Lightning Returns: Final Fantasy XIII - Review

Lightning Returns: Final Fantasy XIII - Review 2014-02-11T04:21:00
Op de valreep brengt Square Enix nog even het derde en laatste deel van Final Fantasy XIII uit voor de oude consoles. Florian checkt of deze RPG de moeite waard is om de PlayStation 3 of Xbox 360 nog even naast de TV te houden.

Dit is een aangepaste en ingekorte versie van Florian z'n review uit het nieuwe PU magazine.

13 dagen

Lightning Returns speelt zich maar liefst 500 jaar na het einde van XIII-2 af. Lightning was een soort lange winterslaap aan het houden, maar 13 dagen voor het einde van de wereld wordt Lightning wakker geschud door een hogere macht. Het wordt haar al snel duidelijk dat ze is wakker gemaakt om zoveel mogelijk mensen te redden, voordat de hele wereld vergaat.

Light1

Je hebt in totaal dus 13 dagen en dat betekent dat je in deze Final Fantasy game voor het eerst tijdsdruk hebt. Op papier klinkt dit absoluut belachelijk, want juist in een RPG wil je alles op je gemak ontdekken. Die 13 dagen kan je gelukkig wel verlengen door side quests te doen en mensen te redden, waardoor je uiteindelijk toch nog alle tijd hebt om alles te checken. Je hebt er dus niet echt last van en het brengt ook wel wat spanning in de game. Ook ik dacht dat ik een tyfus hekel zou krijgen aan die timer in beeld, maar dat valt gelukkig heel erg mee.

Vrijheid

Een hoop fans vonden Final Fantasy XIII en XIII-2 veel te scripted en lineair en naar die klachten heeft Square Enix goed geluisterd. In Lightning Returns word je handje niet meer overdreven vastgehouden, maar word je vanaf het begin veel meer in het diepe gegooid. Je kunt de gigantische open wereld ontdekken zoals je dat zelf wil, al word het vanzelf duidelijk dat je ergens nog niet hoort te zijn door de overpowered monsters die je tegenkomt. Hierdoor heb je veel meer vrijheid en dat is uiteindelijk wat je wil in een RPG. Ik kreeg zelfs af en toe die oldschool Final Fantasy vibe!

Light2

Combo’s

Square Enix is volledig van de random encounters en turn based battles afgestapt en heeft gekozen voor een snellere manier van vechten. Je kiest je aanvallen dan ook niet meer uit een menu, maar die doe je in Lightning Returns in real-time met button mapping. Dit is helemaal te customizen, zodat je zelf kunt kiezen onder welke knop je bepaalde aanvallen plaatst. Zo zet je Attack bijvoorbeeld onder het kruisje, Blizzard op driehoekje, Thunder op rondje en Guard op vierkantje.

Daarnaast kan je tijdens de battle wisselen van outfit, waardoor je eigenlijk een ander soort specialiteit krijgt. Zo kan je bijvoorbeeld een Warrior en een Mage maken en instant tussen de beide stijlen wisselen tijdens de battles. Het werkt een beetje als de Paradigm Shift uit de vorige delen, maar het is nu nog veel uitgebreider. Je kunt alle kanten op en exact de stijl gebruiken die je in je hoofd hebt. De mogelijkheid om direct te kunnen switchen van stijl in een battle is ontzettend cool en als je er goed in bent kan je zelfs dikke combo’s maken. Je begint bijvoorbeeld met Thunder, maakt dan een vette melee combo en sluit af met Blizzard. Er zit een kleine learning curve in het switchen, maar als je het onder de knie hebt zit je regelmatig met een flinke grijns op je bek.

Light3

De battles zijn ook niet meer turn-based. Als je helemaal niks doet blijft de vijand gewoon aanvallen en daardoor moet je af en toe verdomd snel reageren. Je kunt nu zelfs in 360 graden om de vijand heen lopen en hem in z’n rug aanvallen voor meer schade! Het brengt wat tactiek naar de battles en het feit dat je bijvoorbeeld op het juiste moment kunt blocken en zo een counter aanval kan doen is een geweldige toevoeging. So far so good!

Middenweg

Het probleem is echter een beetje dat deze stijl van vechten niet echt past bij een RPG. Ik snap de gedachte van Square wel om iets nieuws te proberen en af te stappen van de turn-based battles, maar de actie is nu te snel voor een RPG en te langzaam voor een action game! Het is alsof Square niet zo goed weet wat ze nou willen en daarom de middenweg hebben gekozen. Als je wil afstappen van het oude systeem, moet je het roer ook volledig omgooien en niet maar half. Waarom word je bijvoorbeeld nog steeds naar een battle arena getransporteerd als je gaat vechten? Als je zo’n snel battlesysteem hebt is het heel suf dat je steeds moet wachten tot je battle geladen is.

Light4

Rommelig

Door het vechtsysteem heeft Square geprobeerd er wat meer een action game van te maken, maar daar is de actie dan weer net te clunky en te langzaam voor. Als je op attack drukt, rent je character nog steeds naar de vijand, mept, en springt dan weer naar achter. Je kunt ook niet blijven aanvallen, want al je attacks kosten een stukje van je energiebalk, dat zich weer vult als je niks doet, of als je wisselt van vechtstijl. Het heeft dus nog steeds een beetje die turn-based stijl en dat maakt het een beetje rommelig.

Light5

Het toffe verhaal, de bekende en onbekende characters, de omgevingen, de gigantische hoeveelheid aan content en de totale vrijheid maakt Lightning Returns de beste Final Fantasy XIII game ooit, maar briljant is het helaas nog niet. Square is nog steeds aan het worstelen met de stijl die ze de Final Fantasy games willen geven en ze hebben met Lightning Returns weer niet de perfecte combo gevonden. Is het daarnaast wel een vette RPG met vreselijk veel mogelijkheden en content? Ja, zonder twijfel!

SCORE: 82
Met Lightning Returns doet Square Enix een hoop goed. De grote open wereld is uitermate geschikt om je urenlang in te verliezen en Lightning is een meesterlijke chick, maar het battlesysteem past voor een deel niet echt in een Final Fantasy game. Zonde, want verder is het de beste FFXIII game ooit!