger”.’ Buiten het feit dat deze disclaimer aangevuld had kunnen worden met ‘vrouwen worden kut behandeld in deze game, wij proberen dat nooit te doen’, is dit een voorbode op de gewaagde beslissingen die Hangar 13 heeft durven te maken voor deze game. In ieder geval op narratief gebied, wat betreft gameplay en techniek is Mafia 3 net even wat lomper uitgevoerd…

Mafia 3 Mafia III    

Mafia 3 neemt z’n tijd

Mafia 3 is eigenlijk best wel een tegenstrijdig product geworden: aan de ene kant is het bijna hopeloos ouderwets, het soort free roaming game zoals ze 5 jaar geleden werden gemaakt. Aan de andere kant weet Hangar 13 precies wat voor ontwikkelingen er de afgelopen jaren zijn gemaakt in de wereld van games en hebben ze dat geïmplementeerd in hun titel. Dat laatste zie je meteen terug in het begin van de game: waar de meeste blockbuster-titels met haastige spoed je zo snel mogelijk, zo veel mogelijk vette shit in het gezicht blazen, neemt Mafia 3 rustig de tijd om… characters op te bouwen? Ja echt, deze op het eerste gezicht nogal lompe game doet er gerust een paar uur over om te zorgen dat je een band krijgt met hoofdpersonage Lincoln Clay en zijn ‘familie’, om vervolgens te doen alsof het een zandkasteel is en alles plat te stampen! Een dappere beslissing…

Mafia 3 - Lincolns familie

Op het gebied van verhaalvertelling worden er wat dat betreft wel meer interessante dingen gedaan in Mafia 3: de kadering is interessant (middels een docu die jaren later gefilmd is wordt er terug gekeken op de acties van Lincoln Clay) en de dialogen zijn een goede mix van een klein beetje cliché, geloofwaardige reacties en natuurlijk heel veel fucking gevloek. Het blijven gangsters, hè? Regelmatig heb ik daadwerkelijk dingen gevoeld tijdens cutscenes in Mafia 3; ik heb gegrinnikt om de interacties tussen hoofdrolspeler Lincoln Clay en de CIA-agent John Donovan, licht gechoqueerd door de evilness van opper-bad guy Sal Marcano en ja, soms voelde ik me een tikje schuldig voor mijn gewelddadige acties tegenover Father James. Hoewel dat laatste personage misschien wel een van de slechtste, narratieve keuzes is; wie wordt er nou wild als je een gesprek unlocked met een priester die vervolgens drie minuten de tijd neemt om je af te zeiken? 

Mafia 3 - Lincoln en John Donovan   

Mafia 3 heeft soul

Lincoln Clay heeft drie luitenants onder zich werken in Mafia 3: de Haïtiaanse Cassandra, de Ierse Thomas Burke en Mafia 2-veteraan Vito Scaletta. Lincoln is namelijk de hele game bezig illegale praktijken in de stad New Bordeaux op gewelddadige wijze over te nemen van de Italiaanse maffia, en hij kan dit allemaal niet in z’n eentje in goede banen leiden. Dus alle districten van New Bordeaux, die verdeeld zijn in zogenaamde ‘rackets’ (drugs-, sex-, mensensmokkel- en andere ongure praktijken), kan je verdelen over je drie luitenants. Pro-tip: doe dit NIET gelijkmatig zodat ze allemaal tevreden blijven, dat zorgt namelijk voor nogal lamme gesprekken in de sitdowns die na het veroveren van de laatste 6 districten plaatsvinden.

