LEGO The Hobbit - Review

LEGO The Hobbit - Review 2014-04-15T00:25:12
Als je op een dieet van LEGO-games zou leven, dan hoef je geen honger te lijden! Nu is er weer LEGO The Hobbit om je tanden in te zetten en Wouter vraagt om geduld tot aan de conclusie van deze review, zodat je weet waar deze voedsel-analogie in Eru Ilúvatars naam naar toe gaat!

Dit is een speciaal voor PU.nl geschreven review. In PU magazine 06 (derde week mei in de winkels) vind je een CoPUlatie over deze game!

LEGO The Hobbit - LEGO-dwergen

The Hobbit wil net zo groots, heldendichtwaardig (de wereldvoorraad van het woord ‘episch’ is op, dus dit is de vervanger) en succesvol zijn als The Lord of the Rings. Maar om dat voor elkaar te boksen, moet er wel flink wat extra content aan geplakt worden… Deze opmerking gaat op voor zowel de films als voor de LEGO games gebaseerd op Bilbo’s grote avontuur, maar is niet voor beide kritiek te noemen. Want Peter Jackson probeerde met de eerste Hobbit-film, An Unexpected Journey, wanhopig een nieuwe LotR te maken, waarbij hij knappe dwergen op extreem heldhaftige manier in beeld bracht en alles dat maar wilde blijven plakken tegen het plot aan gooide. Het kinderboek waar de film op gebaseerd is, zag je nog een beetje terug in de trollen en afwassende dwergen, maar lag verder verscholen onder de grandioze stijl die uitgevonden is voor The Lord of the Rings.
De gebeurtenissen in The Desolation of Smaug pasten al een stuk beter bij de LotR-igheid, dus daar heb ik me veel meer mee vermaakt. Toch, ik kan niet anders dan de films tot nu toe opgeblazen en óver… ehm, -heldendichtwaardig vinden, had het veel liever wat minder serieus en in twee delen gezien. Maar hey, that's just me!

Thorin in The Hobbit: An Unexpected Journey - overdreven epic

The Hobbit: The Extreem Extended Edition

LEGO The Hobbit wil ook zo zijn als z’n voorganger, het fantastische LEGO Lord of the Rings. Dus loopt de speler wederom door een blokjes-achtige mini-versie van Middle-earth, waarin vele quests, zilveren bricks en characters te vinden zijn. Het stijltje van de wereld is wat aangepast, het is ook qua ‘lay of the land’ zeker geen een op een kopie van die van LLotR (LEGO Lord of the Rings) en er zijn, naast compleet andere quests, heel wat nieuwe puzzelruimtes te vinden. Dus zelfs als je aan het free-roamen bent door Middle-earth en je hoort wederom de vele versies van het *snif* onwaarschijnlijke mooie The Shire Theme, heb je geen moment het gevoel dezelfde game nog een keer te spelen. Althans, ik had veel meer het idee een wat slapper aftreksel van LotR te kijken toen ik Unexpected Journey checkte, dan een verwaterde versie van LLotR te spelen toen ik van Hobbiton naar Rivendell wandelde. En ook de levels zijn natuurlijk volledig anders, hoewel deze het al royaal verlengde verhaal van The Hobbit nóg verder uitrekken. Gandalfs confrontatie met Sauron –een scène van 3 minuten in de niet extended film- is een heel level in de game en er wordt in een ander gedeelte zelfs de ruim de tijd genomen om een appel voor Bilbo’s pony te vinden. Maar hey, het wordt natuurlijk wel gebracht met de welbekende, lullige LEGO-humor, dus zal je een Ork zien die naar z’n baas telefoneert en niet doorverbonden wordt. Dat is iets grappiger dan het klinkt.

