Lego Star Wars: The Complete Saga

Lego Star Wars: The Complete Saga 2013-08-20T15:30:47
Jeroen maakt er geen geheim van dat ie enorm enthousiast kan worden van 'kinderlijke' games. Wij keken dan ook niet vreemd op toen we die lange darm enthousiast zwiepend met de Wii-remote in het testhok aantroffen terwijl er lightsaber geluidjes uit het kleine speakertje kwamen.

Natuurlijk weet ik dat ik met de B-knop de Lego lightsaber tevoorschijn kan trekken en dat, als ik herhaaldelijk op diezelfde knop druk, Lego Obi-Wan met zijn Lego lightsaber begint te zwiepen; maar het is zoveel leuker wanneer ik gewoon zelf zwiep met de Wii-remote. Zeker wanneer dat vergezeld gaat van dat karakteristieke zoemende geluidje.

Lego Luke
Natuurlijk speel je niet alleen maar met Lego Jedi’s; je zult ook met Lego Leia en Lego Luke over het speelveld dartelen. Dat betekent in het geval van de prinses dat je geen Lego lightsaber hanteert maar een Lego pistool, en dat leidt tot een hele andere manier van spelen op. Daarmee is gelijk een van de sterke punten van deze game genoemd: je zult namelijk steeds moeten wisselen tussen de verschillende personages om langs afgesloten gebieden te komen. Het levert een heerlijk toegankelijk en vermakelijk avontuur op, waarin je de complete saga van de Star Wars films naspeelt. Denk dan aan Lego lightsaber gevechten tussen Lego Obi-Wan en Lego Darth Vader of de bekende Lego Speederbike achtervolging door de Lego bossen van Edor. Het zit er allemaal in, ja zelfs die irritante Lego Jar Jar Binks. Voordeel is dan weer wel, dat je hem een kopje kleiner kunt maken als hij je begint te irriteren.

Lego nopjes
Mocht je onverhoopt zelf uit elkaar vallen omdat je meer dan vier rake klappen hebt moeten incasseren, dan verlies je een paar verzamelde Lego nopjes. En dat wil je niet want die gekleurde nopjes stellen je in staat om nieuwe personages en andere geheimen vrij te spelen. Lego Star Wars is daardoor een avontuur geworden waarin je eindeloos veel tijd kwijt bent met verzamelen. Daar moet je van houden natuurlijk. Nu is dat verzamelen op zich best aardig uitgewerkt. Zo zijn veel van die Lego nopjes verstopt in bloempotten, vuilnisbakken of andere Lego-objecten, en ook komt het voor dat er wat huppelende Lego blokjes op de grond liggen. Deze kun je met een druk op de knop in elkaar zetten, waarna je niet alleen wat Lego nopjes scoort, maar vaak ook een grappig tafereel krijgt voorgeschoteld. De humor is wellicht wat flauw, maar mij bezorgde het meerdere malen een glimlach op 't gezicht, en dat terwijl ik dit spelletje al op meerdere consoles heb uitgespeeld. Ik zwiep dan ook met plezier nog even verder. ‘ZOEM… ZOEM…’

Lego Star Wars the Complete Saga is wat je ervan zou verwachten: alle Lego Star Wars avonturen op één schijfje, voorzien van wat extra’s.