Mafia 3 - sitdown

Erg jammer, want ik was best geïntrigeerd door dit systeem waarin je dus invloed kunt uitoefenen op het gedrag van je onderbazen, maar Hangar 13 heeft geen boeiende uitkomst verzonnen voor degenen die de vrede bewaren. Die extra missie waarin je een muitende luitenant uit moet schakelen en eventuele andere gevolgen die ontstaan als je iemand een voorkeursbehandeling geeft, loop je dan simpelweg mis. Lame. En aangezien je geen losse savegames kunt aanmaken in Mafia 3, heb ik andere uitkomsten niet kunnen uittesten. Wel heb ik een aantal van de verschillende eindes die Mafia 3 biedt kunnen proberen, maar deze staan volledig los van het luitenant-systeem. Ondanks Hangar 13’s ambitie blijkt hun ‘open ended’-verhaallijn dus net zo gesloten te zijn als de Miss Etam in Staphorst op een zondagmiddag.

Mafia 3 einde   

Mafia 3: Greatest Hits of the Sixties

Ondanks de wat tegenvallende consequenties van het verhaal, is de manier waarop het verteld wordt gelukkig wel erg sterk. Lincoln Clay is een van de menselijkste hoofdpersonages in een game sinds tijden -als je even vergeet dat hij z’n combat-mes in honderden buiken laat ploffen-, mede dankzij de vele subtiele trekjes in z’n gezicht, en ook de andere characters overtuigen als wezens van vlees en bloed met levende ogen. En dat, dames en heren gamers, goes a long way. De score en vooral de soundtrack versterken het verhaal daarbij enorm, want letterlijk de Greatest Hits of the Sixties zitten in deze game en die zijn niet alleen te horen in de auto op de radio, maar worden ook regelmatig gebruikt om scenes of gameplay te ondersteunen. Het duurde echt wel 30 uur voordat ik een beetje verveel raakte van de ijzersterke tracks in deze game, waaronder ‘The House of the Rising Sun’ van The Animals, ‘A Little Less Conversation’ van Elvis Presley en ‘Sympathy for the Devil’ van The Rolling Stones. Oh en natuurlijk ‘Born to be Wild’ en ‘Son of a Preacher Man’! Oh fuck, vergeet ik mijn absolute favoriet helemaal: ‘Born on the Bayou’ van de coolste band die ooit heeft bestaan, Creedence Clearwater Revival. Ik heb eigenlijk meer van de soundtrack genoten dan van de game zelf…

Mafia 3 soundtrack    

Mafia 3 is technisch achterhaald

Mafia 3 zit qua sfeer en dankzij al het bovenstaande wel goed… alhoewel er ook verlagende factoren zijn op dat gebied. Zo is new Bordeaux best een bruisende stad, vol met bezige NPC’s, lekker veel collectibles (oh hallo Playboy, ben je daar weer anno 2016?) en veel grote locaties waarin je prima van knallen/stealth-stein kunt gaan. Maar nooit kreeg ik echt een mentale kaart in m’n hoofd van Mafia 3’s versie van New Orleans, want daarvoor zijn er simpelweg niet genoeg herkenningspunten en is het verschil tussen de wijken te klein. Bovendien is New Bordeaux lang niet zo memorabel als… oh, ik zeg maar iets randoms, een Liberty City, maakt niet uit hoeveel krokodillen er in het moeras rondzwemmen.

Mafia 3 - map

En als ik dan toch bezig ben om Hangar 13’s free roaming game te vergelijken met de serie waar het direct de concurrentie mee aangaat, of ze nou onder dezelfde uitgever vallen of niet (aangezien GTA V nog steeds als een malle verkoopt): Mafia 3 ziet er uit als GTA V alleen dan op de vórige generatie consoles. Overenthousiaste licht- en blooming-effecten, juten zakken en andere LOD-trucjes doen hun best de matige graphics te verhullen, maar je ziet aan alles dat dit technisch geen hoogvlieger is. Je hoeft maar een blik te werpen op de vele bug-filmpjes die op het internet circuleren om dit met eigen ogen bevestigd te zien. Oh en dan is er nog het feit dat mijn game letterlijk 15 keer gecrasht is afgelopen weekend… Echt waar, 15 keer heb ik Mafia 3 opnieuw moeten opstarten omdat ik plotseling naar het Xbox One dashboard terug gesmeten werd. Gelukkig savet Mafia 3 elke twee seconden, ofzo, en duurt het niet súperlang voordat ie weer opgestart is, want anders was dit fucking ergerlijk geweest.

