Life is Strange - Review

Life is Strange - Review 2015-01-30T09:47:18
Florian maakt regelmatig verkeerde keuzes in het leven en zou dan het liefst de tijd terugdraaien naar voordat hij weer iets doms doet. In Life is Strange krijgt hij hier volledig de ruimte voor, maar is het ook leuk?

Als ik heel eerlijk ben, hou ik niet zo van episodic content. Als ik een game speel wil ik graag het volledige product en niet om de paar weken een klein stukje. Life is Strange bestaat uit 5 episodes met elke keer 6 weken tussen de releases van de episodes en dus vertrok ik een beetje huiverig naar ontwikkelaar DontNod in Parijs. Zou Life is Strange echt je aandacht voor zoveel maanden vast kunnen houden?

Akward momenten

De main character van Life is Strange is Max Caulfield. Het is een verlegen 18-jarig meisje en probeert eigenlijk door het leven te gaan zonder al te veel akward momenten. Vooral op de school waar ze zit heeft ze veel last van de bekende stereotype medeleerlingen, zoals de domme sport pestkoppen en de bitchy mooie meisjes van de school. Max heeft een passie voor fotograferen en heeft er ook talent voor, maar door haar onzekerheid komt het er niet echt lekker uit.

Strange 1

De sfeer in de game is top-notch. De rol van Max zal een hoop mensen aanspreken en de manier waarop ze op potentiële problemen reageert met de etterbakken van de school is herkenbaar. Soms doet ze bijvoorbeeld net of ze een bepaalde situatie niet ziet, of ze doet haar oordopjes in en luistert naar muziek zodat ze haar omgeving kan ontvluchten. Max heeft duidelijk wat issues, maar op de een of andere manier is het wel schattig ofzo. Je hebt met haar te doen.

De essentie

Zodra de game begint wordt Max wakker in een bos en is er een vreselijke storm gaande. In de verte zie je een vuurtoren, maar voordat je de locatie bereikt wordt je wakker in je klaslokaal. Was het een droom? Was het een visioen? In je verwarring kets je per ongeluk je camera van de tafel en die valt kapot op de grond. Even later denkt de leraar dat je niet zat op te letten (wat ook duidelijk het geval was) en vraagt je een lastige vraag over wat hij net vertelde. Op dat moment freezed de game en geeft je 2 keuzes. De eerste keuze is dat je een bullshit antwoord geeft en de tweede keuze is dat je vraagt of je naar het toilet mag. Ik koos voor het tweede, maar de leraar wilde er uiteraard niks van weten.

Strange 2

De scene gaat hierna nog heel even door, waardoor je het juiste antwoord op de vraag hoort van een irritante betweterige klasgenoot. Op dat moment freezed de game opnieuw, maar nu met de optie om de tijd terug te spoelen! Je kunt hierdoor voorkomen dat je camera kapot valt en je hebt deze keer de optie om het juiste antwoord te geven op de vraag, aangezien je die net hebt gehoord van die trut naast je! Je spoelt de tijd dan ook wel terug, maar je kennis verlies je daarmee niet. Dit is een beetje de essentie van Life is Strange.

WTF momenten

Je zou dus kunnen zeggen dat je geen foute keuze kunt maken in Life is Strange, omdat je de boel simpelweg kunt terugspoelen, maar dat is niet helemaal waar. Je hebt namelijk te maken met korte, middelmatige en lange consequenties aan de hand van je keuzes. De korte consequentie is inderdaad steeds te checken als je alles zou aanklikken en vervolgens weer terugspoelt, maar wat dat doet met het verdere verloop van het verhaal weet je nooit. Zo had ik dingen gedaan die later in de episode niet helemaal de beste keuze bleken te zijn en volgens de devs hebben die keuzes ook invloed op het verhaal in latere episodes. Het is trouwens niet zo dat je net zo lang kan terugspoelen als je wil, het gaat echt maar om een paar seconde en kan alleen op de aangewezen momenten. Er komt zelfs in beeld te staan dat je de optie hebt en dat als je verder gaat de keuze definitief is.

Strange 3

Hierdoor wordt dat even kunnen terugspoelen juist cool. Het is alsof je een preview krijgt van wat er zou kunnen gebeuren en aan de hand daarvan probeer je het beste te doen. Ik heb bijna elke keuze wel even teruggespoeld, zelfs als ik dacht dat ik echt wel de juiste te pakken had. Het geeft de game een tikkeltje spanning en ook verschillende WTF momenten, omdat later soms het kwartje valt en je ineens zal snappen waarom je de verkeerde keuze hebt gemaakt. De basis van Life is Strange zit dan ook absoluut goed in elkaar!

Dooie mus?

De uitwerking is helaas niet helemaal fantastisch. Het verhaal gaat over een meisje dat op onbekende wijze ineens is verdwenen en de mysterieuze storm in het bos uit het begin van de game. Toch kom je eigenlijk nog geen kloot te weten over het verhaal in de eerste episode en is het meer een introductie van de characters of een soort uitgebreide intro. Hierdoor is het allemaal nog een beetje te zoet-sappig en voor je gevoel niet zo boeiend als je een keer iets doet dat niet zo slim blijkt te zijn. Je weet dat er iets groots staat te gebeuren, maar de weg er naartoe is nog niet zo heel boeiend en bij vlagen zelfs een beetje suf. Ik zeg steeds ‘nog’ omdat ik uiteraard alleen maar kan oordelen over de eerste episode. Het zal ongetwijfeld los gaan in latere episodes, maar als het zo blijft en het tempo van het verhaal en de gameplay zo laag blijft is het allemaal niet spannend genoeg. Als dit de opbouw blijkt is het cool, maar anders wordt het een dooie mus.

Strange 4

DontNod bleef er maar op hameren dat we dit moeten zien als een soort game die tussen een Indie titel en een triple-A game zit. Ik denk dat ze dit bleven herhalen door de kwaliteit van de techniek achter de game. De graphics hebben een beetje een simplistische stijl, al zou je het ook de charme van de game kunnen noemen. De besturing is wel wat onhandig en stroef en vooral als je dingen wil onderzoeken is dat irritant. Je moet ten eerste wel heel dicht op de persoon of object staan om de pop-up te krijgen, maar je manoeuvreren door wat kleinere ruimtes is ook niet altijd een feestje. De besturing mag je een beetje oldschool noemen wat dat betreft. Tot slot viel de lip-syncing wel heel erg tegen. De voice acting is over het algemeen meer dan prima en daarom juist heel jammer dat het soms totaal niet overkomt door de lipbewegingen die niet overeenkomen met wat er gezegd wordt. Alsof je een oude kung-fu film zit te kijken!

Strange 5

Life is Strange heeft zo z’n scherpe randjes, maar ik heb er goede hoop op dat deze eerste episode een mega opbouw is voor iets dat fantastisch gaat worden. Zeker weten doe je het echter nog niet na de eerste episode, maar dat is nu eenmaal de gok die je neemt met dit soort episodic games. Ik wil nog niet zeggen dat ik sowieso alle 5 delen ga spelen, maar dat ik episode 2 ga checken is 100% zeker. Al is het alleen maar door die gigantische cliffhanger aan het einde van episode 1.

SCORE: 79
Life is Strange is een soort kruising tussen Heavy Rain, Telltale games, Bully en oldschool point and click adventures. Heel spannend is het allemaal nog niet, maar de characters en de sfeer maken veel goed. Episode 1 heeft me nieuwsgierig gemaakt, maar nog niet helemaal weggeblazen.