Life is Strange: Before the Storm – Review

Life is Strange: Before the Storm – Review 2017-12-24T12:35:14
De volledige 3 episodes van Life is Strange: Before the Storm zijn nu uit. Tijd voor PeterKoelewijn om jullie te vertellen of het avontuur van Chloe Price en Rachel Amber een interactief verhaal is dat je deze feestdagen niet wilt missen!

Een paar maanden geleden reviewde ik Episode 1 van Life is Strange: Before the Storm en concludeerde ik dat het een sterk begin is en een waardige prequel kan worden op het gelauwerde eerste seizoen. Achter die conclusie sta ik nog steeds grotendeels; als hardcore fan van Arcadia Bay en diens inwoners voelde Before the Storm als een avontuur dat ik niet wilde missen. Toch voelt het verhaal uiteindelijk wat te kort aan en zag ik hier en daar wat slordigheden.

Hartsvriendin

Hoofdrolspeelster door de hele game is Chloe Price. Als blauwharige vervreemde hartsvriendin van Max Caulfield, was ze in Life is Strange S1 je kompaan door dik en dun. Als 16-jarige is ze bijna net zo rebels maar minus het kleurrijke kapsel en met verse emotionele wonden door het verlies van haar vader. Rachel Amber, het populairste meisje van school, lijkt plotseling echter interesse in haar te tonen. Wil ze iets of ziet ze in Chloe een lotsgenoot die thuis dezelfde problemen ondergaat als zij? En in hoeverre laat je haar in Chloe’s leven toe? Dit zijn de vragen die centraal staan in Life is Strange: Before the Storm.

Life is Strange: Before the Storm

Rachel was al prominent aanwezig in het eerste seizoen van DONTNOD’s serie, voornamelijk als een vermist persoon. Ondanks haar grotendeels passieve rol kwam je veel te weten over haar en het is erg gaaf om te zien wat er van haar publieke imago klopt en wat er slechts schijn is. De scènes die Chloe met haar deelt zijn zonder twijfel de sterkste momenten van Before the Storm. Het verhaal sluit ook perfect aan op dat van het eerste seizoen. Wel zijn er wat subtiele maar ook directe spoilers naar de gebeurtenissen van Max’ avontuur, dus ik raad aan om de oorspronkelijke serie eerst te spelen als je interesse hebt.

Bovennatuurlijke thema’s

Ook andere bekende personages passeren de revue in deze prequel. Helaas voegen hun rollen weinig toe aan het overkoepelende verhaal. Chloe kan nog steeds voor geen meter opschieten met de schooldirectie, noch haar moeder en extreem strenge stiefvader. Ondanks een paar ontroerende scènes is het grotendeels een herhalingsoefening. Gelukkig heeft ontwikkelaar Deck Nine genoeg nieuwe personages geschreven met een spannend plot dat me meer dan eens compleet wegblies. Er zijn nog genoeg mysteries in Arcadia Bay op te lossen maar gelukkig blijft Before the Storm ver weg van het verklaren van bepaalde bovennatuurlijke thema’s uit de eerste serie. Het gaat in eerste instantie om het uitvogelen van de personages.

Baby got backtalk

Life is Strange is een adventure-game dus veel actiemomenten zijn er niet. Het eerste seizoen had wat slimme tijdreispuzzels voor Max, maar Chloe heeft logischerwijs deze mysterieuze gave niet. Ter vervanging introduceert Before the Storm de Backtalk-functionaliteit. Als een echte puber gaat ze dan met iemand ruzie maken. Je moet telkens op de juiste momenten het onderwerp selecteren dat Chloe ridiculiseert. Eenmaal goed gedaan krijg je de beste uitkomst van een confrontatie en het is zeker uitdagend genoeg om de ruzies foutloos te winnen. Alleen jammer dat de momenten dat Backtalk er werkelijk toe doet spaarzaam zijn.

Life is Strange: Before the Storm

Shakespeare in Love

Het grootste probleem van Life is Strange: Before the Storm is de korte duur. Je krijgt genoeg speeltijd voor je geld, maar door het lagere aantal episodes voelen sommige personages en relaties een beetje gerushed aan. De relatie tussen Chloe en Rachel vormt zich binnen een paar dagen dus het heeft een beetje het Romeo & Juliet probleem. De ontwikkelaar lijkt dat te beseffen want toevalligerwijs is Before the Storm volgepropt met Shakespeare-referenties. Je moet zelfs meespelen in een schoolvoorstelling van The Tempest. Echter, zoals ik al schreef, elke scène tussen Chloe en Rachel is een winnaar en de fantastische soundtrack van de indieband Daughter is de perfecte emotionele hartslag bij het verhaal.

Zwakke derde episode

Minder makkelijk te vergeven is de derde en absoluut zwakste episode. De aflevering is korter doordat het verhaal in een stroomversnelling raakt en minder open ruimtes geeft aan de speler. Tegelijkertijd vinden er een paar gekke tijd- en logicasprongen plaats die doen vermoeden dat er een paar scènes zijn geschrapt. Er is ook een ronduit slecht geschreven scène met een zijpersonage wiens karakter plotsklaps 180 graden draait. Wat een verrassende, intense confrontatie had moeten worden, werkte bij mij op de lachspieren. Maar vooral omdat de rest van Life is Strange: Before the Storm weer verschrikkelijk goed geschreven is. Net als zijn voorganger durft de game moeilijke onderwerpen te tackelen, zoals drugsverslaving, vreemdgaan en depressiviteit. Het zijn niet de populairste onderwerpen om een game rondom te maken, maar het werkt verdomd goed als een tienerdrama.

Life is Strange: Before the Storm

Uiteindelijk verwachtte ik meer van Life is Strange: Before the Storm, maar ondanks mijn kritiek heeft de prequel weer zijn impact achtergelaten. Net als seizoen 1 vraagt Before the Storm meer dan eens waar precies je een nieuw litteken op je ziel wilt krijgen. Volgend jaar verschijnt er nog één allerlaatste epiloog voor de game, exclusief voor degene die de Deluxe Edition gekocht hebben. Deze 3 episodes sluiten het verhaal echter voldoende af en vormen een waardige prequel op de eerste Life is Strange.

SCORE: 70
Korter en minder goed afgewerkt dan het origineel, maar niettemin een goede prequel die de bloeiende relatie tussen Chloe Price en Rachel Amber verder uitwerkt. Verplichte kost voor de fans maar niet noodzakelijk een verrijking van het eerste seizoen