Mafia 3 lullig   

Mafia is simpel en ouderwets

Maar niet alleen de techniek van Mafia 3 is ouderwets, ook de gameplay stamt uit de begindagen van het sandbox-genre. Er zitten geen interessante heists (GTA), gestoorde achtervolgingsscènes (Sleeping Dogs) of van de pot gerukte stunts (Just Cause) in deze game, je moet het doen met heel veel shoot-outs die je zo mogelijk binnen de perken zult proberen te houden aan de hand van stealth. Her en der is er een achtervolging, maar dan zo eentje van 50 kilometer per uur dat de ander niet door heeft dat je er achteraan zit, of een bootritje. Oh en er wordt nog even een kooigevecht doorheen gedouwd, maar voor de rest moet ik echt m’n hersenen pijnigen om te bedenken wat er verder nog voor afwisseling op het gebied van gameplay is… Die ene mini-game waarmee je de sloten van deuren forceert is niet eens het noemen waard. But I just did...

Mafia 3 écht screenshot

Gelukkig is de actie in Mafia 3 okay en zelfs op medium best uitdagend, zijn er aardig wat wapens en upgrades om te verzamelen en hebben je tegenstanders genoeg hitpoints om ervoor te zorgen dat het niet snel verveelt ze in hun hoofd/schouders/borst/aars/ballen te schieten. De AI is daarbij niet bepaald niveautje raketwetenschapper en soms fuckt het melee- en coversysteem met je zodat je op ergerlijke wijze het onderspit moet delven.
Het autorijden (motors hadden ze blijkbaar niet in het New Bordeaux van 1968), ook niet onbelangrijk, is redelijk plezierig, met een prima aanbod van brute bolides en karige karretjes. Maar geen van beide elementen zijn zo origineel of memorabel dat we ze nog terug gaan vinden in de Top 100 Games Allertijden van 2020. Sterker nog: Mafia 3 zal er überhaupt niet in staan…

Mafia 3 autorijden   

Toch wel beter dan Mafia 2?

Mafia 3 is op narratief gebied een kleine triomf, maar verder mag Hangar 13 niet echt triomfantelijk doen over hun debuuttitel. Mafia 3 mag nog niet de hielen likken van genre- en publisher-genoot GTA V, terwijl het zelfs tegen z’n voorganger uit 2010 niet echt een sterke case heeft. Want Mafia 2 mag dan meer een story campaign in een open wereld omgeving zijn in plaats van een echte sandbox game, wat betreft details, uitwerking en vakmanschap stak die titel voor zijn tijd een stuk beter in elkaar. Ja, ondanks dat Mafia 3 veel te vertellen heeft, legt het af tegen bijna elke genregenoot en is daarbij ook nog eens het ‘slachtoffer’ van overkill aan nogal verwachtingen scheppende trailers. Misschien had er nóg een disclaimer moeten staan aan het begin van Mafia 3: ‘Deze game zal je vaak aan betere games doen laten denken. Wij hebben dan ook nog niet eerder een game gemaakt.’

Conclusie 

SCORE: 68
Hangar 13 heeft hard z’n best gedaan om van Mafia 3 een sfeervolle game met een overtuigend verhaal en interessante structuur te maken. Ze hadden echter wat meer tijd moeten steken in het finetunen van de engine, bugtesten, het minder repetitief maken van de gameplay en het bedenken van innovatieve missies.
Hangar 13 heeft hard z’n best gedaan om van Mafia 3 een sfeervolle game met een overtuigend verhaal en interessante structuur te maken. Ze hadden echter wat meer tijd moeten steken in het finetunen van de engine, bugtesten, het minder repetitief maken van de gameplay en het bedenken van innovatieve missies.

REACTIES (159) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord