Lego Star Wars: The Force Awakens - Review

Lego Star Wars: The Force Awakens - Review 2017-08-29T14:28:30
Ah, The Force Awakens… Deze film vult Wouter met gemengde gevoelens, en niet alleen omdat hij de zevende Star Wars enerzijds fantastisch vindt, anderzijds een voorspelbare, gemoderniseerde A New Hope. Het doet hem namelijk ook denken aan een zekere filmsite… Much emotions dus, toen hij de vierde Star Wars LEGO-game opstartte!

Twee maanden voordat Star Wars: Episode VII – The Force Awakens in première ging, kreeg ik te horen dat ik helaas niet door mocht gaan met het ondersteunen van mijn filmsite Filmfan.nl. Nou is mijn bitterheid daarover driekwart jaar na dato wel een beetje weggetrokken, maar ik zal The Force Awakens altijd in verband brengen met Filmfan.nl, omdat ik niet de kans heb gekregen mee te liften op de enorme hype-golf die deze film met zich meebracht. Bovendien heb ik nooit een review geschreven van de zevende Star Wars. Want tegen de tijd dat het 16 december was en de grootste film van de afgelopen drie decennia lanceerde, had ik mijn cape van filmreviewer al lang en breed afgeworpen. Althans, tijdelijk dan. Maar vandaag ga ik LEGO Star Wars: The Force Awakens reviewen en dat voelt toch een beetje als een herkansing!

LEGO Star Wars The Force Awakens minifigures

LEGO Star Wars: The Force Awakens begint op Endor?

Het begin van LEGO Star Wars: The Force Awakens is een beetje apart, want in het eerste level moet je de strijd op Endor uit het einde van Return of the Jedi nog even zoetjes overdoen. Hoewel het verhaaltechnisch nauwelijks een functie heeft (‘verhaaltechnisch’ is überhaupt een grap in de context van een LEGO-game), geeft dit level TT Games wel het excuus om al meteen aan het begin een Jedi in het poppetjesrooster te stoppen. Tegelijkertijd is het ook een beetje een ‘humble brag’ van TT Games. Want hoewel de ontwikkelaar regelmatig wordt beschuldigd van het oeroude ‘uitmelk’-verwijt, kan je aan dit level zien hoe ver de serie op technisch vlak de laatste tien jaar is gekomen. Kijk hieronder maar eens naar het verschil tussen The Battle of Endor uit LEGO Star Wars II: The Original Trilogy, en die van The Force Awakens.

LEGO Star Wars: The Force Awakens zet de hele cast weer aan het werk

Eenmaal door de proloog heen is LEGO Star Wars: The Force Awakens een LEGO-game zoals we die meerdere keren gespeeld kunnen hebben sinds LEGO Lord of the Rings: we spelen door extended, verLEGOde scènes van de film, waarvoor daadwerkelijke audio van het bronmateriaal gebruikt is. Maar, en daar komt de eerste reden waarom deze LEGO-game beter is dan de meeste van z’n broeders, het zijn zéker niet alleen bestaande quotes uit de film die gebruikt worden! Er zijn echt massa’s en massa’s nieuwe zinnen opgenomen, en niet door mensen die toevallig stemgeluid kunnen produceren dat lijkt op dat van de Star Wars-helden. Nee, John Boyega (Finn), Daisy Ridley (Rey), Adam Driver (Kylo Ren), Carrie Fisher (Leia) en zelfs Max van Sydow (Lor San Tekka) en Harrison Ford (Han Solo) hebben flink wat uurtjes in de studio doorgebracht om een shitload aan nieuw materiaal op te nemen. Dat heeft geresulteerd in random oneliners voor tijdens gameplay-segmenten, maar in sommige gevallen zelfs hele verhalen die tijdens cutscenes worden opgedreund. Inderdaad, cutscenes die niet zijn gebaseerd op bestaande scènes uit de film…

LEGO Star Wars The Force Awakens Harrison Ford

LEGO Star Wars: The Force Awakens – Adventure Levels

Voorafgaand aan de gebeurtenissen in The Force Awakens en offscreen hebben helden zoals Poe Dameron, Han Solo en Lor San Tekka nog van alles beleefd. Sommige van deze gebeurtenissen zijn een logische verlenging van het bestaande verhaal (hoe Lor San Tekka in het bezit kwam van de aanwijzingen die naar Luke Skywalker z’n locatie leiden, waar Han Solo en Chewie aan die nasty rathtars zijn gekomen), andere voegen minder toe (Kylo Ren en Captain Phasma die achter de Resistance aan jagen, Poe Dameron die Admiral Ackbar uit de klauwen van de First Order moet redden), maar je kunt haast niet anders dan blij worden van de 6 extra Adventure Levels die deze uitstapjes opleveren. Niet elk daarvan is even boeiend als de Story Missions en je krijgt nauwelijks extra inzicht in het Star Wars-universum, maar alleen al het horen van kersverse oneliners uit de mond van Harrison Ford is de moeite van het spelen meer dan waard. Grootste minpunt op voice-acting gebied komt echter in het Adventure Level genaamd The Crimson Corsair: de stem van Quiggold, die door een veel te makkelijk effectje is vervormd, is fucking irritant!

LEGO Star Wars: The Force Awakens is nog immer voor de kinders

Op gameplay-gebied is er ook nog het een en ander veranderd in The Force Awakens ten opzichte van z’n voorgangers, hoewel je (wederom) moeilijk kan spreken van een revolutie. Eigenlijk is de speelwijze veel meer gaan lijken op dat van, eh… ‘volwassen’ (bij gebrek aan een beter woord) action adventures, met klim- en klauter-secties, her en daar een tempel-puzzel die in een Tomb Raider niet zou misstaan en in bijna elk level een gedeelte waarin cover-based shooter-gameplay geïmiteerd wordt. Ik zeg ‘geïmiteerd’ omdat het een wel heel erg uitgeklede versie is van de knalactie uit een Uncharted, maar je kan niet ontkennen dat het voor wat meer afwisseling zorgt. Daarnaast zijn dogfights tussen onder andere TIE Fighters en X-Wings weer terug, het best vergelijkbaar met die van LEGO Star Wars III: The Clone Wars, en is er nog een dingetje genaamd multi builds. Dit houdt weinig meer in dan dat je met hoopjes LEGO nu meer dan 1 ding kan bouwen, waardoor je bij sommige puzzels een bepaalde bouwvolgorde moet aanhouden voordat de oplossing zich aandient. Je zal hierdoor iets vaker moet experimenteren voordat een puzzel lukt, maar het is niet alsof je je brein hier harder over gaat breken dan over die in voorgaande games. Deze game blijft nog steeds zo kindvriendelijk als Qui-Gon Jinn.

LEGO Star Wars The Force Awakens multi build

Gelukkig komt Rogue One er aan!

Bijna 38 jaar zit er tussen Star Wars en Star Wars: Episode VII – The Force Awakens in, maar beide films verschillen qua plot amper van elkaar (woestijnplaneet, boze gemaskerde dude, Death Star, reluctant heroes, kroeg vol met aliens). 5 jaar zit er tussen LEGO Star Wars III: The Clone Wars en LEGO Star Wars: The Force Awakens en hoewel het verschil tussen deze beide games juist best wel groot is, kan ik nou niet zeggen dat de franchise enorme schreden heeft gemaakt. Zo heeft The Clone Wars grootschalige, semi-tactische battles en enorme strijdvelden met soms wel tientallen droids tegelijk op het scherm, maar The Force Awakens neemt eigenlijk alleen de space fights van z’n voorganger over. Wat betreft opbouw vind ik The Force Awakens ook niet perfect, want hoewel de game meerdere open gebieden kent om missies te doen en Gold Bricks in te verzamelen, zijn de open steden uit bijvoorbeeld LEGO Marvel Super Heroes en LEGO Batman 2 wat mij betreft een stuk boeiender om te verkennen. Gelukkig maken de Adventure Levels -met daarbij het nieuw opgenomen audio-materiaal- en de wat meer action adventure-achtige gameplay een hoop goed. Maar als je echt wat nieuws verwacht van de Star Wars-franchise, dan zou ik m’n Hope vestigen op Rogue One: A Star Wars Story en de vijfde LEGO Star Wars-game die daar aan gekoppeld gaat zijn.

SCORE: 76
TT Games heeft weer prima werk afgeleverd met LEGO Star Wars: The Force Awakens, weet Episiode VII met veel creativiteit en humor om te toveren tot een zalige LEGO-game. Vergelijk het echter niet te veel met voorgaande titels, want dan moet je haast wel concluderen dat een hoop toffe elementen perfect hergebruikt hadden kunnen worden voor deze titel. Bovendien blijkt dan dat de nieuwe gameplay-elementen in retroperspectief niet veel meer dan ‘okay’ zijn en misschien niet eens zullen terugkeren in een volgende LEGO-game.