LEGO Marvel Super Heroes – Review

LEGO Marvel Super Heroes – Review 2013-11-14T18:12:46
Spider-Man, Wolverine, Iron Man, Thor en Captain America. Maar ook Luke Cage, Moon Knight, Ms. Marvel, Beta Ray Bill, Punisher en Rocket Raccoon. Gebroederlijk naast Taskmaster, Juggernaut, Mysterio en Red Hulk. Het is allemaal mogelijk in LEGO Marvel Super Heroes, waardoor Wouters geeky hoofd er bijna van explodeert.

In PU vind je een totaal andere review van LEGO Marvel Super Heroes… met hetzelfde cijfer natuurlijk!

‘Was dit maar Marvel Ultimate Alliance 3,’ is een gedachte die vaak door mijn hoofd spookte tijdens het spelen van LEGO Marvel Super Heroes. Maar deel 2 van de Alliance action RPG verscheen alweer 4 jaar geleden en een vervolg is nog compleet niet in zicht! *Droefheid* Gelukkig is het ook zeker niet erg om in plaats daarvan weer een lekkere LEGO game te spelen, niet in het minst omdat deze Marvel-versie van de bekende franchise nóg voller zit superhelden, -schurken, alter ego’s, handlangers en superfiguranten! Oh, man…

LEGO Marvel Super Heroes Epicness

Hoeveel Super Heroes?

LEGO Marvel Super Heroes bevat niet minder dan 155 poppekes. Dat is moederfoeking belachelijk veel, en het bizarre is dat de meesten ook nog meer zijn dan alleen een lichaampje, hoofdje, beentjes en armpjes met een printje erop. Veel figs hebben namelijk unieke powers, animaties en soms zelfs stemmen, waardoor alleen al het unlocken van al deze characters de aankoop van de game verantwoordt. Euhm, natuurlijk wel als je van Marvel houdt, want anders zal het niet veel meer voor je zijn dan digitale weergaves van plastic poppetjes. Jij fantasieloze hark!

In PU magazine die 26 november in de winkels ligt noem ik een paar van mijn favorieten, maar buiten die geelhoofdige toppers zijn de volgende poppetjes ook unieke toppertjes: Carnage (nog nooit was een seriemoordenaar zo schattig), Galactus (of ie nou groot is of klein, hij blijft de ultieme Marvel-eindbaas), Psylocke (hakkende ninja-chick met paars haar en telekinetische powers), Human Torch (waar op de New Yorkse straten wel eens ‘Candle Man’ naar geschreeuwd wordt) en Silver Surfer (als ik me niet vergis is dit de eerste keer dat we met hem door de lucht kunnen surfen. Aw yeah!). En dat is nog maar een handvol uit die 31 handenvol.

LEGO Marvel Super Heroes Storm & Gambit

LEGO Marvel Super Heroes: levels

Al deze poppetjes begeven zich trouwens in prachtige, glimmende en sprankelende omgevingen, van Asgard tot en met de S.H.I.E.L.D. Helicarrier en Asteroid M. Daarbij fungeert New York als de HUB-wereld, waarin je levels moet vinden en HEEL VEUL shit kunt unlocken, waardoor Marvel erg veel weg heeft van LEGO Batman 2: DC Super Heroes. Maar waar Bats 2 teleurstelde door een te klein aantal levels vergeleken met andere LEGO games, heeft Marvel Super Heroes een gezonde 26. Zoals het hoort! Maar vijftien daarvan zijn overigens verhalende missies, in de vorm van een vermakelijk, humoristisch avontuur waarin Tony Stark & Friends het opnemen tegen Dr. Doom, Loki en uiteindelijk Galactus, waarbij het Marvel universum op eervolle wijze op de hak wordt genomen. De overige elf zijn leuke bonus-levels die je kan unlocken aan de hand van de bekende Golden Bricks, dus voordat je de 100 procent scoort, heb je een gezonde, Thor-waardige baard gekweekt. Want ja, deze game kan je prima spelen als je al baardgroei hebt.

LEGO Marvel Heroes Levels

Same (good) old LEGO

Let wel, hoewel Super Heroes er nóg weer mooier uitziet dan vorige games in het genre (dat mogen we het inmiddels toch wel noemen?) en er nóg meer content is, is er weinig veranderd aan de redelijk standaard bouw-, zoek-, puzzel- en buttonbash-gameplay. Bovendien bugt het ‘zelf nadenkende’ splitscreen soms de pan uit, blijven grote characters af en toe in de omgeving haken en zijn er andere irritante bugs. Perfect is dus anders, maar mocht je die Chima-onzin overgeslagen hebben, en alleen het coole LEGO Undercover het afgelopen jaar gespeeld hebben, dan ben je vast alweer toe aan een lekker potje bouwblokken. Mocht je daarnaast ook maar iets hebben met Marvel-helden, dan is het pure tijdverspilling om over de aanschaf van de game te twijfelen. Kijk maar eens goed naar het onderstaande plaatje:

LEGO Marvel Super Heroes Nog Epicnesser

SCORE: 82
Een heerlijke LEGO game en tegelijkertijd een heerlijke ode aan Marvel. Technisch niet perfect, maar brickvol met prachtige poppetjes, kleurrijke levels en kindvriendelijk plezier. Als je hier niet blij van wordt, dan kan je maar beter weer naar CNN kijken.