LEGO The Hobbit heeft gameplay

Qua gameplay is het per nieuwe LEGO game altijd een kwestie van óf wat tweaks, een extra mini-gamepje her en der of een gimmick erbij. The Hobbit daarentegen heeft van dat alles een beetje! Zo zal je een timing-spelletje krijgen als je een dwerg naar edelmetaal laat delven, en als je dat goed doet, dan krijg je extra veel goud, brons of ander blinkend spul. Dit kan je vervolgens weer gebruiken als materiaal om bepaalde objecten mee te bouwen voor sidequests en in de levels zelf, vergelijkbaar met de minigame in The LEGO Movie Videogame. Je krijgt dus een bouwwerk te zien met daarin een knipperend LEGO-stukje en daarnaast een keuze-rad. Kies je uit dat rad snel genoeg het juiste, missende blokje net zo vaak tot het bouwwerk klaar is, dan krijg je een bonus van LEGO-noppen. Want ja, zoals altijd draait het natuurlijk allemaal om die klinkende muntjes! Dus is het weer zaak om in elk level ‘Master Burglar’ te halen, alle collectibles te scoren en alle inwoners van Middle-earth te helpen met hun klusjes in de vorm van de vele side-quests. Blijkbaar vonden veel mensen al deze taken in LLotR te duizelingwekkend, want The Hobbit geeft je ongeveer het dubbele aan aanwijzingen. Naast een questgiver staat een blokje dat, als je hem een optater geeft, precies vertelt wat je moet doen voor de betreffende queeste. Handig, maar het maakt de al extreem makkelijke LEGO games nóg minder uitdagend. Hoewel er af en toe toch weer een puzzel op je pad kan komen waarvan je zegt ‘Eh, dafuq?’, maar die zijn schaars en mocht het gebeuren dat je écht met je handen in het haar zit, dan is het opnieuw beginnen van het level misschien een idee. Ik ben namelijk wel een levelbreaking bugje hier en daar tegengekomen…

LEGO Smaug

Saruman vertelt een verhaal

Het is ongelooflijk hoe hard Traveller’s Tales hun LEGO games er uit machinegeweert. LEGO The Hobbit is alweer de derde voor de PS4/Xbox One-generatie en dat is drie keer meer dan zelfs Assassin’s Creed, FIFA of Call of Duty. De formule blijft dan ook zo goed als hetzelfde, de games zijn nooit voor de volle 100 procent bug- en glitch-vrij en omdat de ontwikkelaar in het geval van The Hobbit gewoon het geluid van de films gebruikt (wat soms een beetje ‘hol’ klinkt wat betreft de dialogen, alsof het in een balzaal is opgenomen), besparen ze ook tijd wat betreft het schrijven en voice-acten. Er zijn nog wel samenvattende tussenfilmpjes, compleet met schets-achtige animaties die zijn ingesproken door niemand minder dan Christopher Lee! Jawel, dat kan best, want Saruman was destijds nog een goede, witte tovenaar.

LEGO Saruman

Toch is het knap dat ze het weer voor elkaar hebben gekregen, dat TT, en als je van LEGO games houdt, dan zal je je nooit bekocht voelen als je een van hun titels aanschaft. Elk deel bevat meestal (op LEGO Batman 2 na) een goede 40 uur aan gameplay als je voor de 100 procent gaat, de humor plus de liefde voor de betreffende franchise zorgt regelmatig voor een glimlach en er zit nét genoeg afwisseling in om je betrokken te houden. Maar toch… de ontwikkeling binnen dit genre lijkt erg langzaam te gaan omdat er zó vaak een LEGO game uitkomt. Wanneer krijgen we eindelijk (weer) Trophies/Achievements voor de tweede speler? Wanneer maakt TT de combat wat boeiender? -Vreemd genoeg zijn de combo’s uit Marvel Super Heroes, een mini-ontwikkeling om combat-gebied, er uit gesloopt.- En hoelang duurt het voordat er een current-gen only LEGO verschijnt? Járen, ben ik bang!
Maar goed, ondanks deze kritieken en dat ik The Hobbit een wat minder geschikte franchise vind voor een LEGO game (nog steeds beter dan Pirates, overigens), is dit weer een lekker spelletje, hoor! Speel het om de LEGO-versie van een vrouwelijke dwerg te zien en om de allerleukste interpretatie van The Hobbit mee te maken. Maar hey, that could be just me!

SCORE: 70
Traveller’s Tales zijn een soort Meester van de Conservering. Ze dienen steeds hetzelfde voedsel op, maar je smult er keer op keer van dankzij hun slimme gebruik van kruiden (kleine gameplay-elementjes) en konfijten (steeds weer andere franchises). Ook hobbit- en dwergen-vlees smaakt weer heerlijk!